Ponad 81 mln wyniosły przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej Platformy Mediowej Point Group (GPW: POINTGROUP (PGM)) w 2009 r. Skonsolidowany zysk ze sprzedaży wyniósł ponad 45 mln zł. Na wynik Grupy negatywnie wpłynął odpis aktualizujący wartość firmy w pełnej wysokości wartości powstałej w momencie nabycia Grupy Kapitałowej Media Works (13,3 mln PLN).
WYBRANE DANE FINANSOWE |
GK PMPG SA 31.12.2009 |
GK PMPG SA 31.12.2008 |
[TYS. PLN] |
||
PRZYCHODY ZE SPRZEDAŻY |
81 274 |
70 668 |
ZYSK ZE SPRZEDAŻY |
45 990 |
27 758 |
EBITDA |
233 |
9 321 |
ZYSK NETTO |
(2 758) |
6 375 |
Grupa zamknęła 2009 r. stratą netto wynoszącą 2 mln 758 tys. PLN (wobec zysku netto w 2008 wynoszącym 6 mln 375 tys. zł). Przychody ze sprzedaży w 2009 r. wyniosły 81 mln 274 tys. zł. To o 15 proc. więcej niż wyniosły przychody w 2008 r. Zysk ze sprzedaży wzrósł o 66 proc. w porównaniu z 2008 r. Głównym źródłem przychodów spółki w 2009 r. była działalność agencji BTL Point Group oraz media prasowe.
Mimo trudnego rynku, PMPG realizowała przyjętą w 2008 r. strategię rozwoju w zakresie mediów tradycyjnych, nowych mediów oraz rozwoju działalności agencji reklamowej. Agencja BTL Point Group realizowała kontrakty z klientami m.in. z branży finansowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej i FMCG. Zrealizowała też kilka ogólnopolskich kampanii telewizyjnych. Na trudnym rynku prasowym udało się podnieść sprzedaż wydawanych przez spółkę magazynów „FILM" (o blisko 20 proc.) i „?dlaczego" (o ponad 10 proc.) , utrzymany został poziom sprzedaży magazynu „Machina". Sukcesem zakończyły się organizowane przez PMPG gale Machina Design Awards (dwie edycje w 2009 r. - za 2008 r. oraz za 2009) oraz Złote Kaczki 2009 - w przypadku tej ostatniej, telewizyjną transmisję na żywo na antenie TVP 1 obejrzało blisko 2,5 mln widzów.
Na wynik spółki niekorzystnie wpłynęła natomiast zawarta w połowie 2008 r. transakcja dot. zakupu grupy Media Works. Konieczne było dokonanie odpisu aktualizującego wartość firmy w pełnej wysokości wartości powstałej w momencie nabycia Grupy Kapitałowej Media Works. Ujęty w kosztach odpis aktualizujący w kwocie 13,3 mln PLN miał zasadniczy wpływ na wysokość wyniku netto Grupy Kapitałowej PMPG SA za 2009 r. Spółka rozpatruje wszelkie opcje dostępne w takich przypadkach w celu odzyskania utraconych środków, wliczając w to możliwość wystąpienia na drogę prawną.
Rok 2009 Platforma Mediowa Point Group przeznaczyła również na rozbudowę zasobów, które w przyszłości powinny się stać stabilnym źródłem przychodów. Jednocześnie Zarząd prowadził działania na rzecz zmiany pozycjonowania spółki na krajowym rynku mediów, m.in. poprzez złożenie oferty na zakup Przedsiębiorstwa Wydawniczego „Rzeczpospolita" oraz rozmowy ws. zakupu udziałów w TV PULS. Działania te angażowały czas osób zarządzających i środki finansowe. „Dwie wymienione transakcje nie doszły do skutku, ale pozwoliły na analizy rynku i branży, które są użyteczne w bieżącym zarządzaniu firmą i kształtowaniu strategii rozwoju na kolejne lata" - mówi prezes PMPG SA, Michal M. Lisiecki.
