PMPG: stabilne przychody, wzrost rentowności sprzedaży. Nakłady inwestycyjne i odpisy obciążają wynik Grupy.
33,34 mln wyniosły po I półroczu 2012 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży Platformy Mediowej Point Group (GPW: POINTGROUP (PGM)). Zysk brutto ze sprzedaży GK PMPG S.A. wyniósł 17,844 mln i było o 31,7 proc. wyższy niż rok temu.
wybrane dane finansowe |
GK PMPG S.A. |
GK PMPG S.A. |
okres 6 miesięcy zakończony 30 czerwca 2012 r. |
okres 6 miesięcy zakończony 30 czerwca 2011 r. |
|
w tys. pln |
||
przychody ze sprzedaży |
33 340 |
34 613 |
zysk brutto ze sprzedaży |
17 844 |
13 550 |
ebitda |
-3 962 |
5 202 |
zysk (strata) z działalności operacyjnej |
- 4 553 |
4 481 |
zysk (strata) netto |
- 11 211 |
1 934 |
Tab.1. Wybrane dane finansowe. Źródło: Grupa Kapitałowa Platforma Mediowa Point Group S.A. Sprawozdanie finansowe za I półrocze 2012 r.
Pierwsze półrocze 2012 r. GK PMPG zamknęła stratą w wysokości 11,2 mln zł.
Wysoka strata netto za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2012 wynika przede wszystkim z utworzenia odpisów aktualizujących na wartość aktywów finansowych, głównie udziałów oraz udzielonych pożyczek, jak i należności krótkoterminowych, które utraciły swoją wartość.
Na obniżenie wyniku wpłynął również wzrost kosztów sprzedaży związanych ze wzmożoną promocją kluczowego produktu Grupy - tygodnika „Wprost” - oraz promocją nowego produktu - dwutygodnika „Bloomberg Businessweek Polska”. Zwiększone nakłady na promocję są elementem 5-letniego planu rozwoju Grupy i są zgodne z założeniami planu budżetowego na rok 2012.
Wyższy niż w ubiegłym roku był natomiast zysk brutto ze sprzedaży, który wyniósł w pierwszym półroczu 17,8 mln zł (w porównaniu do 13,55 mln w ub.r., wzrost o 31,7 proc.). Przy nieznacznie niższych przychodach ze sprzedaży w ogóle, oznacza to, że wzrosła rentowność kluczowych produktów Grupy. Marża brutto, która w I półroczu wyniosła 53,5 %, jest o 14 punktów procentowych wyższa niż odnotowana w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Niższe niż w analogicznym okresie 2011 r. przychody to z kolei wynik zarówno ograniczenia działalności o niskiej rentowności, jak i osłabienia koniunktury na rynku reklamowym, w szczególności na rynku reklamy prasowej. W pierwszym półroczu 2012 r. tygodnik „Wprost” był jednym z nielicznych tytułów prasowych, które odnotowały znaczący wzrost przychodów reklamowych (o 16,7 proc.). Po przeprowadzonych w pierwszym kwartale zmianach redakcyjnych, Wprost w pierwszym półroczu pozostał najczęściej cytowanym przez inne media tygodnikiem opinii (według rankingu Instytutu Monitorowania Mediów) i jednym z najlepiej zarabiających magazynów (według danych Kantar Media). Zgodnie z prognozami opublikowanymi w listopadzie 2010 r., na koniec 2012 r. AWR „Wprost” powinna osiągnąć przychody ze sprzedaży na poziomie 43 358 tys. zł. Po dwóch kwartałach AWR osiągnęła przychód w wysokości 26 154 tys. zł. Mimo bardzo dobrego wyniku głównego aktywa grupy, biorąc pod uwagę sytuację na rynku reklamy prasowej, Zarząd podtrzymuje konserwatywną prognozę dla tytułu na 2012 i 2013 r.
Wyniki AWR „Wprost” świadczą o skuteczności przyjętej przez Zarząd strategii zarządzania tym aktywem oraz potwierdzają, że jest to obecnie stabilne i rozwijające się źródło przychodów, które jednak dla dalszego rozwoju potrzebuje zarówno nakładów inwestycyjnych, jak i promocyjnych. W II kwartale 2012 r. w ramach planowych działań promocyjnych realizowana była sześciotygodniowa kampania tygodnika WPROST pn. „To, co najważniejsze w tygodniu”, obejmująca działania w prasie, radiu, telewizji i Internecie. Kolejne działania promocyjne zaplanowano na drugą połowę roku.
Jednocześnie, mając na uwadze zmiany w sposobie konsumpcji mediów, w pierwszym półroczu PMPG inwestowała w rozwój elektronicznych kanałów dystrybucji wydawanych tytułów prasowych, udostępniając ich wersje cyfrowe przeznaczone na urządzenia mobilne, a także do czytania w serwisach społecznościowych (m.in. wdrożenie płatności elektronicznych przy pomocy platformy Znak IT! oraz uruchomienie aplikacji umożliwiającej kupowanie i czytanie tygodnika Wprost za pośrednictwem serwisu Facebook).
