„Bloomberg Businessweek Polska”: wygrywamy EURO. Prawdziwy koniec żelaznej kurtyny

Dzięki EURO 2012 nareszcie i nieodwołalnie podniosła się ta żelazna kurtyna, która podzieliła Europę – mówi  „Bloomberg Businessweek PolskaLech Wałęsa. I ma rację. Swoje ostatnie pięć minut Polska miała w 1989 roku. Teraz znowu skupiamy na sobie uwagę Europy. I mamy szansę wygrać te mistrzostwa 6:2 – pisze w najnowszym numerze „BBWP”.   

Ponadto w nowym „Bloomberg Businessweek Polska”: polska katastrofa budowlana, czyli PBG na progu bankructwa, trzeci filar – łupki – rozmowa z prezesem KGHM, piąte urodziny iPhone’a, idzie nowe – zmiana  układu sił w światowej gospodarce, chińskie szpiegostwo prawie doskonałe, tanio, ale z pomysłem – jak zarobić na młodych w kryzysie, wirtualna wojna o realne pieniądze oraz pieniądze z dwóch kółek, czyli Tour de Pologne

Polski występ na EURO 2012 może zakończyć się wynikiem 6:2 dla nas. Albo i lepszym. W wymiarze pozasportowym wypadamy dużo lepiej niż na boisku. Już strzeliliśmy kilka pięknych bramek. Ile jest warta promocja przy okazji EURO 2012? Wielu specjalistów od marketingu twierdzi, że jest za wcześnie na takie wyliczenia, ale żadne pieniądze wydane na reklamę i promocję Polski w świecie nie dadzą takiego efektu jak EURO, bo to jest wielka impreza medialna i przełom w postrzeganiu kraju i ludzi. A mamy szansę zdobyć jeszcze kilka punktów. Na łamach najnowszego „Bloomberg Businessweek Polska” – jak wygrywamy EURO dla Polski i na czym jeszcze możemy wygrać. Polska rozgrywka w EURO 2012 ma szansę zakończyć się bardzo wysoką wygraną. Wystarczy przestać trzymać kciuki i wziąć się do roboty.

Nareszcie i nieodwołalnie podniosła się ta żelazna kurtyna (…) Taki był zamysł, gdy wspierałem tę inicjatywę i zabiegałem u Platiniego i innych, żeby mistrzostwa odbyły się w Polsce – mówi o sukcesach wizerunkowych kraju Lech Wałęsa. Były prezydent ocenia, że lepiej się stało, że Polacy nie odnieśli na EURO sukcesu sportowego. – Bo wtedy doszlibyśmy do wniosku, że osiągnęliśmy już wszystko. A tak widzimy, że trzeba jeszcze dużo zrobić... – mówi „BBWP” Wałęsa.

Nie dla wszystkich jednak EURO kojarzyć się będzie z sukcesem. Jerzy Wiśniewski budował trzy z czterech stadionów na EURO 2012, autostrady, gazoport w Świnoujściu, dziesiątki oczyszczalni ścieków, setki kilometrów sieci wodociągowych. Słynął z nosa do interesów. Teraz jego imperium – grupa PBG – walczy o przetrwanie. Wiśniewski zawsze cieszył się ogromnym zaufaniem inwestorów i rynku kapitałowego, na którym pojawił się osiem lat temu. Wyprzedzał innych przenikliwością i trafnością decyzji. Tak było w przypadku zakupu przez PBG Hydrobudowy czy wejścia w branżę ochrony środowiska. To jednak przeszłość. Dziś w rozmowie z „Bloomberg Businessweek Polska” przyznaje, że wejście w kontrakty drogowe było największym błędem. A jego historia – do niedawna typowa success story – nagle zmieniła się w zupełnie inną opowieść. Historia tego, jak udział w inwestycjach na EURO 2012 okazał się drogą do plajty – na łamach „Bloomberg Businessweek Polska”.

Bloomberg Businessweek Polska” publikuje też rozmowę z Herbertem Wirthem, prezesem KGHM, który swoje rządy będzie sprawował przez kolejną kadencję. – Dziś mogę powiedzieć, że gaz z łupków wpisuje się w trzeci filar planowanej przez nas dywersyfikacji przychodów. Filar energetyczny, równoprawny z innymi – mówi Wirth. Podkreśla, że dziś projekt łupkowy jest traktowany tak samo jak inne core biznesowe przedsięwzięcia koncernu. Mówi również o wizji rozwoju KGHM.

"Bloomberg Businessweek Polska” pisze także o piątych urodzinach jednego z najmodniejszych i nadal najbardziej pożądanych gadżetów świata. Pierwszy iPhone wszedł do sprzedaży 29 czerwca 2007 roku, wywołując ogromne emocje. Sceptyków nie brakowało. Urządzenie Apple’a kosztowało 600 dol., nie miało klawiatury, miało za to m.in. ograniczone opcje wysyłania e–maili i brak funkcji kopiuj–wklej. Od tamtej pory Apple sprzedał na świecie ponad 217 mln iPhone’ów i wywołał komercyjną, kulturową i – co najbardziej zaskakujące – obyczajową rewolucję. Fenomen telefonu z jabłuszkiem – w „Bloomberg Businessweek Polska”.