Podkreśla, że doświadczenia i wnioski płynące z analiz rynku zostały wykorzystane w IV kwartale 2009 r., kiedy dokonano istotnych zmian w obszarach o największym potencjale rozwoju. Odpowiedzialność za rozwój Spółki w obszarze Nowych Mediów objęła Benita Jakubowska-Antonowicz, osoba związana z rynkiem Internetu od początku funkcjonowania tego rynku w Polsce. W tym samym czasie w ramach Pionu Nowych Mediów wyodrębniono Dział Out Of Home Media, który zajął się pozyskiwaniem nośników digital dignage, jednego z najszybciej rozwijających się segmentów reklamy zewnętrznej. Wreszcie, w listopadzie 2009 r. Spółka podpisała porozumienie z Fox International Corporation, multimedialnym ramieniem News Corporation, w ramach którego strony powołają spółkę zajmującą się sprzedażą reklam na należących do obu firm witrynach internetowych. Także w listopadzie 2009 r. PMPG zaprezentowała strategię rozwoju w Nowych Mediach.
Rok 2009 dla PMPG zakończył się mocnym akcentem - zakupem w końcu grudnia 80 proc. udziałów w AWR WPROST Sp. z o.o., spółce wydającej tygodnik WPROST, z którego rozwojem spółka wiąże duże nadzieje i oczekiwania.
Najistotniejsze wydarzenia w ramach Grupy Kapitałowej PMPG w 2009 r.:
PMPG SA:
Zakup udziałów w AWR „WPROST" sp. z o.o.
Zgodnie z przyjętą strategią rozwoju w obszarze rozbudowy portfela mediów poprzez akwizycje, 28 grudnia 2009 r. PMPG podpisała umowę kupna 80 proc. kapitału zakładowego i 80 proc. głosów na Zgromadzeniu Wspólników w spółce Agencja Wydawniczo - Reklamowa „WPROST" sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Zakup udziałów w AWR „WPROST" istotnie wpłynie na pozycjonowanie PMPG na rynku mediowym, gdyż stanowi uzupełnienie portfolio GK PMPG, właściciela rozpoznawalnych marek, silnie związanych z jasno określonym kręgiem odbiorców, o brakujący tytuł opiniotwórczy, jakim jest ogólnopolski tygodnik społeczno-informacyjny "Wprost".
Nowa strategia w nowych mediach.
Pod koniec listopada PMPG przedstawiła nową strategię rozwoju w nowych mediach. Nowa strategia PMPG zakłada, że w 2010 r. spółka rozwinie własne serwisy internetowe, w tym nowe wyspecjalizowane serwisy niszowe, zbuduje sieć reklamy internetowej oraz wejdzie na rynek zarządzania sprzedażą powierzchni reklamowej, w tym m.in. rynek OOH. Planowane są również akwizycje serwisów internetowych oraz rozwój współpracy międzynarodowej. Kolejnym etapem będzie międzynarodowa ekspansja spółki.
Porozumienie z FOX INTERNATIONAL CHANNELS
Elementem nowej strategii PMPG SA jest podpisane w listopadzie 2009 r. porozumienie MoU - ang. Memorandum of Understanding z FOX INTERNATIONAL CHANNELS, multimedialnym ramieniem News Corporation. Celem porozumienia jest stworzenie spółki typu joint venture, która będzie będzie oferowała usługi reklamowe w Internecie, marketing internetowy oraz usługi z tym związane.
List intencyjny i wycofanie zainteresowania TV PULS
Na poczatku września 2009 PMPG SA wycofała zainteresowanie nabyciem udziałów w TV PULS. Wcześniej, na przełomie czerwca i lipca PMPG SA i TV PULS podpisały list intencyjny precyzujący założenia i harmonogram transakcji. Zarząd PMPG SA podtrzymał jednak gotowość przystąpienia do dalszych negocjacji oraz złożenia oferty.
