Dziesięciokrotny wzrost zysku netto GK PMPG w 2011 r. Rośnie rentowność grupy

Dziesięciokrotnie wyższy niż w 2010 r. był w 2011 r. skonsolidowany zysk netto Grupy Kapitałowej Platforma Mediowa Point Group (GPW: POINTGROUP (PGM)), który wyniósł 3,48 mln zł. Zysk brutto w wysokości 4,70 mln był prawie ośmiokrotnie wyższy niż rok wcześniej. Skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 30,52 mln i był o ponad 55 proc. wyższy w stosunku do 2010 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wynosiły 72,68 mln. 

 

wybrane dane finansowe

okres 12 miesięcy

zakończony

31. 12. 2011 r.

okres 12 miesięcy

zakończony

31. 12. 2010 r.

 

zmiana

przychody ze sprzedaży

72 684

82 865

- 12,3%

zysk (strata) brutto ze sprzedaży

30 518

19 660

55,2%

EBIT

3 265

- 3 676

188,8%

EBITDA

4 625

-1 955

336,8%

zysk brutto

4 700

-716

765,4%

zysk(strata) netto na rok obrotowy

3 483

313

1012,8%

zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej

 2 961

- 1 650

279,5%

 Tab.1. Wybrane dane finansowe (w tys. PLN). Źródło: Grupa Kapitałowa Platforma Mediowa Point Group SA. Sprawozdanie finansowe za 2011. 

 

Wyniki roczne potwierdzają widoczną od początku 2011 roku tendencję wzrostu zysku netto przy niższych przychodach ze sprzedaży. Jednocześnie wyniki pokazują, że przyjęta przez Zarząd strategia optymalizacji kosztów przynosi wymierne efekty. Dzięki restrukturyzacji, która doprowadziła do znaczących oszczędności wydatków operacyjnych m. in. poprzez obniżenie kosztów wydawniczych oraz ograniczenie kosztów usług obcych, Grupa przebudowała całą dotychczasową organizację swojej działalności i zbudowała nowoczesne struktury  organizacyjne i sprzedażowe, które pozwalają na lepsze wykorzystanie efektu synergii. 

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży są niższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Są one w około 50% generowane przez wiodącą spółkę Grupy, Agencję Wydawniczo-Reklamową Wprost Sp. z o.o., która odnotowała ich wzrost. Obniżenie przychodów spowodowane zostało natomiast rezygnacją z kosztochłonnych linii biznesowych. Z końcem sierpnia PMPG zamknęła projekt kierowany do studentów, w tym wydawany od blisko 15 lat magazyn studencki. Z kolei magazyn „Machina” został przekształcony w muzyczny serwis społecznościowy Machina.pl.

Podjęte przez PMPG działania mają na celu repozycjonowanie Grupy na polskim rynku medialnym oraz zapewnienie jej stabilnego rozwoju. Kierując się tymi przesłankami, w połowie roku zarząd PMPG podpisał umowę licencyjną, a następnie we wrześniu 2011 r. firma wprowadziła na rynek nowy magazyn ekonomiczny, dwutygodnik „Bloomberg Businessweek Polska”. To pierwsza zagraniczna licencja udzielona od czasu przejęcia w 2009 r. tygodnika „Businessweek” przez grupę Bloomberg LP.  Uruchomienie nowego tytułu ma pozwolić PMPG na utrwalenie jej pozycji jako wydawcy pism opiniotwórczych kierowanych do atrakcyjnych grup czytelniczych i czynnych uczestników debaty publicznej. Ma również zapewnić dywersyfikację i zrównoważenie źródeł przychodu w ramach pionu wydawniczego Grupy. Z kolei współpraca z renomowanym międzynarodowym partnerem daje PMPG możliwości zdobycia nowych kompetencji i know-how w zakresie wydawania i komercjalizacji wysokiej jakości kontentu.

Wiodącym aktywem PMPG pozostaje tygodnik WPROST. WPROST jest jednym z nielicznych tygodników opinii, które poprawiły wyniki sprzedażowe w 2011 roku. Rozpowszechnienie  płatne WPROST w 2011 r. wynosiło - 119 401 egz. (wzrost o 15,9 proc.).

 

ZKDP

2011

2010

2011/2010

Tytuł

Rozpow. płatne razem

Rozpow. płatne razem

Zmiana

Wprost

119 401

102 987

15,93%

Newsweek Polska

115 477

119 656

- 3,49%

Polityka

134 612

143 089

-5,92%

Tab.2. Dynamika rozpowszechnienia płatnego razem tygodnika WPROST wg ZKDP w 2011 r.

