PMPG: nakłady na rozwój obniżyły wynik spółki

15,029 mln wyniosły po I kwartale 2012 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży Platformy Mediowej Point Group (GPW: POINTGROUP (PGM)). Zysk brutto ze sprzedaży GK PMPG S.A. wyniósł 7,56 mln. Strata netto Grupy wyniosła 672 tys. zł.     

 

wybrane dane finansowe

GK PMPG S.A.

GK PMPG S.A.

okres 3 miesięcy zakończony

31 marca 2012 r.

okres 3 miesięcy zakończony

31 marca 2011 r.

w tys. pln

przychody ze sprzedaży

15.029

17.249

zysk brutto ze sprzedaży

7.560

8.350

ebitda

- 327

2.890

zysk (strata) z działalności operacyjnej

-634

2.612

zysk (strata) netto

-672

2.344

 Tab.1. Wybrane dane finansowe. Źródło: Grupa Kapitałowa Platforma Mediowa Point Group S.A. Sprawozdanie finansowe za I kwartał 2012 r.

Niższe niż w analogicznym okresie 2011 r. przychody są wynikiem zarówno ograniczenia działalności o niskiej rentowności, jak i niekorzystnej koniunktury na rynku reklamowym, w szczególności na rynku reklamy prasowej.

Jak się szacuje, wartość polskiego rynku reklamy w I kw. wyniosła ok. 1,7 mld zł i była o ponad 1,5 proc. niższa niż przed rokiem. W całym roku dynamika wzrostu tego rynku, według różnych szacunków, wyniesie 0-3 proc. (Agora) lub 1,9 proc. (ZenithOptimedia). Medium o najwyższej dynamice wzrostu, na poziomie około 9-12 proc. rocznie, jest Internet. Wydatki na reklamę prasową systematycznie spadają, wartość wydatków reklamowych w dziennikach zmniejszy się w tym roku o ok.14-17 proc., w magazynach – o ok. 6-9 proc. Jednocześnie zmniejsza się udział prasy w torcie reklamowym w ogóle, co powoduje wzrost konkurencji, szczególnie w ramach poszczególnych segmentów prasowych.    

W tej sytuacji rynkowej istotne jest prowadzenie efektywnej polityki kosztowej. Poprzez sukcesywne ograniczanie linii biznesowych o niskiej rentowności, PMPG obniżyła poziom kosztów własnych sprzedaży. Kwotowo spadek ten okazał się jednak mniejszy niż spadek przychodów, czego rezultatem jest niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku wynik na pozycji zysk brutto ze sprzedaży. Wyższa jednak była marża brutto ze sprzedaży, która wyniosła 50,3% wobec  48,4% w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Spadek zysku operacyjnego w pierwszym kwartale 2012 r. w stosunku do analogicznego okresu roku 2011 wiąże się ze wzrostem kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu, w tym nakładów ponoszonych na umacnianie pozycji rynkowej dwutygodnika „Bloomberg Businessweek Polska” oraz  kosztów dodatkowych usług doradczych. Koszty te związane są m.in. z przygotowaniem nowych projektów oraz pracami nad rozwojem nowych źródeł przychodów w ramach Grupy. „Mimo nie najlepszej koniunktury, Grupa kontynuuje rozwój organiczny i ponosi koszty nowych projektów, które mają wpłynąć na dywersyfikację źródeł przychodów i ich wzrost w średnim okresie, co umocni pozycję GK w wybranych segmentach rynku” - mówi Michał M. Lisiecki, prezes Zarządu PMPG S.A.

Usługi doradcze obejmują m.in. koszty konsultingu związanego z rozwojem infrastruktury informatycznej oraz nowych mediów, a także z przygotowaniem kampanii promującej WPROST w roku jego 30. urodzin.

