„Bloomberg Businessweek Polska”: drugi oddech Twittera. TOP 20 polskich menedżerów

„Ćwirek” jakimś cudem przetrwał lata bałaganu i błędów, z których każdy mógł go zabić. Teraz zrywa się do lotu. W najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska” – fenomen Twittera. Z „BBWP” także dodatek specjalny – 20 polskich top menedżerów na czasy kryzysu.

Ponadto w nowym numerze m.in.: dlaczego polscy kierowcy nie odczuli spadku cen ropy, bankowe cięcia i redukcje, wojna w Republice Samsunga, jakie plany ma Groupon w Polsce, dlaczego Reebok potrzebuje CrossFitu, co kupić, żeby urlop się zwrócił oraz opowieść o skarbach na dnie mórz.   

Tematem z okładki „BBWP” jest Twitter. Przez całe pierwsze pięć lat istnienia serwis z wróbelkiem w logo zdawał się balansować na granicy start–upowego seppuku. Serwis nieustannie się zawieszał (co sygnalizował wszechobecny rysunek ze zdechłym wielorybem), a w 2009 roku doszło do naruszenia zasad bezpieczeństwa, w wyniku którego wyciekło mnóstwo poufnych dokumentów. W dodatku cały czas odchodzili najważniejsi pracownicy – w ciągu trzech lat Twitter miał trzech szefów. Kulminacją tych roszad było powołanie w 2010 roku na stanowisko prezesa Dicka Costolo, przedsiębiorcę i byłego menedżera Google, i powrót w kolejnym roku jednego z założycieli Twittera – Jacka Dorseya – na stanowisko szefa rady nadzorczej i dyrektora produktowego. W rezultacie Twitter, który przez lata traktował zarabianie pieniędzy jako rodzaj obraźliwego obowiązku, teraz może stać się dochodowym biznesem i poważnym konkurentem w walce o internetowe budżety największych światowych reklamodawców. Fenomen niebieskiego wróbelka – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

„BBWP” pisze również o cenach paliwa na polskich stacjach benzynowych. Bo notowania ropy na światowych rynkach od ponad trzech miesięcy lecą w dół. A to właśnie kursy produktów naftowych na giełdach, zwłaszcza w Londynie, mają bezpośredni wpływ na ceny w Polsce. Nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę kurs dolara, przeliczona na naszą walutę cena ropy gatunku Brent spadła już – bagatela – o blisko jedną czwartą – z 399,46 zł za baryłkę w połowie marca do 299,96 zł w końcu czerwca. Wydawałoby się, że wobec tego ceny przy dystrybutorze powinny polecieć na łeb na szyję. Nic z tego. Dlaczego – o tym w „Bloomberg Busiessweek Polska”. W sam raz przed wakacyjnym wyjazdem.

Ceny paliw się nie zmieniają, sytuacja na rynku polskich banków – tak. Po rekordowych zyskach przyszedł czas na zwolnienia. Pracę straci 2,5 tys. osób, a nawet 4,5 tys., jeśli ruszy fuzja BZ WBK z Kredyt Bankiem. Oficjalnie redukcje zapowiedziało już kilka instytucji. Nordea Bank przeprowadzi restrukturyzację, w wyniku której z mapy zniknie 60 placówek, a pracę straci blisko 400 osób. Podobną liczbę pracowników zwolni do połowy 2013 roku także działający w Polsce francuski BNP Paribas. Ten okres jest też trudny dla Banku BPH, który kontynuuje zwolnienia rozpoczęte jeszcze w 2010 roku. Cięcia czekają też pracowników DnB Nord, który pracuje nad planem restrukturyzacji. Oficjalną listę banków tnących zatrudnienie zamyka Bank Handlowy. Zapowiedział skasowanie około 60 oddziałów i zwolnienie prawie 600 pracowników. Dlaczego i kogo banki zwalniają – o tym w najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska”.

Zmiany mogą dotknąć także rynek elektroniki. Lee Kun–hee, głowa koncernu Samsung Electronics, to najbogatszy człowiek w Korei Południowej. W ubiegłym roku spółki z jego grupy osiągnęły sprzedaż na poziomie 237 mld dol. (990 mld zł). Lee przekształcił rodzinne przedsiębiorstwo zajmujące się suszonymi rybami w największego producenta telefonów komórkowych i telewizorów. Wygrał na tych rynkach m.in. z Apple’em i Sony. Teraz jednak musi się zmagać z przeciwnikami znacznie bliższymi niż amerykańscy czy japońscy rywale. Na 70–letniego miliardera czekają procesy sądowe. Starszy brat i siostra domagają się od Lee Kun–hee pakietu akcji wartego przynajmniej 580 mln dol. (2 mld zł). Grozi to rozproszeniem akcjonariatu w najmniej dogodnym momencie. Czy Samsung przetrwa tę wojnę – o tym w „Bloomberg Businessweek Polska”.

