Tegoroczny sezon dopiero się rozpoczął, a już pojawia się coraz więcej niepokojących informacji. Polska branża turystyczna przeżywa trudne chwile, może najgorsze od lat. W kwietniu sąd ogłosił upadłość giganta na polskim rynku - biura podróży Triada. W najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska” – wakacje z widmem bankructwa.
Ponadto w nowym numerze m.in.: grecka partia, która zrujnuje Europę, Hiszpania nad coraz głębszą przepaścią, jest EURO, ale do Europy daleko, czyli biznes na Ukrainie, wschodnia ekspansja rzeszowskiego Zelmera, Modlin tuż przed startem, zabójcy kart płatniczych, Palantir, czyli nowe narzędzie superwywiadu oraz… poradnik, jak przetrwać EURO w biurze.
Tuż przed wakacjami „Bloomberg Businessweek Polska” przynosi hiobowe wieści z polskiego rynku biur podróży. Zaczęło się w kwietniu od upadłości Triady. Wieloletniego lidera rankingów pogrążyły nieudane inwestycji w opcje walutowe. Także w kwietniu upadła linia lotnicza Air Poland, z której korzystały m.in. biura Sky Club, 7islands, GTI i Neckermann. 19 maja upadł Excalibur Tour. W Paryżu utknęło blisko 40 uczniów i opiekunów z krakowskiego gimnazjum, którzy kupili w tym biurze tygodniową wycieczkę po Europie. Klientów wystawił do wiatru także Ecco Holiday – odwołał 25 proc. wyjazdów sprzedanych w opcji first minute. Oficjalny powód: zbyt mało chętnych. Informacje z Krajowego Rejestru Długów (KRD) potwierdzają, że w branży turystycznej dzieje się coś niedobrego. W maju na liście w KRD było 439 zadłużonych firm zgłoszonych przez wierzycieli. Aż 40 proc. biur podróży jest w słabej kondycji finansowej. Na domiar złego z dnia na dzień słabnie złoty, a ceny w euro rosną. Wakacje w cieniu bankructwa – na łamach „Bloomberg Businessweek Polska”.
Kłopoty biur podróży to odległe echo tego, co się dzieje na południu kontynentu, m.in. w Grecji. Za tydzień Grecy znowu pójdą do wyborów. A w „Bloomberg Businessweek Polska” o greckiej partii, która może doprowadzić do ruiny europejską gospodarkę. Syriza, czyli Koalicja Radykalnej Lewicy, ma swoją siedzibę w zapuszczonej okolicy w centrum Aten. Wystrój biura jest skromny. Jedyne odświeżone pomieszczenie to gabinet szefa partii Alexisa Tsiprasa. Obok gabinetu wisi zdjęcie tłumu świętującego rewolucję kubańską w 1959 roku. W innych pomieszczeniach widać sierp i młot. Przez 20 lat Syriza i jej skrajnie lewicowe poprzedniczki w wyborach powszechnych rzadko dostawały więcej niż 5 proc. głosów. Aż do 6 maja, gdy koalicja odniosła jedno z najbardziej szokujących zwycięstw w dziejach współczesnej Grecji i zgarnęła 17 proc. głosów. Kim jest człowiek, który prowadzi grecką lewicę do historycznego zwycięstwa – o tym w „Bloomberg Businessweek Polska”.
Gdy Grecja szykuje się do wyborów, Europa z coraz większym niepokojem patrzy na Hiszpanię. Jej problemy są inne niż greckie. I o wiele większe. Grecja wpadła w tarapaty z powodu nadmiernego zadłużenia państwa. Hiszpania cierpi z powodu krachu na rynku nieruchomości, w wyniku którego jej banki obciąża balast problematycznych aktywów nieruchomościowych o szacunkowej wartości 184 mld euro. Do tego kraj wpada w coraz głębszą recesję i ma 24-procentowe bezrobocie. 30 maja prezes Banku Hiszpanii, krytykowany za sposób reagowania na kryzys, złożył dymisję na miesiąc przed końcem kadencji. Premier usiłuje przeprowadzać plan ratunkowy i uparcie twierdzi, że jego kraj nie potrzebuje nadzwyczajnej akcji ratunkowej. Inwestorzy sądzą co innego. Co się dzieje w Hiszpanii – o tym na łamach najnowszego wydania „Bloomberg Businessweek Polska”.
Jest EURO, ale do Europy daleko – tak w skrócie można podsumować sytuację na Ukrainie. Prysły nadzieje, że mistrzostwa ucywilizują urzędników. Przekonali się o tym polscy przedsiębiorcy, którzy działają za Sanem. Śnieżka, polski producent farb, jest obecna na Ukrainie od 12 lat. Prezes Piotr Mikrut mówi, że nie miał tam poważniejszych problemów. Ale większość polskich firm boryka się z kłopotami. Największe to niestałość prawa, zwłaszcza w obszarze podatków, i biurokracja. Firmy, które weszły na Ukrainę, wierząc, że można tam skopiować sukces odniesiony w Polsce, prędzej czy później się wycofują. W takiej sytuacji znalazło się np. Radio RMF FM, które w 2009 roku sprzedało Radio 4U, czy giełdowa Agora, która postanowiła zamknąć część internetowych przedsięwzięć za Sanem. Dlaczego niektórym się udało – o tym w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.
Na łamach magazynu także rozmowa z tymi, którzy chwalą sobie inwestycje za wschodnią granicą. Rzeszowski Zelmer jest obecny na Ukrainie od pięciu lat i już zdobył drugie miejsce na rynku. Podbija także rynek rosyjski jako firma… niemiecka, a wkrótce szykuje się do wejścia na rynek… kazachski. W „Bloomberg Businessweek Polska” szefowie Zelmera, Janusz Płocica i Tomasz Modzelewski, tłumaczą, dlaczego nie przenieśli produkcji do Chin, a w zamian za to uruchomili fabrykę w Rzeszowie. I dlaczego na razie nie zamierzają podbijać Chin, za to spoglądają na… Brazylię.
„Bloomberg Businessweek Polska” zapowiada także rychłe otwarcie lotniska w Modlinie. Już za miesiąc, 16 lipca, wystartują stamtąd pierwsze samoloty rejsowe. W nowym porcie niemal wszystko jest już gotowe. Pozostają jeszcze testy, próby i kosmetyka. Oraz… EURO, bo w Modlinie może lądować część prywatnych samolotów podczas mistrzostw. Nowy port lotniczy zapewne odniesie sukces, choć nikomu pasażerów nie odbierze, nawet Okęciu. Niemal wszystkie polskie lotniska przeżywają oblężenie, bo dzięki tanim liniom pokochaliśmy latanie. Przez Modlin – według prognoz – może się przewijać około 5 tys. osób dziennie. Dawałoby to ponad 1,8 mln pasażerów rocznie, ale samo lotnisko może obsługiwać nawet do 3 mln osób rocznie. Twierdza Modlin tuż przed startem – w najnowszym „Bloomberg Businessweek Polska”.
W „BBWP” również o rynku płatności bezgotówkowych. Od lat zdominowany przez karty może być porównywany do państwa, w którym władza ma coraz więcej problemów z rewolucjami i buntami. Rozruchy są jeszcze słabe i rozproszone, ale niebawem któryś nabierze masy krytycznej. I wtedy nastąpi przewrót. Zacznie się on od rynku USA, który jest poligonem innowacji w mobilnych płatnościach. Jedną z prób takiego przewrotu podjęła firma Square założona przez współtwórcę Twittera. Jej pierwszym sztandarowym produktem była aplikacja i specjalny niewielki czytnik, który zmienia zwykły smartfon w miniterminal płatniczy. W Square zainwestowała już Visa. Bo zarówno ona, jak i MasterCard czy American Express, starają się trzymać rękę na pulsie. Czy może raczej wkładać nogę w drzwi, żeby nowa impreza nie rozkręciła się bez ich udziału. „Nadchodzą zabójcy kart płatniczych” – w „Bloomberg Businessweek Polska”.
„Bloomberg Businessweek Polska” prezentuje też… Palantir. Oprogramowanie stworzone przez spółkę Palantir Technologies z Doliny Krzemowej kolosalnie ułatwiło pracę wywiadu i organów ścigania. Rozwiązało m.in. mnóstwo problemów, jakie amerykański wywiad miał przed atakami 11 września. Wtedy rewolucja cyfrowa dostarczyła już organom ścigania oceany, ale narzędzia pozwalające na łączenie i wykorzystywanie takich informacji miały zbyt nikłe możliwości. Palantir wyszukuje powiązane ze sobą informacje w bazach wszystkich służb i zestawia je razem w jednym miejscu. Jak działa wyjątkowy system prewencyjny – o tym w „BBWP”.
„Bloomberg Businessweek Polska” po długim weekendzie przygotowuje też swoich czytelników do przetrwania EURO… w biurze. Bo najbardziej niebezpieczne miejsca podczas EURO 2012 to wcale nie stadiony ani trasy przemarszów rosyjskich kibiców. To właśnie biura. Psychologowie już dawno zdiagnozowali zjawisko zwane office rage – wściekłość biurową wynikającą z narastającej frustracji pracowników. A znając realia, powodów do niej polscy kibice nie będą pewnie musieli długo szukać. Lepiej więc od razu nauczyć się rozładowywać wybuchy agresji kolegów. Co bardziej bojowi mogą się uzbroić w topór z nożyczek i wyrzutnię ołówków. O tym, jak się to robi w „BBWP” piszą policjant, ekspert od średniowiecznego oręża i profesjonalny trener boksu. A „Bloomberg Businessweek Polska” życzy swoim czytelnikom, by zamiast frustracji mieli raczej problem z tym, jak przetrwać w biurze po całej nocy świętowania zwycięstwa.
Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” w sprzedaży w poniedziałek, 11 czerwca. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adresem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login. Użytkownicy Iphone’ów i Ipadów oraz urządzeń obsługiwanych przez system operacyjny Android mogą pobrać cyfrową wersję pisma z AppStore i Android Market już w sobotę o 22.00.
„Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Ukazuje się od września 2011 r. Jego wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku. Pracami redakcji kieruje Michał Gajewski. Od sierpnia redaktorem naczelnym „BBWP” będzie Cezary Szymanek.