Efektem działań podjętych w pierwszym kwartale 2012 r. jest m.in. rozpoczęcie integracji newsroomów serwisów internetowych wydawanych przez spółki z GK PMPG. Wkrótce PMPG uruchomi również internetowe studio telewizyjne, które będzie dostarczało treści wideo dla wszystkich serwisów Grupy, w tym głównie dla www.wprost.pl, www.bbwp.pl oraz innych projektów. Własne studio i uzupełnienie oferty serwisów internetowych o kontent wideo wydają się koniecznością dla mediów opiniotwórczych w sytuacji, kiedy multimedia w sieci odpowiadają za ponad 50 procent całego ruchu w Internecie. Według raportu Interaktywnie.com, najpóźniej za cztery lata ten odsetek wzrośnie do ponad
90 procent, co będzie oznaczać dominację tego typu treści.

W pierwszym kwartale 2012 r. PMPG inwestowała również w rozwój elektronicznych kanałów dystrybucji tytułów prasowych, udostępniając wersje przeznaczone na urządzenia mobilne. W marcu wprowadzono opłaty za aplikacje na smartfony i tablety, które powinny w przyszłości stanowić kolejne źródło przychodów wydawcy. Już dzisiaj rozpowszechnienie cyfrowej edycji tygodnika WPROST, pozostające od kilku miesięcy na poziomie ok. 20 000 egzemplarzy, stanowi istotny odsetek rozpowszechnienia płatnego razem. „Bloomberg Businessweek Polska” jest czytany w wersji elektronicznej przez ok. 40 proc. swoich czytelników.  Codzienny newsletter  BusinessToday.pl, wydawany od grudnia 2011 r.  przez zespół BBWP odnotował na koniec marca 2012 przyrost liczby subskrybentów do ponad 10 tys. Uruchomiona w I kwartale br. aplikacja miesięcznika FILM na urządzenia mobilne umożliwia rosnącemu gronu czytelników obejrzenie zwiastunów nowości filmowych.

 W swoich działaniach PMPG nie skupia się wyłącznie na rozwoju posiadanego portfolio, ale identyfikuje obszary pokrewne, które mogą stać się źródłami przychodów dla Grupy, pozwalając jednocześnie na wykorzystanie zdobytego know-how oraz zwielokrotnienie występującego w ramach Grupy efektu synergii i optymalne wykorzystanie zasobów. W pierwszym kwartale powołano spółkę FILM POINT GROUP, której głównym obszarem działalności jest dystrybucja i pozyskiwanie środków na produkcję filmową. Jednocześnie prowadzone były konsultacje, w efekcie których przy tygodniku WPROST powołana została fundacja Europejskie Centrum Innowacyjnej Myśli Publicznej, think tank, którego celem jest wspieranie i promocja społeczeństwa obywatelskiego.

Wiodącym aktywem Grupy pozostaje tygodnik WPROST wydawany przez AWR WPROST. W pierwszym kwartale zaszły istotne zmiany w składzie redakcji tygodnika. Redaktorem naczelnym został Michał Kobosko. Do zespołu redakcyjnego dołączyli nowi dziennikarze. Po zmianach w marcu, WPROST pozostał najczęściej cytowanym przez inne media tygodnikiem opinii (według rankingu Instytutu Monitorowania Mediów). W 2012 roku tygodnik obchodzi XXX – lecie. Jubileuszowi od drugiej połowy maja będzie towarzyszyła specjalna kampania promocyjna.

„Czas słabszej koniunktury jest również czasem szansy dla spółek, które w tym czasie postawią na rozwój. Koszty inwestycji, jakkolwiek obciążają bieżący wynik finansowy, w długim okresie powinny przynieść zyski i umocnić pozycję całej Grupy w segmencie mediów” – mówi Michał M. Lisiecki, prezes Zarządu PMPG S.A. Podkreśla, że większość inwestycji ponoszonych obecnie przez spółki GK PMPG to inwestycje w nowe media oraz w infrastrukturę, a więc te obszary, które są najbardziej perspektywiczne. Wejście na rynek produkcji i dystrybucji filmowej oraz utworzenie think tanku to z kolei krok w stronę dywersyfikacji źródeł przychodów, która w przyszłości ma zapewnić grupie stabilność finansową.

      

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA I KWARTAŁU 2012 R.

ZMIANY W TYTUŁACH WYDAWANYCH PRZEZ PMPG S.A.:

Zmiana na stanowisku redaktora naczelnego tygodnika WPROST

Michał Kobosko zastąpił w lutym Tomasza Lisa na stanowisku redaktora naczelnego WPROST. Decyzję o zmianie naczelnego podjął wydawca tygodnika.  

