– Nie mam innego wyjścia – muszę zakasać rękawy i zacząć walić głową w ten mur przeregulowania – mówi w najnowszym wydaniu dwutygodnika „Bloomberg Businessweek Polska” minister sprawiedliwości Jarosław Gowin. Po taksówkarzach, przewodnikach miejskich i kapitanach żeglugi szuwarowej gra na nerwach kolejnym grupom interesów. W „Bloomberg Businessweek Polska” – deregulacja albo śmierć oraz wywiad z Jarosławem Gowinem.
Ponadto w nowym „Bloomberg Businessweek Polska”: podatek czy opłata – o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym pisze Sławomir Nauman; jak oszczędzać i nie płacić, czyli co po antybelkach; kryzys dopadnie nas po EURO – prof. Krzysztof Rybiński w „Przepytankach Szymanka”; człowiek, który pokonał Red Bulla i wskrzesił Frugo – Wiesław Włodarski przymierza się do nowego strzału; jakie samochody wyjadą niebawem na polskie drogi – relacja z Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie; Zynga stawia na niezależność oraz raport specjalny o rynku nieruchomości komercyjnych w Warszawie, która wyprzedziła m.in. Paryż i Berlin w rankingu najbardziej atrakcyjnych pod względem inwestowania miast w Europie.
Jeżeli ministrowi sprawiedliwości uda się otworzyć dziesiątki profesji zaklepanych dla wybrańców, przejdzie do historii. Być może jako jedyny skuteczny reformator w ekipie Donalda Tuska. Jeżeli nie, i tak będzie na plusie, bo odejdzie w glorii chwały. Na razie Jarosław Gowin ma na pieńku już nie tylko z taksówkarzami czy przewodnikami miejskimi. W sierpniu chce uderzyć w serce polskiej finansjery: będzie otwierał zawód maklera i doradcy inwestycyjnego. Minister sprawiedliwości doskonale rozumie, na co się porywa. Idzie na wojnę z potężnym lobby, o wiele skuteczniejszym niż uzbrojeni w klaksony taksówkarze. Ale ma za sobą mocne argumenty ekonomiczne. Według jego wyliczeń dzięki uwolnieniu zawodów wzrośnie konkurencyjność rynku, spadną ceny usług i zwiększy się liczba miejsc pracy. Które zawody czeka deregulacja – o tym w najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska”.
– Zdaję sobie sprawę, że o każdy z zawodów będzie gigantyczna wojna, bo to są bardzo wpływowe grupy, które na dodatek dysponują dużymi pieniędzmi. Ale ja ich oporu się nie boję, bo mam przy sobie całe komando osób o charakterze kamikadze – mówi w wywiadzie dla „BBWP” minister Gowin. Jego zdaniem w Polsce nadchodzi czas wolnościowej rewolucji. Porażka deregulacji natomiast oznaczałaby porażkę całego rządu i większości Polaków. Wywiad z Jarosławem Gowinem – w najnowszym „Bloomberg Businessweek Polska”.
W cieniu debaty o deregulacji kończą się prace nad projektem zmian w ustawie o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym. Na łamach „BBWP” nową opłatę bankową broni i ujawnia jej tajniki Sławomir Neumann z PO, wiceprzewodniczący sejmowej komisji finansów publicznych. Wyjaśnia przy tym, że opłata ta niesłusznie jest nazywana podatkiem bankowym. Fundusz ma być odkładany dla samych banków, a pieniądze w nim gromadzone pozostaną w systemie bankowym. Fundusz ma być przeznaczony na ewentualne ratowanie banków, czyli w praktyce na ich przejęcia, gdyby kiedykolwiek zaszła taka konieczność. A że konieczność taka czasami zachodzi, pokazują dobitnie ostatnie wydarzenia na zachodzie Europy, gdzie państwa musiały ratować banki.
Polskie banki natomiast stoją przed nowym wyzwaniem. Po 30 marca, kiedy w życie wejdą przepisy likwidujące lukę umożliwiającą omijanie odprowadzania podatku od odsetek, do zagospodarowania będą dziesiątki miliardów złotych. W grudniu na tzw. lokatach antybelkowych mogło się znajdować ok. 80 mld zł. Banki, które swoją ofertę oparły właśnie na takich lokatach, teraz będą musiały znaleźć sposób na zatrzymanie klientów. Część ekspertów uważa, że lukę po antybelkach wypełnią tzw. polisolokaty, które jako ubezpieczenie też nie są obciążone podatkiem. Jednak zainteresowanie nimi będzie dużo mniejsze. Co po „antybelkach” – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.