Na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” również rozmowa z Veitem Denglerem, wiceprezesem Groupona, który zapowiada, że jego firma będzie szukać akwizycji w Polsce. Będziemy dokładnie sprawdzać możliwości rynkowe, ale przy okazji bardzo uważnie liczyć ewentualne koszty – mówi Dengler. Groupon to rzadki przykład firmy, która może się rozwijać bez względu na to, czy recesja jest, czy jej nie ma. Nie jesteśmy od niej zależni, możemy dostarczać różne dobra klientom bez względu na to, jakie są nastroje na rynkach. Od tego, czy kryzys się skończy, czy trwa, zależy jednak, co nasi klienci będą kupować – mówi w „Bloomberg Businessweek Polska” wiceprezes Groupona.

Kryzys natomiast dotknął nieźle sobie radzącą markę sportową Reebok. Adidas, który kupił ją sześć lat temu, chce poprawić jej wyniki m.in. dzięki kampanii i klubom CrossFit. I zamierza zmienić sposób, w jaki świat uprawia ćwiczenia CrossFit. Program ćwiczeń dla Reeboka wymaga „stałej intensywności wysiłku”. Trening kondycyjny, który ma przywrócić świetność marki – w najnowszym „BBWP”. 

A w związku z wakacjami na łamach dwutygodnika przydatny poradnik, czyli co kupować podczas zagranicznych wojaży. Najłatwiej jest w Europie. Jednym z dobrodziejstw mieszkania i podróżowania w strefie Schengen jest możliwość prawie nieograniczonego przewozu różnych dóbr. Z Węgier najlepiej przywieźć wino. Już na butelkowym, kupowanym w marketach lub w wyspecjalizowanych sklepach oszczędzamy od 30 do nawet 60 proc. Z kolei w Indiach kobiety kupują jedwab. Te same stroje, które w polskich markowych sklepach kosztują 300–800 zł, tam można kupić za równowartość 15–20 zł. Ubrania można też kupować w Bułgarii, a elektronikę w USA, nawet teraz, kiedy kurs dolara wcale niski nie jest. Wakacyjne zakupy – w najnowszym „Bloomberg Businessweek Polska”. 

W „BBWP” także letnia lektura o sprawie, która budzi jeszcze gorące emocje. Skarb w zatopionym wraku wart był blisko 500 mln dol. Poszukiwacze byli pewni, że już należy do nich. Ale Hiszpania miała zupełnie inne zdanie. Kto wygrał w tym sporze i jak się szuka skarbów w oceanach – w najnowszym „Bloomberg Businessweek Polska”.

Najnowsze wydanie „BBWP” dostępne jest z dodatkiem „TOP 20. Najlepsi menedżerowie na czas kryzysu”. Lista powstała na podstawie sondażu, w którym głosowali doświadczeni menedżerowie i obserwatorzy rynku z różnych branż, i przynosi próbę odpowiedzi na pytanie, jakimi cechami powinien się wyróżniać najlepszy menedżer, najlepszy na czas kryzysu. A musi mieć tych cech sporo. Powinien być odważny, by nie ulegał ogólnej panice i stawiał czoła przeciwnościom. Rzeczowy, by podejmował szybkie i konkretne decyzje w najtrudniejszych momentach. Odporny i zdystansowany w sytuacjach na pograniczu paniki oraz szybko reagujący w chwilach mogących oddziaływać destrukcyjnie i powodować w zespole momenty zwątpienia i bezradności. Charyzmatyczny, by pociągnąć za sobą ludzi. Którzy z polskich menedżerów dysponują takimi cechami? Na liście TOP 20 „Bloomberg Businessweek Polska” m.in. Zbigniew Jagiełło, Krzysztof Kalicki, Ludwik Sobolewski, Herbert Wirth, Maciej Witucki. TOP 20 najlepszych menedżerów na czas kryzysu – w najnowszym wydaniu dwutygodnika „Bloomberg Businessweek Polska”.

Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” w sprzedaży w poniedziałek, 9 lipca. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adresem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login. Użytkownicy Iphone’ów i Ipadów oraz urządzeń obsługiwanych przez system operacyjny Android mogą pobrać cyfrową wersję pisma z AppStore i Android Market już od soboty wieczorem.

„Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Ukazuje się od września 2011 r. Jego wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku. Od sierpnia redaktorem naczelnym „BBWP” będzie Cezary Szymanek