Michał Kobosko to jeden z najbardziej doświadczonych polskich redaktorów, dziennikarskie szlify zdobywał w "Gazecie Wyborczej", następnie był zastępcą redaktora naczelnego dziennika "Puls Biznesu" oraz szefem portalu pulsbiznesu.pl, był również związany z dwutygodnikiem "BusinessWeek". W latach 2005–2006 pełnił obowiązki zastępcy redaktora naczelnego oraz redaktora naczelnego miesięcznika "Forbes". Od października 2006 pełnił funkcję redaktora naczelnego "Newsweek Polska" (do wiosny 2009). W czerwcu 2009 został redaktorem naczelnym gazety "Dziennik. Polska-Europa-Świat". Od 14 września 2009, gdy doszło do fuzji "Gazety Prawnej" i "Dziennika", pełnił obowiązki redaktora naczelnego "Dziennika Gazety Prawnej". W 2010 r. wrócił do Axel Springer Polska, gdzie został wydawcą czasopism "Newsweek Polska" i "Forbes". Od września 2011 r. był redaktorem naczelnym w „Bloomberg Businessweek Polska”

Zmiany w zespole redakcyjnym

Zmiana kierownictwa tygodnika WPROST spowodowała również zmiany w składzie redakcji. Do zespołu WPROST dołączyli m.in. znakomici dziennikarze śledczy, Paweł Reszka oraz Michał Majewski, a także Anna Gielewska (Kraj), Łukasz Wójcik (Świat), Magdalena Rigamonti, Bartosz Janiszewski i Olaf Szewczyk (Społeczeństwo) oraz Krzysztof Kwiatkowski (Kultura). Do grona publicystów tygodnika WPROST dołączył również Cezary Michalski, felietonista „Krytyki Politycznej”. Nowymi stałymi felietonistami WPROST są także Kamil Durczok, Krzysztof Daukszewicz oraz Tomasz Jastrun.

Z nowym naczelnym i nowym zespołem redakcyjnym, w lutym i w marcu tygodnik WPROST pozostał najczęściej cytowanym polskim tygodnikiem opinii (wg rankingu Instytutu Monitorowania Mediów). 

Zmiana w kierownictwie Bloomberg Businessweek Polska

Objęcie przez Michała Kobosko funkcji redaktora naczelnego WPROST spowodowało również zmiany w redakcji „Bloomberg Businessweek Polska”. Pracami „BBWP” kieruje Michał Gajewski, zastępca redaktora naczelnego. Jednocześnie trwa rekrutacja nowego redaktora naczelnego magazynu.

 

MEDIA:

Rozwój wydań cyfrowych i wprowadzenie opłat za wydania na urządzenia mobilne

Trailery recenzowanych filmów można oglądać w przeznaczonym na tablety i smartfony wydaniu magazynu FILM. W pierwszym kwartale PMPG udostępniła najstarszy polski magazyn filmowy w AppStore oraz w Google Play. Aplikacja FILM-u umożliwia szybkie i wygodne przeglądanie magazynu, wiernie odwzorowując wydanie papierowe. Dodatkowo czytelnik może obejrzeć oficjalne trailery recenzowanych w magazynie filmów. FILM jest kolejnym tytułem Platformy Mediowej Point Group dystrybuowanym w AppStore oraz w Google Play. Z rozwiązań Paperlit dla urządzeń mobilnych korzystają również tygodnik WPROST oraz dwutygodnik „Bloomberg Businessweek Polska”.

Również w pierwszym kwartale wydawca wprowadził odpłatność za dostęp do aplikacji swoich tytułów na urządzeniach mobilnych.

Telewizja nadal celem strategicznym

Wejście na rynek mediów telewizyjnych pozostaje w długoterminowej strategii rozwoju Platformy Mediowej Point Group S.A. Jednocześnie spółka zakończyła  prace nad projektem rozrywkowego kanału telewizyjnego Machina TV oraz wydawanie magazynu Machina, który od II kwartału 2011 r. ukazywał się jako e-tygodnik. W związku z powyższym TV Point Group, spółka zależna PMPG, w ramach której prowadzone były prace nad Machina TV, wystąpiła do Krajowej Radiofonii i Telewizji o uchylenie koncesji na nadawanie tego programu. KRRiT przychyliła się do tego wniosku.

