„Bloomberg Businessweek Polska”: Imperium Murdocha kontratakuje

„Bloomberg Businessweek Polska”: Imperium Murdocha kontratakuje

W ponad 3 mln egzemplarzy sprzedał się pierwszy, wydany w połowie lutego numer nowego tabloidu „The Sun on Sunday” należącego do medialnego koncernu Ruperta Murdocha. To następca zamkniętego w lipcu ubiegłego roku na skutek afery podsłuchowej tygodnika „News of the World”. W najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska” – kontratak Ruperta Murdocha.

Ponadto w nowym „Bloomberg Businessweek Polska”: bój o telewizję, chiński smok nadciąga nad Polskę, idealny mąż pracującej żony, Japonia rok po tsunami, Rosja tuż przed wyborami, początek wielkich porządków na New Connect, sylwetka niesztampowego menedżera Adama Górala oraz co się kryje w DNA człowieka.

Od swojego niesławnego poprzednika nowy tabloid Murdocha różni się ceną, która wynosi zaledwie 50 pensów, czyli połowę tego, co czytelnicy musieli płacić za „News of the World”. Wpływy ze sprzedaży pierwszego numeru nowego pisma Murdocha przekroczyły więc 1,5 mln funtów (prawie 7,4 mln zł). Plany wydawnictwa zakładają, że co tydzień sprzedawać się będzie ponad 2 mln egzemplarzy „The Sun on Sunday”. To kontratak zepchniętego do narożnika wiosną ubiegłego roku magnata medialnego. 19 maja 2011 roku na wieczornym przyjęciu Murdoch senior spotkał się ze swoimi czołowymi londyńskimi menedżerami, by raz na zawsze wyjaśnić, jak doszło do skandalu z podsłuchiwaniem rozmów telefonicznych, który wymknął się spod kontroli. Co się wydarzyło przez dziewięć miesięcy w jednym z najpotężniejszych imperiów medialnych świata – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

A co się wydarzy na polskim – choć nie tylko – rynku telewizyjnym? Bój o przyszłość trwa. Stacje, które przez lata dyktowały warunki, tracą siłę. Do gry już wchodzą nowi gracze, m.in. Apple TV czy Google TV, którzy bezceremonialnie wykorzystują swoją popularność, zawłaszczając coraz to nowe obszary biznesu. O tym, co obejrzymy, w coraz mniejszym stopniu będą decydować dyrektorzy programowi stacji, w coraz większym – my sami. I znajomi z serwisów społecznościowych. Dla polskiej telewizji bieżący rok jest bardzo ciekawy, nie tylko ze względu na EURO 2012. To także okres, kiedy zobaczymy pierwsze rezultaty ubiegłorocznych zmian na rynku TV i telekomunikacji, które coraz mocniej się przenikają. To także ostatnia faza cyfryzacji telewizji naziemnej. Po 2012 roku w tej branży nic nie będzie takie samo jak kiedyś – pisze „Bloomberg Businessweek Polska”.

Polski rynek też już może nie być taki sam jak kiedyś. Co prawda na budowie A2 Chińczycy dali się poznać od jak najgorszej strony, ale nie da się ukryć, że Polska znajduje się w obszarze zainteresowań chińskich inwestorów. Z 392 chińskich firm już obecnych w naszym kraju na razie większość to drobnica. Trafiają się jednak prawdziwe tuzy. Niewykluczone, że najnowszą akwizycją Chińczyków będą Polskie Linie Lotnicze LOT – wielu obserwatorów wskazuje ich na potencjalnych zwycięzców w prywatyzacyjnym wyścigu. Usytuowana w centrum Starego Kontynentu Polska nęci chińskie firmy generalnie niższymi niż np. w USA podatkami i kosztami pracy oraz względnie liberalnymi przepisami dotyczącymi inwestycji zagranicznych. O chińskim smoku, który nadlatuje nad Wisłę z milionami – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”

W dwutygodniku także o innej dokonującej się na naszych oczach zmianie cywilizacyjnej. Ona pracuje, on gotuje. Ile jest takich małżeństw i par w Polsce? Socjolodzy szacują, że około 6 proc. Niewiele, a jeszcze mniej chciało o tym rozmawiać. W społeczeństwie patriarchalnym kobiety obawiają się, że mężczyźni, którzy poświęcają więcej uwagi sprawom rodzinnym niż własnej karierze, mogą być napiętnowani. „Nie czuję się komfortowo, mówiąc o własnej sytuacji rodzinnej” – tak najczęściej brzmiała odmowa ze strony szefowych dużych firm. O ile za każdym mężczyzną sukcesu stoi kobieta, o tyle za kobietą z sukcesami stoi mężczyzna. Jacy są idealni mężowie pracujących żon – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businesweek Polska”.