Biorąc pod uwagę strukturę przychodów grupy oraz trendy rynku reklamowego, zarząd PMPG zdecydował o zintensyfikowaniu obecności w Internecie i nowych mediach. Zarówno tygodnik WPROST, jak i dwutygodnik „Bloomberg Businessweek Polska” oraz magazyn FILM są już dostępne dla użytkowników tabletów i smartfonów. Ponadto uruchomiono nowy serwis internetowy powiązany z „Bloomberg Businessweek Polska” oraz dzienny serwis „Business Today”  wysyłany codziennie do subskrybentów i prenumeratorów magazynu. Trwają także prace nad modernizacją serwisu Wprost24.pl i repozycjonowaniem go w kierunku platformy informacyjno-opiniotwórczej.

Długofalową strategią Grupy Kapitałowej PMPG pozostaje budowa stabilnego przedsiębiorstwa działającego na rynku mediów i komunikacji marketingowej, wydawcy opiniotwórczych tytułów prasowych oraz ich odpowiedników w mediach elektronicznych, jednocześnie oferującego klientowi biznesowemu kompleksowe rozwiązania z zakresu nowoczesnej komunikacji marketingowej.  W tym celu Zarząd kontynuuje działania optymalizujące zasoby grupy i identyfikuje nowe pola potencjalnego rozwoju działalności w szeroko pojmowanym segmencie mediów. 

 

Najważniejsze wydarzenia w 2011 r.:

MEDIA:

19 września 2011 roku oficjalnie ruszyła polska edycja „Bloomberg Businessweek Polska”, jednego z najbardziej rozpoznawalnych magazynów biznesowych na świecie. Numer zerowy pisma miał swoją premierę na początku września  na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Spersonalizowane bezpłatne wydanie pisma promocyjne rozeszło się w 50 tys. nakładzie. Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy Bloomberg Businessweek. Jest to pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu Businessweek przez Bloomberg w 2009 roku.

W maju 2011 roku ukazał się ostatni numer drukowanego miesięcznika „Machina”. Obecnie pod marką MACHINA działa serwis internetowy machina.pl - społecznościowy serwis muzyczny z dostępem do bazy ok. 700 tys. utworów muzycznych i ich tekstów oraz prawie 60 tys. płyt.

W sierpniu 2011 roku został zamknięty projekt kierowany do studentów. Na projekt w ostatnim roku składały się: ogólnopolski magazyn studencki „?Dlaczego”, miesięczny dodatek pod tym samym tytułem do tygodnika WPROST, portal dlaczego.com.pl, przewodnik wakacyjny „Dlatego!” oraz seria poradników „Sporootym” i serwis korba.pl.

WPROST:

W sierpniu 2011 roku Sąd Okręgowy wydał korzystne dla Grupy Kapitałowej PMPG orzeczenie w przedmiocie oddalenia wniosku Pani Małgorzaty Cimoszewicz o uznanie wyroku Sądu w Stanie Illinois USA zasądzającego od spółki Agencja Wydawniczo-Reklamowa „WPROST” sp. z o.o. kwotę pięć milionów USD tytułem zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych. Sąd Okręgowy w Warszawie uznał, że wyrok Sądu w Illinois jest niezgodny z klauzulą porządku publicznego i Konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej. Podkreślił również, że kwota zadośćuczynienia jest rażąco wygórowana i narusza zasadę proporcjonalności. W styczniu 2012 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie wydał postanowienie, na podstawie którego oddalił w całości zażalenie Pani Małgorzaty Cimoszewicz na postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie.

W listopadzie i grudniu 2011 roku Platforma Mediowa Point Group S.A. dokonała zakupu udziałów w spółce zależnej Agencja Wydawniczo Reklamowa „WPROST” sp. z o.o., dzięki czemu posiada obecnie 90% udziału w kapitale zakładowym i 90% głosów na Walnym Zgromadzeniu spółki.

INNE:

W sierpniu 2011 roku zawarta została ugoda pozasądowa pomiędzy spółkami z Grupy Kapitałowej PMPG tj.: Platformą Mediową Point Group S.A., Bluetooth and Marketing Services sp. z o.o. w likwidacji, Flaming Advertising Polska sp. z o.o. w likwidacji, Media Works S.A., Watch Out Door sp. z o.o. w likwidacji a Oberio Private Equity Limited. Ugoda dotyczy umów inwestycyjnych z 2008 roku. Na mocy ugody Oberio zapłacił na rzecz PMPG kwotę 2.800 tys. zł w zamian za zrzeczenie się przez PMPG roszczeń wynikających z niewykonania umów.