Po 9 miesiącach 2011 r. skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży Grupy Kapitałowej Platforma Mediowa Point Group (GPW: POINTGROUP (PGM)) wzrósł o prawie 17 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2010 r. Zysk operacyjny wzrósł ponaddwukrotnie, natomiast zysk brutto wyniósł 4 mln 661 tys. i był o 78,9 proc. wyższy niż rok temu. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 51 mln 579 tys.
wybrane dane finansowe |
okres 9 miesięcy zakończony 30. 09. 2011 r. |
okres 9 miesięcy zakończony 30. 09. 2010 r. |
zmiana |
przychody ze sprzedaży |
51 579 |
61 671 |
- 16,4 |
zysk (strata) brutto ze sprzedaży |
19 922 |
17 040 |
16,9 |
EBIT |
2 592 |
-1 983 |
- |
ebitda |
3 618 |
-451 |
- |
zysk brutto |
4 544 |
2 540 |
78,9 |
zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej |
1 736 |
1 556 |
11,6 |
Tab.1. Wybrane dane finansowe. Źródło: Grupa Kapitałowa Platforma Mediowa Point Group SA. Sprawozdanie finansowe za III kwartał 2011.
W trzecim kwartale 2011 Grupa Kapitałowa PMPG SA kontynuowała zmiany mające na celu repozycjonowanie na polskim rynku medialnym oraz zapewnienie jej stabilnego rozwoju. Z końcem sierpnia PMPG ostatecznie zamknęła projekt kierowany do studentów oraz bezterminowo odroczyła prace nad muzycznym kanałem telewizyjnym.
Wiodącym aktywem PMPG pozostaje tygodnik WPROST, który generuje 70 proc. przychodów. W III kwartale działania Grupy skupiały się na wzmocnieniu tego aktywa oraz uruchomieniu nowego projektu wydawniczego – magazynu „Bloomberg Businessweek Polska”. Magazyn, którego międzynarodowa edycja jest uznawana za jedno z najbardziej wpływowych pism świata, jest wydawany na licencji Bloomberg L.P. i jest to pierwsza krajowa edycja magazynu od czasu przejęcia Businessweeka przez Bloomberg L.P. Według ostrożnych ocen Zarządu Grupy, nowy projekt powinien być rentowny już w pierwszym kwartale 2012 r.
Uruchomienie nowego tytułu ma pozwolić PMPG na utrwalenie jej pozycji jako wydawcy pism opiniotwórczych kierowanych do atrakcyjnych grup czytelniczych i czynnego uczestnika debaty publicznej. Ma również zapewnić dywersyfikację i zrównoważenie źródeł przychodu w ramach pionu wydawniczego Grupy. Z kolei współpraca z renomowanym międzynarodowym partnerem daje PMPG możliwości zdobycia nowych kompetencji i know-how w zakresie wydawania i komercjalizacji wysokiej jakości kontentu.
Sierpień |
2011 |
2010 |
2011/2010 |
Tytuł |
Rozpowszechnienie płatne razem |
Rozpowszechnienie płatne razem |
Zmiana |
Wprost |
128 190 |
110 662 |
15,84% |
Polityka |
135 892 |
150 051 |
-9,44% |
Newsweek |
124 616 |
134 199 |
-7,14% |
Tab.2. Dynamika rozpowszechnienia płatnego razem tygodnika WPROST wg ZKDP sierpień 2011 vs. sierpień 2010 (ostatnie opublikowane przez ZKDP dane nt. sprzedaży tygodników dotyczą sierpnia 2011 r.) Dane ZKDP: liczba wydań w sierpniu 2011 - 5, liczba wydań w sierpniu 2010 - 5.
Zmiana struktury przychodów pozytywnie wpłynęła na wyniki operacyjne Grupy w trzech kwartałach 2011 r. Przychody ze sprzedaży pozostają niższe niż po 9 miesiącach 2010 r., ale widoczny jest wyraźnie malejący udział w nich transakcji barterowych. W wynikach trzeciego kwartału widoczne są również wyższe koszty sprzedaży związane z wprowadzeniem i uplasowaniem na rynku nowego tytułu, jakim jest „Bloomberg Businessweek Polska”.
