Nowy tablet Jeffa Bezosa jest tani, ładny i daje Amazonowi wszelkie dane, by powalczyć z Apple’em. Oraz przejąć wszystkie transakcje, które przeprowadzasz w internecie. W najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska” – czy Amazon zostanie globalnym uniwersalnym sklepem ze wszystkim dla wszystkich?
Ponadto w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”: Amazon po raz drugi i spisek przeciwko literaturze, czyli wydawnicza rewolucja, Facebook idzie na giełdę, prawniczy dwugłos na temat ACTA, wywiad z Ludwikiem Sobolewskim w „Przepytankach Szymanka” i rozmowa z nowym szefem Toyota Motor Poland.
Kindle Fire ma wszelkie dane ku temu, by osiągnąć sukces na nowym froncie walki na rynku tabletów. Z siedmiocalowym wyświetlaczem jest prawie dwa razy mniejszy niż iPad. Jest również ponad dwa razy tańszy niż najtańszy model Apple’a. Amazon uzupełnił surowy system operacyjny Android o nowy i łatwy w użyciu interfejs, i połączył urządzenie ze swoją obszerną i wciąż rozrastającą się biblioteką. Ten tablet to symbol zdolności Amazona do przystosowania się i niechęci do oddania przyszłości w ręce kogokolwiek innego. Jeżeli Fire i jego następcy, którzy z pewnością się pojawią, odniosą sukces, wzmocnią jedną z najszybciej rozwijających się marek handlowych, jakie kiedykolwiek widział świat. W najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska” – jak Amazon podbija świat.
Amazon nie zapomina jednak o swoich korzeniach, czyli o książkach. W listopadzie 2007 roku podczas uroczystej premiery Kindle’a w hotelu New York przy Union Square Jeff Bezos ogłosił, że będzie sprzedawał wersję elektroniczną tytułów z listy bestsellerów „New York Timesa” po 9,99 dol. Dzisiaj człowiek, który kiedyś musiał kłaniać się wydawniczej arystokracji Nowego Jorku, bez kompleksów z nią konkuruje, a Amazon Publishing ma publikować bestsellery sławnych pisarzy. W reakcji na krok Amazona z gabinetów na najwyższych piętrach wielkich wydawnictw dochodzą odgłosy przypominające pisk drobnych leśnych zwierzątek ściganych przez drapieżnika. Opowieść o książkach, zdradzie i (rzekomym) spisku przeciw literaturze – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.
Na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” także o najbardziej wyczekiwanym debiucie giełdowym. Facebook zanotował w 2011 roku sprzedaż na poziomie 3,7 mld dol. (prawie 12 mld zł) wobec 1,9 mld dol. (6 mld zł) w roku 2010. Firma zarobiła 1 mld dol. Oferta wycenia firmę na 75–100 mld dol. (240–320 mld zł). To prawie cztery razy więcej, niż wynosi kapitalizacja Yahoo!, dwa razy więcej niż eBaya i mniej więcej tyle samo co Amazona, który posiada dziesiątki centrów spedycyjnych na całym świecie. Bazując na reputacji firmy definiowanej przez swoich użytkowników, Facebook wydaje się przygotowywać do całkowicie konwencjonalnej oferty publicznej (IPO) bez żadnych ambicji, które charakteryzowały nietypowe oferty z przeszłości. To, jak przebrnie przez IPO, może pokazać, na ile będzie odporny na zewnętrzne naciski w przyszłości. Zaprzyjaźniając się z Wall Street, każe myśleć swoim użytkownikom o czymś bardzo nieprzyjemnym: że ich osobiste informacje pozwalają bogatym ludziom stać się jeszcze bogatszymi. Z czym Facebook idzie na giełdę – na łamach najnowszego wydania „Bloomberg Businessweek Polska”.
W dwutygodniku także dwugłos na temat ACTA. W piątek po południu premier niespodziewanie ogłosił zawieszenie ratyfikacji umowy. Czy słusznie – spierają się prawnicy Filip Dopierała i Tomasz Koryzma. „I geneza, i tryb prac nad powstaniem umowy były bardzo nietypowe. Umowa powstała w wyniku tajnych negocjacji, praktycznie bez jakichkolwiek konsultacji społecznych. To wynik starań lobby amerykańskich koncernów, którym bardzo zależało na utrzymaniu w sekrecie prac nad ostatecznym kształtem ACTA” – pisze Filip Dopierała, adwokat, radca prawny, partner w kancelarii LTA. Zagrożenia działaniem umowy nie widzi Tomasz Koryzma, szef zespołu praw autorskich CMS Cameron McKenna. Podkreśla, że ACTA to nie wulkan, który wybuchł nagle. Tekst ACTA opublikowano w listopadzie 2010 roku, a ratyfikowanie umowy nie obliguje nas do dokonania zmian jakichkolwiek polskich przepisów.
„Bloomberg Businessweek Polska” publikuje też dwie ciekawe rozmowy. W „Przepytankach Szymanka” prezes warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych Ludwik Sobolewski nie wyklucza przejęcia giełdy w Wiedniu. "To jest giełda, która ma strategię rozwoju niemal bliźniaczo podobną do naszej. I jest dwa razy mniejsza od nas" – zwraca uwagę Sobolewski. Jego zdaniem, w naszej części Europy to Warszawa rozdaje karty i nie może być co do tego wątpliwości. Prezes GPW unika jednak jednoznacznej deklaracji, kiedy mogłoby dojść do połączenia parkietów znad Wisły i Dunaju.
"W Polsce kryzys tkwi w głowach konsumentów, a nie w realiach ekonomicznych" – mówi z kolei Jacek Pawlak, prezes Toyota Motor Poland i pierwszy Polak na tym stanowisku. Jego zdaniem dane makro nie sygnalizują poważnych zagrożeń. Jeśli jednak wokół wszyscy mówią i piszą o kryzysie, ludzie w to wierzą i na wszelki wypadek nie wydają pieniędzy. W 2011 roku Polacy kupili mniej niż 300 tys. sztuk nowych samochodów. W Belgii, która ma 8 mln mieszkańców, sprzedaje się 600 tys. aut. W pogrążonej w kryzysie Hiszpanii – 800 tys. Pawlak sugeruje obniżenie akcyzy na nowe samochody. Gdyby Polacy kupili o 400 tys. aut więcej, do budżetu wpłynęłoby 6 mld zł. O samochodach i kryzysie – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.
Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” trafi do sprzedaży w poniedziałek, 6 lutego. Cena „BBWP” wynosi 8 zł. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adresem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login. Nadal trwa specjalna promocja, w której wraz z roczną prenumeratą „BBWP” można otrzymać biografię twórcy Apple’a, Steve’a Jobsa. Szczegóły promocji na http://jobs.bbwp.pl.
„Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Ukzauje się od września 2011 r. Jego wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku. Redaktorem naczelnym „Bloomberg Businessweek Polska” jest Michał Kobosko.