WPROST rok po zmianiach 2010/2011 – historia niełatwego sukcesu

W 2010 Platforma Mediowa Point Group SA została większościowym udziałowcem Agencji Wydawniczo - Reklamowej „WPROST", wydawcy tygodnika WPROST.

Opinie ekspertów i osób z branży nie wróżyły sukcesu nowemu wydawcy WPROST. W 2009 r. tygodnik notował sprzedaż na poziomie 86,5 tys., jego rozpowszechnienie płatne razem wynosiło 98,5 tys. Spółka wydająca WPROST notowała stratę w wysokości 9 mln zł. Mimo to nowy wydawca z determinacją rozpoczął wdrażanie zmian w tygodniku. Objęcie stanowiska redaktora naczelnego przez Tomasza Lisa w maju 2010 r. było jasnym sygnałem zarówno dla czytelników, jak i dla rynku: Stawiamy na jakość, rzetelne dziennikarstwo, obiektywizm i profesjonalizm. Chcemy robić dobry tygodnik dla naszych czytelników.

Konsekwentna realizacja tego planu spowodowała, że pod koniec 2010 r. tygodnik WPROST ponownie stał się jednym z najchętniej czytanych polskich tygodników opinii, a historia relaunchu WPROST przez nowego wydawcę jest historią sukcesu. Choć przed wydawcą tygodnika stoi jeszcze wiele wyzwań i czeka go jeszcze wiele pracy, poniżej prezentujemy bilans WPROST w rok po wdrożeniu nowej strategii.

Grudzień 2009:

Za: Presserwis, 30.12.2009:

- Nie sądzę, że Point Group tchnie w tygodnik świeży powiew. Dotychczasowi właściciele mieli znacznie większe doświadczenie menedżerskie. Najlepiej, jakby Point Group nie przeprowadził rewolucji w tygodniku - Jerzy Karwelis, chief marketing officer Axel Springer Polska

- Nabycie AWR Wprost przez PMPG oznacza koniec tygodnika ”Wprost” w dotychczasowej postaci. (…) Ta transakcja może oznaczać, że kolejne mocne drukowane medium przestanie funkcjonować - Mariusz Ziomecki, redaktor naczelny serwisu Redakcja.pl

- Transakcja ta zamyka pewien rozdział w historii ”Wprost”. (…) Na pewno jest to koniec pewnej formuły tygodnika, jaką znaliśmy przez ostatnie dekady - Jerzy Baczyński, redaktor naczelny ”Polityki”, prezes ”Polityki” Spółdzielni Pracy

- Point Group wydaje tytuły lifestylowo-młodzieżowe. Nie miała dotąd doświadczenia w wydawaniu prasy opiniotwórczej. (…) Obawiam się, że przekształci tygodnik w coś na kształt ”Wprost Light”- Rafał Leszczyński, analityk mediów z CR Media Consulting SA.

 

Za: Mediamikser, 29.12.2009:

Według Krystyny Jarosz, dyrektor biura reklamy SP „Polityka” , choć „Wprost"  zostaje na rynku, to wydaje się, że nie będzie to już ten sam tytuł, a w segmencie opinii liczyć się będą tylko dwa - „Polityka” i „Newsweek”. - Oba bardzo dobrze się uzupełniają. Jeden jest skierowany do młodszej, a drugi do starszej grupy docelowej. Przy ograniczonych budżetach reklamowych, tak jak w tym roku, możemy mieć szansę na przejęcie części rynku należącego dotąd do „Wprost”. W tej chwili trudno wyrokować o efektach transakcji, ale mam nadzieję, że „Polityka" skorzysta na tym przejęciu - dodaje Jarosz. ( )

 

Czerwiec 2010:

W końcu maja wydawca powierzył funkcję redaktora naczelnego Tomaszowi Lisowi, jednemu z najlepszych polskich dziennikarzy. Wraz z nim do redakcji przyszedł zespół doświadczonych redaktorów i dziennikarzy, m.in. Tomasz Plata, Łukasz Ramlau, Aleksandra Karasińska. W redakcji WPROST zagościli również nowi felietoniści oraz dziennikarze, m.in. Piotr Najsztub, Aleksandra Pawlicka, Renata Kim, Zbigniew Hołdys, Grzegorz Markowski, Jan Wróbel, Magda Gessler. Nowy redaktor naczelny przywrócił tygodnikowi jego tradycyjne logo i – wraz z zespołem - zaczął przywracać jego świetność. 

 

Za: Wirtualne Media, 23.06.2010.

Tomasz Lis, redaktor naczelny tygodnika „Wprost”: To zaczyna być ciekawe pismo. Nie służy już żadnej partii, nie opluwa uczciwych ludzi, nie służy odreagowaniu czyichś frustracji. A przede wszystkim jest w nim wielu dobrych autorów i wiele ciekawych tekstów. (…) Wiem całkiem precyzyjnie, w którą stronę chcę iść, ale nie lubię takich expose. Wolę, by w każdy poniedziałek czytelnik przekonywał się że idziemy w dobrą stronę.  (…) Jak tydzień w tydzień pokażemy, że to jest dobry tygodnik, to ludzie będą go kupowali.

 

Listopad 2010:

Za: Wirtualnemedia.pl, Wprost pod lupą ekspertów, 29.11.2010.

- Nie pamiętam, aby jakikolwiek tytuł tak szybko tak mocno się zmienił. Liczyłem, że tygodnik ten po zmianie naczelnego będzie wyglądał inaczej, ale skala transformacji mnie zaskoczyła. Pozytywnie. Dostaliśmy do ręki w pełni profesjonalny produkt. Zamiast „awanturnictwa” mamy poważną publicystykę - Arkadiusz Franas, redaktor naczelny „Polski. Gazety Wrocławskiej”

- Metamorfozę „Wprost” oceniam bardzo pozytywnie. Uprzednio ten tygodnik był w tak fatalnej kondycji, że właściwie trudno byłoby cokolwiek pogorszyć (…) W nowej odsłonie jest to pismo żwawe, aktualne, nadążające za wydarzeniami i reagujące na nie. Przestało być też słupem ogłoszeniowym dla różnych służb, które wcześniej wykorzystywały „Wprost” do publikowania rzekomych „przecieków” - Wojciech Maziarski, redaktor naczelny „Newsweek Polska”

- W krótkim czasie zdołano nie tylko uporządkować i nadać magazynowi „Wprost” charakter, ale też zrobić to stosunkowo niskimi kosztami - Tomasz Wróblewski, redaktor naczelny „Dziennika Gazety Prawnej”

- Doceniam to, co w stosunkowo krótkim czasie Tomasz Lis zrobił z „Wprost”. Wyprowadził go ze stanu agonalnego i zrobił gazetę żywą, aktualną, na przyzwoitym poziomie dziennikarskim. (…)„Wprost”, tak mi się wydaje, może być raczej uzupełnieniem niż alternatywą dla „Polityki” - Jerzy Baczyński, redaktor naczelny „Polityki”

WPROST 2010 w liczbach:

Sprzedaż ogółem i rozpowszechnienie 2010:

Sprzedaż ogółem tygodnika WPROST w styczniu 2010 r. spadła poniżej psychologicznej granicy 80 000 tys. egzemplarzy (75 267 egz.), rozpowszechnienia płatne razem wynosiło 85 005 i było najniższe spośród głównych tygodników opinii ukazujących się na polskim rynku. W maju WPROST redagowane przez zespół związany z poprzednim wydawcą osiągnęło poziom sprzedaży ogółem 63 729 egz. przy rozpowszechnieniu na poziomie 77 980 egz.

W czerwcu 2010 WPROST odnotował zauważalny wzrost rozpowszechnienia płatnego razem (o 13 400 egzemplarzy), a numer lipcowy, w którym opublikowano listę 100 najbogatszych Polaków, miał rozpowszechnienie na poziomie 114 tys. egz. (sprzedaż: 100 190 egz.). Do końca roku rozpowszechnienie płatne razem WPROST systematycznie rosło, osiągając 130 497 egz. w listopadzie i 132 188 egz. w grudniu.

Od maja do grudnia 2010 r. sprzedaż ogółem WPROST wzrosła o ok. 75 proc. To jeden z najbardziej dynamicznych wzrostów na całym rynku prasowym. W listopadzie zarówno sprzedaż, jak i rozpowszechnienia płatne razem WPROST były wyższe niż wyniki jednego z głównych konkurentów na rynku, Newsweek Polska.

 

Czytelnictwo

W listopadzie czytelnictwo cyklu sezonowego WPROST przewyższyło CCS Polityki. Stan ten utrzymał się także w pierwszym kwartale 2011 r.

 

Cytowalność

W 2010 r. tygodnik WPROST zdeklasował pozostałe tygodniki opinii w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów za 2010 r. WPROST znalazło się na 7. miejscu, jako pierwszy z tygodników. W rankingu tytułów prasowych tygodnik ustąpił pierwszeństwa tylko czterem największym dziennikom. Natomiast w zestawieniu wydawnictw periodycznych (tygodniki, dwutygodniki itd.) WPROST zdecydowanie zajęło pierwsze miejsce, wyprzedzając Newsweek oraz Politykę.

 

Przychody z reklam

WPROST znalazł się również w czołówce najlepiej zarabiających magazynów. Jak wynika z danych firmy Kantar Media, w 2010 WPROST utrzymał czwarte miejsce w tym zestawieniu, a jego przychody w stosunku do 2009 r. wzrosły o ok. 15 proc. W I kwartale 2011 r. WPROST znalazł się wśród tytułów, które zanotowały największe wzrosty przychodów reklamowych. Wzrost WPROST w stosunku do 2010 r. wyniósł 79,6 proc.

 

Marka WPROST 2010/2011:

WPROST wrócił do swojego historycznego logo.

Okładki tygodnika znów stały się jego znakiem rozpoznawczym i zaczęły prowokować do dyskusji.

Okładka numeru 31/2010 otrzymała wyróżnienie w kategorii czasopism opinii w konkursie GrandFront 2010 przyznane w maju 2011 r.

 

Success story in brief:

1.      Najwyższy wzrost sprzedaży i rozpowszechniania w 2010 r. w segmencie  prestiżowych tygodników opinii (WPROST, Polityka, Newsweek Polska).

2.      Najbardziej opiniotwórczy tygodnik – w 2010 r. WPROST zdeklasowało pozostałe tygodniki w rankingach cytowalności, zdecydowanie wyprzedzając zarówno Newsweek, jak i  Politykę

3.      Wzrost czytelnictwa – pod  koniec 2010 roku WPROST czytało więcej czytelników niż Politykę

4.      Najwyższy wzrost przychodów reklamowych – w I kwartale 2011 r. WPROST wyprzedził pozostałe tygodniki.

5.      Najbardziej spektakularny relaunch pisma w ostatnich latach.