A skoro o rewolucji mowa, to w „Bloomberg Businessweek Polska” jeszcze jedna rewolucja – w światowym układzie sił. Europa nie jest już tym dawnym, potężnym Starym Kontynentem, z którym musiał się liczyć cały świat. Zarówno krótko–, jak i długoterminowe trendy wskazują na jej słabnącą pozycję. Według prognoz amerykańskiego Banku Goldman Sachs do 2050 roku najważniejszymi gospodarkami świata staną się kraje spoza obszaru Zachodu, spychając na dalsze miejsca nie tylko Unię Europejską, ale także USA. Akronim BRIC reprezentujący cztery kraje o wielkim potencjale wzrostu – Brazylię, Rosję, Indie i Chiny – ukuł 11 lat temu jeden z dyrektorów Goldman Sachs. Obecnie kraje te odpowiadają za blisko jedną czwartą globalnej gospodarki. Do 2020 roku będzie to już jedna trzecia. O przyszłym układzie sił w światowej gospodarce – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

Chiny są nie tylko nadzieją nowej gospodarki, ale i jej… wielkim problemem. USA wraz z Japonią i Unią Europejską złożyły właśnie w Światowej Organizacji Handlu (WTO) skargę na chińskie szpiegostwo przemysłowe. W listopadzie ubiegłego roku 14 amerykańskich służb wywiadowczych ogłosiło raport mówiący o trwającej od lat szerokiej akcji szpiegowskiej chińskich agencji. Jej celem są branże: biotechnologiczna, telekomunikacyjna, nanotechnologiczna i energii ekologicznej. Jedna z amerykańskich firm metalurgicznych utraciła za sprawą chińskich hakerów technologie, których wdrożenie kosztowało 1 mld dol. i 20 lat pracy. W marcu NASA zakomunikowała Kongresowi USA, że hakerzy operujący z Chin dobrali się do ważnych plików w komputerach laboratorium napędów odrzutowych. W miarę jak przybywa ofiar, politycy i oficerowie wywiadu w USA i Europie dochodzą do niepokojącego wniosku. To największy transfer majątku w dziejach – ocenił gen. Keith Alexander, szef Narodowej Agencji Bezpieczeństwa. I chociaż Chiny nie wymyśliły kradzieży własności intelektualnej, robią to na bezprecedensową skalę. „Hej, Chiny, przestańcie kraść!” – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

BBWP” pisze również o pewnym światowym trendzie, który i w Polsce zaczyna być widoczny. Nie da się nie zauważyć, że na całym świecie młodzi konsumenci mają problemy finansowe. Marketerzy, którzy liczyli na wydatki osób wychowanych w dobie rozpasanego konsumpcjonizmu, dziś szukają strategii ratunkowych. A w Polsce? W marcu aż 29,8 proc. zarejestrowanych bezrobotnych było w wieku 25–34 lata. Łącznie z 18–24–latkami to ponad 1 mln osób bez pracy. Młodym ludziom trudniej zacząć samodzielne życie, wyprowadzić się z domu, założyć rodzinę i finansować pierwsze lata z kredytu. Będą szukali oszczędności, odkładali długoterminowe wydatki konsumpcyjne. Jednak wbrew pozorom dla wielu firm to szansa na pozyskanie nowej grupy klientów. Kto i jak korzysta na kryzysie wśród młodych – o tym w „Bloomberg Businessweek Polska”

O portfele młodych ludzi walczą też instytucje finansowe. To prawdziwa wojna na wirtualne konta, w której stawką są miliardy złotych depozytów i kredytów. W połowie czerwca Alior Bank wprowadził na rynek e–konto Alior Sync. Chwali się, że jako pierwszy w Polsce udostępnił przelewy przez Facebooka, a jako pierwszy na świecie – wirtualny oddział zastępujący wszystkie funkcje tradycyjnego dzięki kontaktowi z bankowcami przez czat, wideo i rozmowę audio. Czy to wystarczy, żeby zdetronizować dotychczasowy numer 1 elektronicznej bankowości?

BBWP” zapowiada także kolejne sportowe emocje. Bo EURO co prawda się kończy, ale zanim jeszcze w Londynie rozpoczną się letnie igrzyska olimpijskie, wielkie pieniądze pomkną… na rowerze. W zeszłym roku Tour de Pologne miał budżet w wysokości około 4 mln zł. Na taką sumę składa się nie tylko gotówka, ale także wiele innych rzeczy, jak np. wartość umów barterowych..W kadrze firm wykładających kasę na wyścig są takie marki jak Skandia, Tauron Polska Energia, Fiat, Bank BGŻ, Lotos, Nałęczowianka, Nutella czy hotele Gołębiewski i Marriott. O pieniądzach, które przyciągają dwa kółka – w najnowszym „Bloomberg Businessweek Polska”.

Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” w sprzedaży w poniedziałek, 25 czerwca. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adresem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login. Użytkownicy Iphone’ów i Ipadów oraz urządzeń obsługiwanych przez system operacyjny Android mogą pobrać cyfrową wersję pisma z AppStore i Android Market już w sobotę o 22.00. 

 „Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Ukazuje się od września 2011 r. Jego wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku. Od sierpnia redaktorem naczelnym „BBWP” będzie Cezary Szymanek.