Magazyn wraca także do wydarzeń sprzed roku. Od dawna mówiono, że tylko poważny kryzys i szok mogą przestawić Japonię na właściwe tory. 11 marca 2011 roku w Kraj Kwitnącej Wiśni uderzyła fala tsunami. A rzeczywistość okazała się bardziej skomplikowana. W gruzach znajduje się przede wszystkim japońska gospodarka. Agencja Odbudowy zaczęła działalność dopiero 10 lutego tego roku – w 11 miesięcy po tsunami! Dług publiczny, który od dawna jest najwyższy na świecie, ponaddwukrotnie przewyższa wartość gospodarki wynoszącą nieco ponad 5,5 bln dol. (16,5 bln zł). Japoński PKB kurczył się w trzech z ostatnich czterech kwartałów, nadwyżka w obrotach bieżących była w 2011 roku najniższa od 15 lat, a w styczniu Japonia zanotowała rekordowy deficyt handlowy. Rok po tsunami – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

Na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” również wybory w Rosji. Kilka dni przed wyborami sondaże mówiły o 60–procentowym poparciu dla premiera Władimira Putina. Wzrost popularności byłego i (wszystko na to wskazuje) przyszłego prezydenta to zasługa po części liderów opozycji, którzy na początku stycznia wybrali się na tradycyjne urlopy. Putin jest najsilniejszym kandydatem na urząd prezydenta. A jego wygrana leży w interesie Polski. Jak oceniają rozmówcy „BBWP”, to Putin zainicjował polityczne ocieplenie w relacjach między naszymi krajami i on jest gwarantem jego trwania. W przeciwieństwie do polityków opozycji, którzy niewiele wiedzą o Polsce, Putin rozumie polską specyfikę. Nawet to, dlaczego polskie władze będą popierały rosyjskich dysydentów.

„Bloomberg Businessweek Polska” pisze także o polskim biznesie i jego odcieniach. Nowy rok na New Connect, nieregulowanym rynku należącym do Giełdy Papierów Wartościowych, zaczął się od banicji. Władze GPW wykluczyły bowiem z obrotu akcje Avtechu, spółki prowadzącej obsługę techniczną mniejszych samolotów na lotnisku w Biggin Hill pod Londynem. Teraz zapowiadają, że to początek naprawy „małego parkietu”. A jest nad czym pracować. Debiut, szybka jazda w górę i długie spadanie – to scenariusz powtarzający się w przypadku wielu debiutantów, często kuszących inwestorów nazwiskami celebrytów. Spektakularne są nie tylko spadki kursów. Spółka Teliani Valley, dystrybutor gruzińskich win, zaliczyła w zeszłym roku kilka jazd rollercoasterem: cena akcji na zmianę to spadała, to znów rosła, czasami nawet o 100 proc. GPW, zaostrzając politykę wobec spółek z New Connect, będzie miała czemu się przyglądać...

A skoro o polskiej giełdzie, to również o jednym z jej bohaterów. Adam Góral znowu wszystkich zaskoczył, a najbardziej chyba Norberta Biedrzyckiego, prezesa Sygnity. Rankiem 22 lutego kierowane przez Górala Asseco Poland ogłosiło wezwanie na 100 proc. akcji jednej z trzech największych spółek informatycznych w Polsce – Sygnity – oferując 21 zł za akcję. Zaskoczeni byli nie tylko prezes i cały zarząd Sygnity, ale także inwestorzy i analitycy rynku IT. Adam Góral ma w sobie coś z Larry’ego Ellisona. Podobnie jak założyciel Oracle Corporation uchodzi za mistrza przejęć i akwizycji. To głównie dzięki nim Asseco rośnie w rankingach. Od 2004 roku, kiedy nieznana wówczas firma z Polski przejęła dużo większą od siebie Asset Soft, Asseco wchłonęło już kilkadziesiąt różnych spółek informatycznych i wciąż ma apetyt na kolejne – i to coraz większe. Strategia rozwoju Asseco wzbudza kontrowersje wśród inwestorów i analityków. Z pewnością Adam Góral nie jest sztampowym menedżerem. Jego sylwetka na łamach najnowszego wydania „Bloomberg Businessweek Polska”.

W BBWP także o tym, czego można się dowiedzieć z własnego genomu. „Minęły prawie cztery miesiące, odkąd odwiedziłem laboratorium w Harvardzie, podciągnąłem rękaw i oddałem próbkę krwi, by sporządzić sekwencję mojego genomu. Teraz mój genom został odcyfrowany. Raport wygląda dobrze. Przede wszystkim nie widzę słowa „alzheimer”, czyli nazwy choroby często występującej w mojej rodzinie” – pisze dziennikarz „Bloomberg Businessswek”. Czego można się dowiedzieć z układu genów i dlaczego tak wiele firm jest zainteresowanych odcyfrowaniem naszego DNA – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” trafi do sprzedaży w poniedziałek, 5 marca. Cena „BBWP” wynosi 8 zł. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adresem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login.

„Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Ukzauje się od września 2011 r. Jego wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku.