"Bloomberg Businessweek Polska”: czy podczas EURO grożą nam zadymy?

Nawet jeśli podczas EURO 2012 będzie nudno na stadionach, spore emocje czekają nas na ulicach. Do EURO 2012 zostało zaledwie 10 tygodni, tymczasem nie ma dnia, by kolejne grupy zawodowe nie groziły protestami i strajkami. W najnowszym „Bloomberg Businessweek Polska” – czy na Euro grozi nam wielki społeczny wybuch i wielki skandal? 

Ponadto w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”: czy inwestowanie jest zgodne z wiarą katolicką, jak wyrastają nowe azjatyckie tygrysy, podróże klasą biznes, ile gazu jest w polskich łupkach, koniec eldorado – fiskus walczy z rajami podatkowymi, grecki scenariusz Hiszpanii oraz anarchia w App Store, czyli jak Apple padł ofiarą własnej obietnicy.       

Nadchodzące mistrzostwa Europy to znakomita okazja do przyciśnięcia rządu. Spirala szantażu ze strony potężnych grup zawodowych nakręca się coraz bardziej. Taksówkarze: „Jeśli rząd się nie cofnie przed chorymi planami, nie popuścimy. Przed EURO będzie protest!”. Kolejarze: „Jeśli rząd nie zacznie traktować nas poważnie, musi się liczyć ze strajkiem na EURO!”. Rolnicy: „Jesteśmy zdesperowani i nie żartujemy. Na EURO będą blokady!”. Co rząd ma zrobić, by turniej nie zakończył się skandalem? Rozmawiać, spełnić postulaty, rozwiązać problemy, wycofać się ze swoich planów? Na razie pozostaje głuchy na szantaż, a rzecznik Paweł Graś zapewnia, że Rada Ministrów nie myśli poddawać się terrorowi czy naciskom żadnej grupy i że ulica nie jest dobrym miejscem do rozmów. O tym, czy podczas EURO czekają nas zadymy – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.  

Na tydzień przed Wielkanocą na łamach „BBWP” pojawia się temat etyki biznesu i jego relacji z wiarą katolicką. – Katolik nie powinien kupować na giełdzie wszystkich akcji jak leci, patrząc jedynie na to, żeby jak najwięcej zarobić. Inwestowanie oznacza wspieranie finansowe działalności poszczególnych firm, a przecież nie wszystkie na to zasługują – mówi w rozmowie z „Bloomberg Businessweek Polska” ksiądz profesor Władysław Majkowski, dyrektor Instytutu Socjologii UKSW. Powstały nawet specjalne indeksy giełdowe grupujące te spółki, które w swej działalności stosują się do zasad etyki. Nie znajdziemy tu producentów broni czy koncernów farmaceutycznych wytwarzających środki antykoncepcyjne. Również o tym, gdzie przebiega granica grzechu chciwości, czym jest zalegalizowana korupcja oraz jak wygląda spowiedź polskiego biznesmena – w rozmowie w przedświątecznym wydaniu „BBWP”.

„Bloomberg Businessweek Polska” przedstawia także nowe azjatyckie tygrysy. Mongolia i Kazachstan opierają się na bogactwach naturalnych. Indonezja i Wietnam stawiają na inwestycje i popyt wewnętrzny. Szacuje się, że w tym roku mongolska gospodarka urośnie o 14 proc. W przyszłym – aż o 23 proc. Dżakarta z rozmachem przeprowadziła reformy. W 2009 roku – kiedy na świecie gospodarki się kurczyły – Indonezyjczycy wypracowali wzrost PKB rzędu 4,5 proc. Wietnamska gospodarka od ogłoszenia reform „Doi Moi” („Odnowa”) w 1986 roku rośnie w tempie ponad 5 proc., a w latach 2005-2010 rozpędziła się do 7 proc. Kazachstan, największa gospodarka Azji Środkowej, w tym roku według szacunków EBOiR urośnie o 6,5 proc. W czym tkwi sukces niedocenianych do niedawna gospodarek
– w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

A skoro najprężniej rozwijają się gospodarki nieco od nas odległe, menedżerowie nie mają innego wyjścia, jak tylko się do nich wybrać. W sekcji ETC. „BBWP”podróże biznesmena. Ludzie biznesu podróżują przez cały rok, nie tylko w wakacje, i nie pytają o cenę, lecz o szybkość i jakość dotarcia do celu. Dlatego przewoźnicy robią wszystko, by ułatwić im życie w podróży i otoczyć ich luksusem. Więcej przestrzeni między fotelami i nieco lepsze jedzenie to w liniach lotniczych to już niemal standard. Ekstraklasa biznesmenów, czyli prezesi firm z pierwszych stron gazet ekonomicznych, coraz częściej wynajmują małe, kilkuosobowe samoloty. Jak latają, co robią w samolotach i czego mogą się spodziewać w najlepszych hotelach – o tym w najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska”.

„BBWP” wraca także do tematu, który ekscytuje nie tylko inwestorów przemysłu wydobywczego i paliwowego. Łupki. Armia 10 tys. naukowców opublikowała już informacje na temat ropy i gazu z łupków indyjskich i chińskich. Za cztery do sześciu miesięcy U.S. Geological Survey (USGS) opublikuje raport o polskich złożach. Z szacunków Państwowego Instytutu Geologicznego opublikowanych 21 marca wynika, że gazu z łupków wystarczy maksymalnie na 53 lata. Jeżeli wierzyć PIG, paliwa może być o 85 proc. mniej, niż rok temu oceniła inna amerykańska agencja – Energy Information Administration (EIA). Jak się mierzy zawartość gazu w łupkach i co z tego wynika dla Polski – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.   

Prawie tak samo jak łupki polski biznes elektryzować może ratyfikacja podpisanego 22 marca protokołu zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Cyprem. Polskich przedsiębiorców przyciągała na Cypr tzw. klauzula tax sparing. Umożliwia ona odliczenie w Polsce podatku, choć na Cyprze faktycznie nie został zapłacony. Dzięki temu pobierane dywidendy były opodatkowane stawką 9 proc. zamiast standardowych 19 proc. Jednak, jak szacują eksperci, likwidacja tej klauzuli nie spowoduje odpływu polskich inwestycji z wyspy. Dla poważniejszych przedsiębiorców chcących dalej inwestować kapitał, a nie go konsumować, spółki cypryjskie nadal będą interesującym narzędziem do podatkowych oszczędności. A tymczasem fiskus szykuje się do ograniczenia kolejnego podatkowego raju – zapowiada „Bloomberg Businessweek Polska”.

W najnowszym numerze „BBWP” przynosi też nie najlepszą prognozę dla Hiszpanii. Komisja Europejska i Międzynarodowy Fundusz Walutowy naciskają na zmniejszenie deficytu. Mimo że w lutym rząd dostał pozwolenie KE na przekroczenie poziomu deficytu z założonych na ten rok 4,4 proc. do 5,3 proc., to i tak trzeba zaoszczędzić od zaraz 35 mld euro. Wymusza to cięcia wydatków i powoduje wzrost bezrobocia, co spycha kraj w recesję. Wygląda to jak scenariusz, który już znamy z Grecji. A biorąc pod uwagę znaczenie hiszpańskiej gospodarki w UE, będzie to dla Unii o wiele kosztowniejszy problem. Co czeka Hiszpanię – o tym w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

BBWP” pisze też o kłopotach Apple’a z App Store. Uruchamiając swój sklep, Apple zapowiadał, że będzie kontrolował i akceptował każdą aplikację, która dociera do jego klientów. Obietnica firmy brzmiała tak, że w zamian programiści i konsumenci dostają higieniczny rynek, na którym oferowane są programy wysokiej jakości, sprawdzone, wolne od wirusów, spamu i marketingowych trików. Jednak dotrzymanie tej obietnicy jest coraz trudniejsze. App Store rozrósł się i oferuje obecnie prawie 600 tys. gier, aplikacji użytkowych, narzędzi i innych programów. Coraz krótszy czas na akceptację sprawia, że otrzymują ją coraz częściej aplikacje sprzeczne z polityką prywatności Apple’a albo łamiące przepisy o ochronie znaków handlowych. Coraz więcej firm czerpie zyski z manipulowania rankingami aplikacji App Store. Czy Apple znajdzie efektywne rozwiązanie do walki z nieuczciwą konkurencją, która weszła do jego sklepu? 

Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” trafi do sprzedaży w poniedziałek, 2 kwietnia. Cena „BBWP” wynosi 8 zł. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adresem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login. Użytkownicy Iphone’ów i Ipadów oraz urządzeń obsługiwanych przez system operacyjny Android mogą pobrać cyfrową wersję pisma z AppStore i Android Market .

„Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Ukazuje się od września 2011 r. Jego wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku.