Co nas czeka w 2012 roku - „Bloomberg Businessweek Polska” i trendy na Nowy Rok

Co nas czeka w 2012 roku - „Bloomberg Businessweek Polska” i trendy na Nowy Rok

Czy wygramy Euro 2012? Czy Polska wódka zaleje świat, złoty się wzmocni, a my odbierzemy Chińczykom fabryki? Czy zaczniemy wreszcie korzystać z gazu z łupków, Obama przegra wybory, Amazon przemebluje nasz rynek treści elektronicznych, telewizory zaczną myśleć, a kokoning zastąpi clubbing? W pierwszym w 2012 roku wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska” – 50 wydarzeń i trendów, które zdecydują o tym, jaki będzie ten rok.

Najważniejszym wydarzeniem z polskiego punktu widzenia będą niewątpliwie Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Z czerwcowym turniejem piłkarskim jest jak ze szklanką, którą jedni widzą do połowy pełną, a inni – do połowy pustą. Każdy ma swoją opinię, najczęściej skrajną. Pesymiści nie widzą żadnych korzyści z imprezy i uważają, że jeśli ktoś na niej zarobi, to tylko UEFA. Optymiści wierzą, że Euro 2012 daje Polsce jedyną taką szansę promocyjną w tym stuleciu. Piłka niezmiennie przyciąga uwagę setek milionów kibiców i widzów. Polska może się pokazać nie tylko jako „zielona wyspa”, ale i kraj z nowoczesnymi stadionami, centrami pobytowymi i nowymi terminalami lotniczymi. W najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska” o tym, co nam zostanie po Euro, pisze redaktor naczelny, Michał Kobosko.

Mimo że Euro jeszcze przez kilka miesięcy będzie nakręcało koniunkturę, dynamika konsumpcji w Polsce prawdopodobnie osłabnie do poziomu jednocyfrowego. Będzie to łagodne hamowanie. Już pod koniec 2011 roku optymizm konsumentów się załamał. Tak przynajmniej wynika z badania firmy Ipsos. Dane Vision Secret Client z początku grudnia pokazują, że Polacy coraz częściej łapią się za kieszeń. Dwie trzecie już zaczęło wydawać mniej na codzienne potrzeby. O tym, co wzrost pesymizmu oznacza dla gospodarki i czy Polacy tak jak Hiszpanie w 2008 roku przestaną kupować – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

Spadek wskaźnika optymizmu widać w niektórych segmentach rynku coraz wyraźniej. Przeciętny Polak nie wypija dziś nawet pół litra czystej wódki miesięcznie, a jeszcze w 2008 roku solidną butelczynę poprawiał kolejną setką. Dokąd zatem wyruszy polska wódka, aby zyski jej producentów dalej rosły? Wygląda na to, że przede wszystkim do Azji i Ameryki Południowej. Już teraz Grupa Sobieski rozwija eksport wódek Krupnik i Sobieski do Chin i Indii. Czy Polska wódka ma szansę konkurować z tequilą w Meksyku – o tym również na łamach najnowszego wydania dwutygodnika „Bloomberg Businessweek Polska”.

Polskiemu eksportowi, nie tylko wódki, może sprzyjać niezbyt mocny dziś złoty. Ale za 12 miesięcy dolar ma kosztować tyle ile obecnie, za to euro i frank mają stanieć. Oczywiście jeśli tym razem prognozy się sprawdzą. Po walutowym rollercoasterze z 2011 roku prognozowanie kursów wydaje się wyzwaniem mocno ryzykownym. Są jednak analitycy, którzy to ryzyko podejmują. Marek Rogalski, analityk DM BOŚ, obstawia na koniec nowego roku 3,5 zł za dolara (5 stycznia sięgał 3,5 zł), 4,2 zł za euro (4,5 zł) i – jeszcze precyzyjniej – 3,33–3,4 zł za franka (3,69 zł). Ma jednak pewne „ale”, które zasadza się na enigmatycznej przyszłości strefy euro. Wróżenie z walut w noworocznym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

BBWP” zapowiada także, że wiele firm przeniesie do Polski produkcję z Europy Zachodniej a nawet z Chin, gdzie koszty nie są już tak bardzo konkurencyjne jak przed laty. Tę tendencję możemy zaobserwować już teraz. Amerykański Whirlpool zamknął fabrykę zmywarek w niemieckim Neunkirchen i przeniósł produkcję do Wrocławia. Przedsięwzięcie rusza w styczniu. Koreańscy giganci – Samsung i LG – zbudują w tym roku w Polsce kolejne linie produkcyjne lodówek i pralek. Te firmy i wiele innych – według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) jest ich grubo ponad 100 – szukają w Polsce okazji do polepszenia budżetu dzięki kilkukrotnie tańszym niż na Zachodzie kosztom produkcji i transportu. Z kolei wysokie kwalifikacje polskich pracowników pozwalają zaoszczędzić na inwestycjach w szkolenia, w rozbudowaną kontrolę jakości i serwis. O tym, jak Polska konkuruje z Chinami o inwestycje – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

