„Tusk reformować musi, nawet jeśli tego nie lubi. Jako kraj żyjemy na kredyt, jesteśmy już blisko wyczerpania >limitu na karcie<” – pisze na początek najnowszego wydania dwutygodnika „Bloomberg Businessweek Polska” jego redaktor naczelny Michał Kobosko. I zapowiada cykl publikacji pod wspólnym hasłem „Lepsze państwo”.
A na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” m.in. kolejne zapowiedzi cięć i podwyżek, czyli nowy plan Tuska, Jan Krzysztof Bielecki w ogniu pytań o polską gospodarkę oraz „Lepsze państwo”, czyli Wiktor Askanas o tym, czy czeka nas podatkowa rewolucja. Bo rewolucja technologiczna trwa już jakiś czas – a w tym wydaniu o rewolucji, jaką niesie… druk 3D.
„Nie interesują nas ideologiczne spory, debaty historyczne, starcia światopoglądów. Jest oczywiste, że dla jednego taka Polska będzie lepsza, dla drugiego inna. My analizujemy te obszary rzeczywistości, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na jakość życia i możliwości prowadzenia działalności gospodarczej” – deklaruje naczelny „Bloomberg Businessweek Polska”. Podkreśla, że zbyt wiele czasu i możliwości straciliśmy. W zasadzie nic nie działa u nas tak, jak powinno. Tym bardziej trzeba o tym dyskutować, ośmieszać absurdy, pokazywać pomysły na zmiany. Gdzie tracimy i co należałoby zmienić od już, pisze w najnowszym „BBWP” Michał Kobosko.
„Bloomberg Businessweek Polska” zapowiada także nowy plan Tuska. Podobno premier planuje ucieczkę do przodu przed ewentualnym nadejściem kryzysu. Z nieoficjalnych informacji wynika, że gdy wejdzie w życie większość ustaw ze zmianami obiecanymi w listopadzie, premier wygłosi nowe exposé. Ma zapowiedzieć dalsze cięcie wydatków i zmiany w podatkach. Termin „nowego otwarcia” nie jest jeszcze ustalony, ale powtarzają się informacje o połowie tego roku. Na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” – jakimi zmianami zaskoczy nas premier i co o nich sądzą ekonomiści.
Donaldowi Tuskowi w pracach nad nowym planem oszczędności doradza kilka ośrodków. Blisko ucha premiera jest Rada Gospodarcza kierowana przez Jana Krzysztofa Bieleckiego. Wersja spiskowa mówi, że to, co Rada Gospodarcza uzgodni, premier akceptuje, a potem daje do wykonania ministrom. Czy to prawda – pyta Bieleckiego na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” redaktor naczelny Michał Kobosko. Były premier zapewnia, że Rada nigdy nie podejmowała inicjatyw ponad głową żadnego ministra i bez uzgodnienia. „W tej kadencji zajmujemy się tylko tym, co wynika z exposé premiera i priorytetów, jakie nakreślił” – mówi Bielecki. Rada pracuje m.in. nad podniesieniem wieku emerytalnego. Zdaniem Bieleckiego dobrym przykładem zmiany przepisów w zakresie emerytur jest Wielka Brytania, gdzie wiek emerytalny zmieniono w zasadzie z dnia na dzień.
W rozmowie z naczelnym „Bloomberg Businessweek Polska” były premier ocenia też potencjał nowego rządu. Jego zdaniem minister nie ma być najlepszym specjalistą w swojej dziedzinie. Powinien za to być dobrym koordynatorem i organizatorem, mieć zdolność analitycznego myślenia i umiejętności komunikacyjne. „Pod tym względem ten rząd jest naprawdę niezły” – mówi Bielecki. Zgadza się także z decyzjami o wycofaniu się z projektów „polskiego TGV” i lotniska dla Warszawy. Podkreśla, że rząd nie może angażować się w finansowanie takich projektów, których ekonomiczne efekty nie są jasne.
Cykl „Lepsze państwo” na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” inauguruje tekst Wiktora Askanasa, który uważa, że… w Polsce konieczna jest rewolucja podatkowa. I nie chodzi o ich stawki, a o to, w jaki sposób są skonstruowane przepisy. Państwo coraz sprawniej ściąga pieniądze, ale nie ma pomysłu, jak przez system podatkowy realizować politykę gospodarczą – ocenia sędzia kanadyjskiego sądu ochrony konkurencji i konsumenta. Polski system jest typowo represyjno-kolekcyjny, a nie redystrybucyjny. W nowoczesnych państwach jest to zbilansowane. System fiskalny służy władzom do przyspieszania rozwoju tych obszarów gospodarki, które są uznane za lokomotywy wzrostu – pisze Askanas. I konkluduje, że Polska potrzebuje rewolucji podatkowej, ale nie wie, który obóz polityczny miałby tyle odwagi, by ją rozpocząć.
Na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” także zapowiedź całkiem innej rewolucji. Drukarki 3D dziś są dopiero na początku drogi – tak jak kilkadziesiąt lat temu komputery osobiste, a potem pierwsze telefony komórkowe czy internet. Ale podobnie jak one druk przestrzenny zrewolucjonizuje świat, w którym żyjemy. Drukowaniem 3D w rzeczywistości nazywa się proces scalania przedmiotu warstwa po warstwie aż do pełnego odwzorowania trójwymiarowego modelu. Czy wobec tego za jakiś czas będziemy drukować przedmioty w pobliskim punkcie usługowym takim jak dzisiejsze ksero? Na czym właściwie polega i jak działa druk 3D oraz gdzie już dzisiaj jest wykorzystywany – o tym w nowym „Bloomberg Businessweek Polska”.
Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” trafi do sprzedaży w poniedziałek, 23 stycznia. Cena „BBWP” wynosi 8 zł. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adresem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login. Nadal trwa specjalna promocja, w której wraz z roczną prenumeratą „BBWP” można otrzymać biografię twórcy Apple’a, Steve’a Jobsa. Szczegóły promocji na http://jobs.bbwp.pl.
„Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Ukazuje się od września 2011 r. Jego wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku. Redaktorem naczelnym „Bloomberg Businessweek Polska” jest Michał Kobosko.