Zarząd podjął również działania zmierzające do zredefiniowania obecności Grupy w Internecie. W II kwartale rozpoczął się proces integracji newsroomów serwisów. Do końca roku Grupa zamierza uporządkować swoje portfolio w Internecie, skupiając się na rozwoju serwisów związanych z wydawanymi tytułami prasowymi, w tym przede wszystkim serwisu Wprost.pl. Pozostałe serwisy i domeny internetowe (w sumie ponad 140 ciekawych domen) będące w posiadaniu GK PMPG zostały wystawione na sprzedaż. Pozwoli to na optymalizację kosztów działalności internetowej oraz koncentrację na rozwoju najbardziej perspektywicznych serwisów o największym potencjale.
Optymalizacją kosztów podyktowane są również zmiany w organizacji tworzenia i dystrybucji treści biznesowych. Z końcem pierwszego półrocza Zarząd zdecydował, że od lipca w ramach pionu wydawniczego grupy działa jedna połączona redakcja biznesowa powstała dzięki połączeniu kompetencji i zespołów dwutygodnika „Bloomberg Businessweek Polska” oraz działu Biznes tygodnika „Wprost”. Pracami redakcji od sierpnia kieruje nowy redaktor naczelny „BBWP”, Cezary Szymanek, który jednocześnie pracuje nad strategią dla magazynu, wykorzystującą współpracę i efekt synergii pomiędzy obydwoma tytułami.
Zgodnie z planem, w trzecim kwartale 2012 r. prowadzona jest integracja wszystkich działów i jednostek organizacyjnych do jednej przestrzeni biurowej (więcej w informacji o nowej siedzibie w zestawieniu najważniejszych wydarzeń), co pozwoli na zmniejszenie kosztów prowadzonej działalności oraz kosztów zarządzania Grupą, a jednocześnie umożliwi pełne wykorzystanie efektu synergii i rozwój oferty.
„Do końca roku planujemy zakończenie działań restrukturyzacyjnych i reorganizacyjnych oraz przygotowanie strategii rozwoju, która będzie odpowiedzią na wyzwania rynku prasowego i reklamowego – dzisiaj i w przyszłości oraz pokaże, w którym kierunku i jak chcemy budować naszą obecność w Internecie” – mówi Michał M. Lisiecki, Prezes Zarządu PMPG S.A.
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA W PMPG 2012 R.
PMPG S.A.:
Zmiany w Radzie Nadzorczej
Jarosław Kopyt, prezes FinCo Capital, został członkiem Rady Nadzorczej PMPG. Zastąpił Jarosława Pachowskiego, który objął funkcję prezesa FILM POINT GROUP, spółki zależnej PMPG SA. Kopyt jest związany z rynkiem kapitałowym od 1991 roku. Był jednym z pierwszych licencjonowanych maklerów papierów wartościowych w Polsce. W 2010 roku został prezesem FinCo Capital po wydzieleniu tej spółki ze struktury FinCo Group.
Nowa siedziba
Nowoczesna, otwarta, sprzyjająca kreatywności i współpracy – tak wygląda nowa siedziba Platformy Mediowej Point Group w części biznesowej Blue City, kompleksu biurowo–handlowego mieszczącego się w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 179. Z początkiem września w Blue Office znajdą się wszystkie jednostki organizacyjne GK PMPG. Celem integracji działalności prowadzonych przez PMPG w jednej nowoczesnej przestrzeni jest poprawa komunikacji i przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi oraz wzrost efektywności w ramach Grupy.
PRASA:
WPROST:
Zmiany redakcyjne
Michał Kobosko jest od lutego 2012 r. redaktorem naczelnym WPROST. Kobosko to jeden z najbardziej doświadczonych polskich redaktorów, dziennikarskie szlify zdobywał w "Gazecie Wyborczej", następnie był m.in. zastępcą redaktora naczelnego dziennika "Puls Biznesu" oraz szefem portalu pulsbiznesu.pl, był również związany z dwutygodnikiem "BusinessWeek" oraz pełnił funkcję redaktora naczelnego i wydawcy "Newsweek Polska".
Po zmianie redaktora naczelnego do zespołu WPROST dołączyli znakomici dziennikarze, m.in. Paweł Reszka, Michał Majewski, Magdalena Rigamonti, Zofia Wojtkowska, Bartosz Janiszewski i Krzysztof Kwiatkowski oraz publicyści, m.in. Cezary Michalski, Kamil Durczok, Krzysztof Daukszewicz oraz Tomasz Jastrun. Od lipca na łamach WPROST piszą również Andrzej Stankiewicz i Piotr Śmiłowicz.We wrześniu na łamach WPROST zadebiutuje nowy felietonista – Szymon Hołownia.