Koncesja dla Machina TV
We wrześniu 2009 r. PMPG SA otrzymała dokument koncesji na nadawanie kanału Machina TV. Stacja ma mieć charakter entertainment. Obecnie trwają prace nad ostateczną ofertą programową stacji oraz modelem jej dystrybucji i przychodów. Pomimo otrzymania koncesji, PMPG SA nadal podtrzymuje swoje zainteresowanie nabyciem udziałów w innych stacjach. Spółka ma jednak przygotowane dwa alternatywne scenariusze wejścia i rozwoju na rynku telewizyjnym - z udziałem stacji ogólnotematycznej oraz wyłącznie w oparciu o kanały tematyczne.
List intencyjny z Media SKOK
W sierpniu PMPG SA podpisała list intencyjny z Media SKOK Sp. z o.o. w sprawie finansowania transakcji nabycia TV Puls. Mimo wycofania przez PMPG zainteresowania nabyciem udziałów w TV Puls, strony podtrzymują wolę współpracy przy innych potencjalnych inwestycjach na rynku mediów. Spółka Media SKOK należy do grupy SKOK, która obejmuje szereg podmiotów oferujących m.in. usługi i produkty finansowe i ubezpieczeniowe, w tym Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe, towarzystwa ubezpieczeniowe i fundusze inwestycyjne.
Udział PMPG SA w prywatyzacji PW Rzeczpospolita
W marcu Platforma Mediowa Point Group złożyła w Ministerstwie Skarbu Państwa ofertę na zakup udziałów w Przedsiębiorstwie Wydawniczym Rzeczpospolita, która posiada m.in. 49% udziałów spółki Presspublica, wydawcy dzienników „Rzeczpospolita" i "Parkiet". Oprócz PMPG SA ofertę na zakup PWR złożyły Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe. W kwietniu spółka złożyła w MSP wniosek o zmianę harmonogramu postępowania prywatyzacyjnego, argumentując to zmianami w prywatyzowanej spółce oraz informacjami o fatalnej kondycji finansowej PWR. PMPG SA nie wpłaciła wadium i została wyłączona z procesu. Ostatecznie w czerwcu MSP zawiesiło postępowanie prywatyzacyjne PWR.
W toku rozmów o możliwości nabycia PWR, PMPG SA podpisała również umowę o zachowaniu poufności z Presspublica sp. z o.o., związaną z możliwością przeprowadzenia procesu due-dilligence tej spółki i zakupu udziałów od brytyjskiego funduszu MECOM. Ostatecznie MECOM i MSP zdecydowały, że porozumieją się ws. wspólnej oferty sprzedaży „Rzeczpospolitej". PMPG SA podtrzymuje swoje zainteresowanie udziałem w procesie prywatyzacji dziennika.
Zmiany w Radzie Nadzorczej PMPG SA
Jarosław Pachowski, Marek Jakubczyk i Piotr Żochowski dołączyli w lutym do składu Rady Nadzorczej Platformy Mediowej Point Group. Zastąpili zagranicznych członków RN, Giuseppe Mirante i Davida Williama oraz Krzysztofa Felucha. Zmiany zatwierdziło Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy spółki w dn. 13.02.2009 r. Jarosław Pachowski w latach 2002 - 2005 był prezesem Zarządu Polkomtel SA, operatora sieci telefonii komórkowej Plus. W latach 1998 - 2002 był wiceprezesem Zarządu TVP SA, a wcześniej - przewodniczącym Rady Nadzorczej TVP SA. Piotr Żochowski pełni funkcję dyrektora finansowego, wiceprezesa Zarządu odpowiedzialnego za sprawy finansowe w Pioneer Pekao Towarzystwie Funduszy Inwestycyjnych S.A.
W czerwcu WZA powołała do Rady Nadzorczej PMPG SA Andrzeja Chmiela, współtwórcę i dyrektora marketingu Direct Capital Group, firmy doradczej zajmującej się rozwojem platform e-commerce pośredniczących w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych, finansowych i inwestycyjnych. W Radzie Nadzorczej PMPG SA zastąpił Marka Jakubczyka, który został członkiem Zarządu PMPG SA.