NOWE PROJEKTY:

Produkcja i dystrybucja filmowa

W lutym zarząd PMPG S.A. podjął uchwałę o uruchomieniu nowego projektu pod nazwą FILM POINT GROUP. Kompetencją spółki jest pozyskiwanie środków od prywatnych inwestorów oraz wybór projektów filmowych, które będą z nich finansowane. W celu zarządzania środkami finansowymi spółka powoła dedykowany fundusz filmowy.

 

ZDARZENIA NASTĘPUJĄCE PO DNIU BILANSOWYM:

NOWE PROJEKTY:

Debiut FILM POINT GROUP

Od wprowadzenia na ekrany filmu „Roman Polański  rozpoczyna działalność powołana w pierwszym kwartale spółka FILM POINT GROUP. Film trafi do kin 18 maja br., a jego specjalny pokaz odbył się podczas 37. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Film zostanie  pokazany również podczas specjalnej jubileuszowej projekcji z okazji 65. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes.

Think tank tygodnika WPROST

Kolejnym nowym projektem uruchomionym w II kwartale 2012 r. jest Europejskie Centrum Innowacyjnej Myśli Publicznej - think tank powołany we współpracy z profesorami Central European University.  Jego celem jest wspieranie  i promocja społeczeństwa obywatelskiego oraz polityk społecznych zgodnych z zasadami demokracji, równości oraz państwa prawa, w szczególności poprzez realizację projektów badawczych, edukacyjnych oraz informacyjno-medialnych. Formuła think tanku ma pozwolić na zebranie w jednym miejscu środowisk dziennikarskich, akademickich i politycznych oraz osób i instytucji finansujących, które są zainteresowane konstruktywnym udziałem w debacie publicznej. Obecnie trwa etap prezentacji idei think tanku potencjalnym partnerom.

NOWE MEDIA:

Reklama w sieciach tematycznych

EnterAd to nowopowstałe w ramach PMPG biuro sprzedaży reklamy internetowej specjalizujące się w obsłudze wąskich kategorii tematycznych i branżowych. Rozpoczęło działalność w II kwartale 2012 r. Biuro jest nową aktywnością Platformy Mediowej Point Group. Kieruje nim Benita Jakubowska-Antonowicz, odpowiedzialna w PMPG za rozwijanie źródeł przychodów z nowych mediów. Oferta EnterAd jest odpowiedzią na postępującą defragmentaryzację rynku reklamy internetowej i rosnące zainteresowanie klientów ściśle i wąsko sprofilowanymi grupami dotarcia. W ofercie biura znajdują się obecnie dwie kategorie – HoReCa, obejmująca kilkanaście serwisów związanych z branżą hotelową, restauracyjną i spożywczą, oraz Logistyka (ponad 30 serwisów tematycznych).

Innowacyjny produkt agencji nano

Neostess – to nazwa innowacyjnego produktu należącej do GK PMPG agencji nano. Po okresie testowym neostess trafiła do oferty agencji w II kwartale 2012 r. To nowe i angażujące narzędzie do prezentacji produktu oraz samej marki. Aplikacje zainstalowane na tablecie, który jest integralną częścią projektu, wykorzystują najnowsze rozwiązania technologiczne, m.in. Augmented Reality – łączenie świata rzeczywistego z animacjami komputerowymi. Nowe rozwiązanie wyposaża hostessy w narzędzie, które nie tylko intryguje konsumenta, ale też pozwala producentowi na bardziej rozbudowany system raportowania aktywności w czasie rzeczywistym oraz możliwość gromadzenie baz danych.

nano poszerza kompetencje o custom publishing

Agencja nano rozbudowuje swoje kompetencje o działalność custom publishing. W nowej działalności nano chce wykorzystywać zasoby spółek i synergię wewnątrz Grupy Kapitałowej PMPG SA m.in. w zakresie druku (drukarnia Gemtext), kolportażu (Distribution Point Group), sprzedaży, a także kreacji, DTP i obsługi klienta.