WPROST najbardziej opiniotwórczym i najlepiej zarabiającym tygodnikiem w Polsce
Z nowym naczelnym i nowym zespołem redakcyjnym, w pierwszym półroczu 2012 r. tygodnik WPROST pozostał najczęściej cytowanym polskim tygodnikiem opinii (wg rankingu Instytutu Monitorowania Mediów) i jednym z najczęściej cytowanych mediów w Polsce.Wzrosły również cennikowe przychody z reklam tygodnika. Według danych Kantar Media (poprzednia nazwa: Expert Monitor), w pierwszym półroczu WPROST zarobiło o 16,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Kampania tygodnika WPROST
„Wprost - to, co najważniejsze w tygodniu” – pod takim hasłem w maju i czerwcu trwała kampania promocyjna tygodnika WPROST.
BLOOMBERG BUSINESSWEEK POLSKA:
Zmiany redakcyjne
Cezary Szymanek został od 1 sierpnia 2012 r. naczelnym dwutygodnika Bloomberg Businessweek Polska. Stanowisko dyrektor wykonawczej ds. wydawniczych dwutygodnika objęła Rita Schultz, była redaktor naczelna m.in. „Home&Market” i „Polish Market”. Nowy naczelny wraz z wydawcą pracuje nad nową strategią magazynu.
Od lipca działa nowa, multimedialna redakcja biznesowa, powstała dzięki połączeniu kompetencji i zespołów dwutygodnika „Bloomberg Businessweek Polska” oraz działu Biznes tygodnika Wprost. Zadaniem połączonego teamu jest przygotowanie materiałów i publikacji opisujących najważniejsze wydarzenia oraz trendy i zjawiska z zakresu szeroko definiowanej gospodarki dla obu tytułów i serwisów internetowych wydawanych przez PMPG.
NOWE MEDIA:
Rozwój wydań cyfrowych i wprowadzenie opłat za wydania na urządzenia mobilne
W pierwszym kwartale PMPG udostępniła w AppStore oraz w Google Play magazyn FILM. Aplikacja FILM-u umożliwia szybkie i wygodne przeglądanie magazynu, wiernie odwzorowując wydanie papierowe. Dodatkowo czytelnik może obejrzeć oficjalne trailery recenzowanych w magazynie filmów. FILM jest kolejnym tytułem Platformy Mediowej Point Group dystrybuowanym w AppStore oraz w Google Play po tygodniku WPROST oraz dwutygodniku Bloomberg Businessweek Polska. Wydawca udostępnił czytelnikom wydań cyfrowych i użytkownikom serwisów internetowych nowe formy płatności za dostęp do treści. Jednocześnie tygodnik WPROST uruchomił aplikację typu social reader, dzięki której treści z papierowego wydania tygodnika są dostępne dla 14 milionów polskich użytkowników Facebooka. Aplikacja jest dostępna pod adresem: http://apps.facebook.com/tygodnikwprost/?p=wprostmag& oraz z poziomu fanpage WPROST na Facebooku.
DZIAŁALNOŚĆ AGENCYJNA:
W lipcu do zespołu menadżerskiego Platformy Mediowej Point Group dołączył Maciej Kirylło. Jako dyrektor odpowiada za rozwój biznesu w części agencyjnej GK PMPG, w tym m.in. agencji nano. Maciej Kiryłło był ostatnio członkiem zarządu i dyrektorem wykonawczym pionu marketingu spółki Canal+ Cyfrowy.
PRODUKCJA I DYSTRYBUCJA FILMOWA:
Od wprowadzenia na ekrany filmu „Roman Polański” rozpoczęła działalność powołana w pierwszym kwartale spółka FILM POINT GROUP. Film trafił do kin 18 maja, a jego specjalne pokazy odbyły się m.in. podczas 37. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni oraz na specjalnej jubileuszowej projekcji podczas 65. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes. Podczas targów filmowych w Cannes FPG zakupiła także prawa do filmu, który zdobył Grand Prix Festiwalu. „Reality” wejdzie do kin na początku października. Prezesem FILM POINT GROUP jest Jarosław Pachowski, w latach 1998 - 2002 wiceprezes Zarządu TVP SA nadzorujący Telewizyjną Agencję Produkcji Teatralnej i Filmowej. Dyrektorem zarządzającym jest Andrzej Serdiukow, producent i dystrybutor filmowy.
DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA:
Fundacja WPROST i Nauczyciele dla Polski
Nauczyciele dla Polski to pierwszy projekt realizowany przez powołaną przy „Wprost” Fundację Tygodnika „Wprost”. Celem programu jest zmotywowanie nauczycieli do pracy z młodzieżą i sprawienie, aby lekcje matematyki, fizyki czy chemii były dla młodych ludzi interesujące, aby budziły w nich głód wiedzy. Donatorami programu mogą zostać – na zasadzie dobrowolności - najbogatsi Polacy z „Listy 100 najbogatszych Polaków” tygodnika WPROST.
Think tank tygodnika WPROST
W II kwartale 2012 r. powstał również think tank Europejskie Centrum Innowacyjnej Myśli Publicznej. Jego celem jest wspieranie i promocja społeczeństwa obywatelskiego oraz polityk społecznych zgodnych z zasadami demokracji, równości oraz państwa prawa, w szczególności poprzez realizację projektów badawczych, edukacyjnych oraz informacyjno-medialnych.