Na łamach magazynu także łupki i gaz. W Dakocie Północnej, Teksasie, Kolorado, Utah i Wyoming wydobywa się już ropę z łupków, więc Amerykanie zmniejszą zakupy na Bliskim Wschodzie. W Polsce też są jej złoża, ich zbadanie ułatwi ofensywa w eksploracji gazu z łupków. Jego produkcja w USA spowodowała spadek cen tego paliwa o 77 proc. w ponad trzy lata, zmniejszyła import i według IHS Global Insight przyczyniła się do stworzenia ponad 600 tys. miejsc pracy. W Polsce minister skarbu Mikołaj Budzanowski zapowiada wielką ofensywę w eksploracji złóż gazu z łupków. Wydobycie ma ruszyć na przełomie lat 2014 i 2015. Jak wycisnąć gaz z łupków a z gazu maksymalne korzyści – w „Bloomberg Busineessweek Polska”.

W polskiej edycji magazynu także o tym, czy amerykański prezydent w listopadowych wyborach wzmocni swoją pozycję, czy wręcz przeciwnie – straci ją? Odkąd ponad rok temu sprzyjający wolnemu rynkowi, „małemu państwu” i niskim podatkom Republikanie zdobyli niższą izbę parlamentu, prezydent Barack Obama stracił ważnego partnera. Kongres, niezbędny, by przekuć w prawo planowane reformy, nie mógł dojść do porozumienia w żadnej ważnej kwestii, przegłosowując jedynie krótkoterminowe rozwiązania. Amerykańskie wybory w listopadzie 2012 roku – prezydenckie, do Izby Reprezentantow oraz jednej trzeciej Senatu – to dla Obamy potrójne, a może nawet poczwórne wyzwanie. Z kim i o co będzie walczył prezydenta USA – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

W „BBWP” również o czekających nas rewolucjach kulturowych. Wygląda na to, że w najbliższym roku amerykański gigant handlu internetowego przemebluje rynek tabletów i treści elektronicznych. O jaką firmę chodzi? O Amazon. To on może sprawić, że za rok lub dwa lata inaczej niż dziś będzie wyglądać na świecie układ sił na rynku tabletow. Może przemeblować rynek treści elektronicznych i model korzystania z nich. Może też wywołać głębokie zmiany w mechanizmach rządzących rynkiem wydawnictw książkowych i ich współpracą z autorami. W marcu lub kwietniu Amazon spodziewany jest w Polsce. Krajowe firmy już się okopują…

Rok 2012 może być przełomowy także dla telewizji. O ile poprzednie lata zostały zdominowane przez smartfony oraz tablety, o tyle ten ma należeć do inteligentnych telewizorów. Prawdopodobnie na połowę tego roku premierę swoich telewizorów, czy może raczej swojej koncepcji telewizorów, szykuje Apple. Mówił o tym przed śmiercią Steve Jobs. Nad własnym projektem telewizji pracuje Google. Czy nowe telewizory zaczną myśleć – o tym w najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska”.

BBWP” pyta także, czy w okresie spowolnienia Polacy oddadzą się kokoningowi? To jedno ze zjawisk społeczno–ekonomicznych, na bazie których specjaliści tworzą własne koncepcje marketingowe. Kokoning, czy jak kto woli: cocooning, pojawił się na świecie już w latach 90. i oznacza bliskie Polakom domatorstwo: zamykanie się w domowym kokonie i pielęgnowanie go, co przekłada się na zachowania ekonomiczne. Kokoningowi sprzyja kryzys. A Polacy jeszcze zupełnie ze swoich kokonów nie wyszli. Czy do nich wrócą i co kokoning oznacza dla krajowej gospodarki – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” trafi do sprzedaży w poniedziałek, 9 stycznia. Cena „BBWP” wynosi 8 zł. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adresem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login. W sprzedaży cały czas pozostaje też numer noworoczny. Trwa również specjalna promocja, w której wraz z roczną prenumeratą „BBWP” można otrzymać biografię twórcy Apple’a, Steva Jobsa. Szczegóły promocji na http://jobs.bbwp.pl

Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Ukzauje się od września 2011 r. Jego wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku. Redaktorem naczelnym „Bloomberg Businessweek Polska” jest Michał Kobosko.