Zmiany w Zarządzie PMPG SA
Z końcem czerwca Marek Jakubczyk został wiceprezesem Zarządu PMPG SA i objął nowoutworzone stanowisko dyrektora generalnego spółki. Jakubczyk jest partnerem w Tigon Capital Limited, gdzie odpowiada za rynki polski, ukraiński i państw bałtyckich oraz przewodniczącym rad nadzorczych Portu Lotniczego w Bydgoszczy i Mazowieckiego Portu Lotniczego w Sochaczewie. W Zarządzie zastąpił Pawła Hordyńskiego, który w kwietniu odszedł z PMPG SA. W październiku rezygnację z funkcji Wiceprezesa Zarządu PMPG SA złożył Piotr Surmacki, który odpowiadał za rozwój PMPG SA w obszarze nowych technologii. Jego obowiązki w tym zakresie przejęła Benita Jakubowska, pełnomocnik Zarządu PMPG SA ds. Rozwoju Nowych Mediów.
Optymalizacja w Grupie Kapitałowej PMPG SA
W I półroczu PMPG SA przeprowadziła optymalizację działalności w spółkach Grupy Kapitałowej. Podjęte działania mają pozwolić na oszczędności na poziomie do 3 mln zł w skali roku. Reorganizacja dotyczyła ona przede wszystkim działów administracji, finansów, nowych mediów oraz sprzedaży. Renegocjowano również niektóre umowy z dostawcami materiałów i usług, w tym umowy zawarte w walutach obcych.
MACHINA DESIGN AWARDS i ZŁOTE KACZKI 2009
Sukcesem zakończyły się dwie gale organizowane przez redakcje „Machiny" oraz „FILM"-u, zrealizowane przez BTL Point Group i Media Point Group. Gala MACHINA DESIGN AWARDS odbyła się 21 października w hali technicznej na warszawskim lotnisku Okęcie, a wśród ponad tysiąca gości znaleźli się przedstawiciele świata artystycznego, mediów oraz biznesu. Sponsorem generalnym wydarzenia był Sony Ericsson. Gala Złote Kaczki odbyła się 18 listopada w Sali Kongresowej w Warszawie, a złotym sponsorem był Bank Ochrony Środowiska SA. Bezpośrednia transmisję z gali Złote Kaczki 2009 w TVP1 oglądało prawie 2,5 mln widzów.
REKLAMA:
Agencja BTL Point Group z kontraktami banków i telekomów
Klientów z sektora bankowego, finansowego, telekomunikacyjnego oraz FMCG pozyskała w 2009 r. agencja BTL Point Group. Wśród klientów BTL Point Group za ten okres znalazły się są m.in. BOŚ Bank, PKO BP, PZU, Sony Ericsson, TP oraz Müller Polska. BTL Point Group zrealizowała m.in. kampanię telewizyjną i prasową nowej oferty BOŚ Banku dla klientów indywidualnych, kampanię promocyjną Müller Polska, cykle eventów dla PZU oraz PKO BP, a także kampanię Sony Ericsson. Agencja przygotowała również kampanię społeczną Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych promującą zatrudnianie niepełnosprawnych.
Ponadto BTL Point Group przygotował platformę komunikacji dla BOŚ związaną z objęciem przez ten bank tytułu Złotego Sponsora gali Złote Kaczki organizowanej przez magazyn „FILM". Platforma została oparta o koncept kolekcjonerskiej edycji „filmowych" kart płatniczych wydawanych do Konta Wyjątkowego BOŚ S.A. Na kartach znalazły się wizerunki trzech ikon światowego kina: Marilyn Monroe, Jamesa Deana i Marleny Dietrich.
MEDIA:
Samodzielny HOLLYWOOD
W nowym formacie i w nowym layoucie ukazał się w kwietniu 2009 r. nowy numer magazynu "HOLLYWOOD". Sygnowany przez „FILM" magazyn zyskał samodzielność, nowy charakter i ma trafić do nowych czytelników. Zmiany sygnalizuje podtytuł „GWIAZDY, FILMY, SERIALE". Poprzednie numery "HOLLYWOOD" były wydawane jako wydania specjalne magazynu „FILM" i miały charakter monografii poświęconych mężczyznom i kobietom Hollywood. Teraz „HOLLYWOOD" to samodzielny, przekrojowy magazyn poświęcony ludziom i wydarzeniom wielkiego i małego ekranu zarówno za oceanem, jak i w Europie oraz na własnym, polskim podwórku.
Wydania specjalne magazynów
Mimo spadków na rynku mediów, PMPG SA kontynuowała strategię rozszerzania posiadanych brandów i umacniania ich w kolejnych segmentach rynku. Ukazały się kolejne numery wydań specjalnych, m.in. „Modnych Miast", „Machiny Sport&Style", „Machiny Design" oraz nowego magazynu „Hollywood". We wrześniu ukazało się również kolekcjonerskie wydanie magazyny „Machina" poświęcone pamięci Michaela Jacksona.
Restrukturyzacja Działu Sprzedaży
W III Q zakończyła się również restrukturyzacja Działu Sprzedaży Media Point Group oraz wymiana kadry zarządzającej działem, która nie podołała wyzwaniu stworzenia nowych struktur i standardów sprzedaży na poziomie Grupy PMPG. Obecnie trwają zaawansowane prace nad wdrożeniem systemu, który powinien usprawnić proces sprzedaży w spółkach Grupy PMPG.
NOWE MEDIA:
Zakup Oceń.pl
W sierpniu PMPG SA kupiła serwis internetowy Oceń.pl, co wzmocni ofertę PMPG kierowaną do studentów i młodzieży uczącej się. Zakup Oceń.pl jest zgodny ze strategią rozwoju PMPG i stanowi uzupełnienie portfolio grupy, w którym są już m.in. magazyn studencki „?dlaczego" oraz kierowany do studentów i absolwentów portal Korba.pl. Nowozakupiony serwis ma przyciągnąć użytkowników, dla których Internet jest miejscem interakcji i którzy czynnie uczestniczą w społecznościach sieciowych. Oceń.pl to serwis internetowy, którego użytkownicy, studenci i absolwenci, mogą oceniać swoich wykładowców, wydziały i uczelnie. Pozwala nie tylko na ocenę wykładowców, ale także na komentowanie ich zachowań. Jednocześnie w IV Q spółka uruchomiła serwis internetowy magazynu „?dlaczego" - dlaczego.com.pl.
Nowe oblicze Sport24.pl
Maksimum użyteczności i komfortu - taka maksyma przyświecała zmianom w portalu Sport24.pl. W kwietniu portal odsłonił użytkownikom całkowicie odmienione oblicze. Nowoczesna, oszczędna grafika, przejrzysta typografia oraz zastosowanie technologii drag&drop umożliwiają szybki dostęp do poszukiwanych informacji. Technologia „drag&drop" pozwala ponadto na dostosowanie wyglądu portalu do potrzeb użytkownika.
Zmiany w Dziale Nowych Mediów
W związku ze zmianami na rynku mediów, PMPG SA zdecydowała o wzmocnieniu pionu nowych mediów i zintensyfikowaniu rozwoju w tym segmencie. W III Q spółka dokonała przeglądu zasobów w tym zakresie i podjęła decyzję o konieczności transformacji i rozwoju działu nowe media. Od IV Q obowiązki pełnomocnika zarządu ds. Nowych Mediów objęła Benita Jakubowska- Antonowicz, która wcześniej odpowiadała za rozwój serwisów internetowych w Agorze oraz Polskapresse. Wymieniono również 90 proc. składu osobowego zespołu odpowiedzialnego za sprzedaż nowych mediów.
Michał Gorajek prezesem Sport24.pl
W połowie roku Michał Gorajek zastąpił Artura Racickiego na stanowisku prezesa spółki Sport24.pl. Gorajek wspólnie z Racickim zakładał serwis Sport24.pl, był udziałowcem i w latach 2006-2007 prezesem wydającej serwis spółki Sport24.pl. Od 2008 roku pełnił w spółce funkcję dyrektora technologii. Jest m.in. współautorem nowej, spersonalizowanej wersji portalu Sport24.pl.