Biorąc pod uwagę strukturę przychodów grupy oraz trendy rynku reklamowego, Zarząd PMPG zdecydował o zintensyfikowaniu działalności w Internecie i nowych mediach. Od połowy trzeciego kwartału zarówno tygodnik WPROST, jak i magazyn Machinasą dostępne dla użytkowników tabletów i smartfonów. „Bloomberg Businessweek Polska” będzie dostępny w wersji tabletowej w IV kwartale, natomiast od drugiego numeru jest dostępny jako e-wydanie. W czwartym kwartale ma również ruszyć serwis BBWP.PL powiązany z nowym tytułem PMPG. Trwają także prace nad modernizacją serwisu Wprost24.pl i repozycjonowaniem go w kierunku informacyjno-opiniotwórczej platformy na wzór „Huffington Post”. Prace te ruszyły wraz z zatrudnieniem dyrektora ds. Internetu, Aleksandra Krzempka. PMPG pracuje również nad rozwojem źródeł przychodów w obszarze nowych mediów.
Wybrane wydarzenia w III kwartale 2011 r. :
Premiera Bloomberg Businessweek Polska
Chciałbym, by dziennikarze zawsze zadawali mi pytanie dlaczego tak późno coś prywatyzuję, a nie dlaczego to robię – mówił minister skarbu Aleksander Grad podczas panelu towarzyszącego oficjalnej premierze polskiej edycji Bloomberg Businessweek. Premiera odbyła się podczas XXI Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju. Pierwszy regularny numer Bloomberg Businessweek Polska ukazał się 19 września. Magazyn kosztuje 8 zł.
Nowe wydawnictwo PMPG spotkało się z pozytywnym przyjęciem rynku.
Bloomberg Businessweek Polska to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Pismo ukazuje się obecnie jako dwutygodnik, docelowo ma być tygodnikiem. Wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA.
Prawie 20 000 użytkowników aplikacji mobilnych
Od połowy sierpnia WPROST jest dostępne w wydaniu na urządzenia mobilne. Wkrótce po uruchomieniu aplikacji we wrześniu liczba czytelników WPROST na smartfonach i tabletach przekroczyła 13 000, a w październiku - 18 000. Aplikacja WPROST została przygotowana w oparciu o platformę Paperlit. Umożliwia ona szybkie i wygodne przeglądanie tygodnika, wiernie odwzorowując wydanie papierowe. Jednocześnie pozwala na szybkie przejście pomiędzy e-wydaniem a stroną internetową czasopisma.
Aleksander Krzempek dyrektorem ds. Internetu w Platformie Mediowej Point Group
Aleksander Krzempek objął stanowisko Dyrektora ds. Internetu w Platformie Mediowej Point Group. Do jego kompetencji będzie należało rozwijanie produktów internetowych, w tym internetowych serwisów informacyjnych i biznesowych związanych z tygodnikiem WPROST oraz magazynem Bloomberg Businessweek Polska. Ponadto Krzempek będzie nadzorować dział rozwoju infrastruktury, który odpowiada za prace programistyczne oraz utrzymanie wszystkich serwisów PMPG. W zakresie kompetencji Krzempka znajdzie się także optymalizacją oraz współpraca z redaktorami prowadzącymi w zakresie kierunku i rozwoju tematycznego serwisów. Jednym z głównych zadań nowego dyrektora będzie przygotowanie relaunchu serwisu WPROST24.pl.
Wręczono Machina Design Awards
Najbardziej wpływowe, odkrywcze i poruszające wyobraźnię. Takie są projekty nagradzane w plebiscycie Machina Design Awards. W sierpniu odbyło się podsumowanie trzeciej edycji plebiscytu i wręczenie nagród. Nagrody wręczono w następujących kategoriach: Elektronika/RTV, Meble, AGD, Transport, Dla dzieci, Sport i rekreacja, Oświetlenie, Biuro, Przestrzeń publiczna/Architektura, Komputery, Elektronika przenośna, Telefony komórkowe, Wnętrze (kuchnia, łazienka, salon), Rozwiązania telekomunikacyjne, Opakowania, Moda, Przedmiot (usługa ułatwiająca życie), Przedmiot (usługa ma king the world better), Miasto (miejsce), Reklama, Akcesoria/Gadżet.
WPROST wręczył statuetki INNOWATOR 2011
Bez nowatorskich pomysłów firma nie ma co marzyć o ponadprzeciętnych zyskach. Bez ponadprzeciętnych zysków nie ma ponadprzeciętnego bogactwa. We wrześniu tygodnik WPROST po raz pierwszy nagrodził najbardziej innowacyjne firmy należące do najbogatszych Polaków. Wyróżnienia otrzymały firmy, które znalazły się w rankingu najbardziej innowacyjnych polskich przedsiębiorstw przygotowanym przez Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk, a które są kontrolowane przez osoby z Listy 100 najbogatszych Polaków tygodnika WPROST.