W „Bloomberg Businessweek Polska” również „Przepytanka Szymanka”, a w nich prof. Krzysztof Rybiński, który czarno widzi najbliższą przyszłość polskiej gospodarki. – Za pół roku kryzys się pogłębi. Ludzie, którzy mieli pracę w związku z EURO 2012, nagle ją stracą, siądą wszystkie wskaźniki i znów dojdzie do korekty prognoz. I wyjdzie na moje: recesja w 2013. I prawdopodobnie w 2014 roku, bo przecież nie jest powiedziane, że w strefie euro recesja potrwa tylko rok – mówi ekonomista. Jego zdaniem stoi przed nami widmo prawdziwej recesji, jakiej Polska od 20 lat nie doświadczyła. – A wtedy będzie masowe bezrobocie wśród młodych ludzi, spadek standardu życia, ludzie na ulicach, niestabilność, brak poczucia bezpieczeństwa – zapowiada rozmówca Cezarego Szymanka. Jaki ekonomiczny czarny scenariusz nas czeka – o tym na łamach najnowszego wydania „Bloomberg Businessweek Polska”.
W najnowszym „BBWP” także człowiek, który pokonał Red Bulla, wskrzesił Frugo i jako pierwszy polski przedsiębiorca reklamował się w Formule 1. Król musli i żelatyny, właściciel marki Wadowickie Kremówki Papieskie. Niegdyś ministrant Karola Wojtyły, dzisiaj właściciel FoodCare – Wiesław Włodarski. Za Frugo chodził od siedmiu lat. Jego asystentka co tydzień bezskutecznie dzwoniła do właściciela marki z pytaniem, czy zechce ją sprzedać. Gdy w końcu padła kwota 25 mln zł, asystentka przestała dzwonić. Ostatecznie jednak Włodarski dopiął swego, a markę kupił za 1 mln euro. Te pieniądze zwróciły się już po dwóch pierwszych tygodniach sprzedaży kultowego napoju, i to bez wsparcia reklamowego. A właściciel FoodCare przymierza się do zupełnie nowego strzału. Sylwetka Wiesława Włodarskiego na łamach „Bloomberg Businessweek Polska”.
W Genewie kończy się Międzynarodowy Salon Samochodowy. Dawno już nie było tu tylu światowych premier i tylu dziennikarzy. Czy to koniec kryzysu motoryzacji? Optymistów w branży motoryzacyjnej nie brakuje, ale pesymiści kraczą, że dla producentów koncentrujących się wyłącznie na rynku europejskim idą ciężkie czasy. O tym, jakie auta wkrótce wyjadą na polskie drogi, co się przyjmie, a co może okazać się sprzedażowym niewypałem, piszą dla „Bloomberg Businessweek Polska” z Genewy Marek Wieruszewski i Krzysztof Gołata.
W „BBWP” także Zynga – producent gier online, w tym takich hitów jak „FarmVille” – zaczyna się usamodzielniać. Na początku marcu firma odpaliła – na razie w wersji beta – własną, od dawna zapowiadaną stronę internetową z grami. Do tej pory gry Zyngi były dostępne właściwie wyłącznie dla użytkowników Facebooka. Partnerstwo obu firm należy do najbardziej dochodowych w internecie. Facebook ujawnił przy okazji swojej oferty publicznej, że gry Zyngi generują aż 12 proc. jego przychodów. Ale szefowie Zyngi nie chcą, by ich biznes nie był zdany na asekurację potężnego partnera. Zynga bez Facebooka – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.
Na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” także raport specjalny o nieruchomościach komercyjnych. Warszawa znalazła się na drugim miejscu w rankingu najbardziej atrakcyjnych do inwestowania miast w Europie. Przed stolicą Polski jest tylko Londyn, a za nami Paryż, Monachium i Berlin. Deweloperzy budują, a inwestorzy zapowiadają dalsze zakupy. Ubiegły rok na rynku inwestycyjnym w Polsce był udany. Łącznie sprzedano budynki – biura, centra handlowe, magazyny i hotele – o wartości 3,1 mld euro. Z 27 sprzedanych biurowców tylko dwa nie znajdowały się w Warszawie. W stolicy właściciela zmieniły biura o wartości 1,178 mld euro. Ten rok zapowiada się podobnie. Analitycy oczekują transakcji o zbliżonej wartości, są też tacy, którzy, choć nieśmiało, mówią o jeszcze lepszym wyniku. Kto i w co inwestuje na warszawskim rynku – o tym w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.
Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” trafi do sprzedaży w poniedziałek, 19 marca. Cena „BBWP” wynosi 8 zł. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adresem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login.
„Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Ukzauje się od września 2011 r. Jego wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku.