Tą bronią można pokonać konkurentów, kryzys albo zdobyć umysły i portfele klientów. Sukces bierze się z własnych pomysłów – przekonuje ranking najbardziej innowacyjnych firm przygotowany przez WPROST. W czwartek tygodnik WPROST po raz drugi uhonorował Innowatorami najbardziej innowacyjne polskie firmy.
Podczas gali w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich pamiątkowe statuetki odebrali przedstawiciele 19 przedsiębiorstw wyróżnionych za innowacyjność w siedmiu kategoriach. W sumie nagrodzono 21 przedsiębiorstw. „W dobie narastającej konkurencji na rynkach międzynarodowych i coraz szybszych zmian technologicznych szansę na zwycięstwo i najszybszy rozwój mają tylko te firmy, które postawią na szeroko rozumianą innowacyjność - nowe rozwiązania, które wzmocnią ich pozycję konkurencyjną, a zarazem doprowadzą do zwiększenia bazy przychodowej i racjonalizacji kosztów” – mówił podczas gali redaktor naczelny WPROST Michał Kobosko.
Według prof. Tadeusza Baczki z Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN w Warszawie, sukces polskich firm częściowo jest efektem skutecznego wykorzystania unijnych dotacji. „Z różnych programów operacyjnych i funduszy polski biznes dostał na innowacje około 10 mld euro. Są już spółki, którym pieniądze z UE umożliwiły skok na znacznie wyższy poziom biznesu” – ocenia prof. Baczko. Jako przykład podaje Grupę Kęty, która w 2008 roku, tuż przed kryzysem, otrzymała ponad 6 mln zł na budowę centrum naukowo-badawczego. Dzięki zdobyciu własnego know-how i opracowaniu innowacyjnych produktów firma pojawiła się w nowych branżach – nie tylko w budownictwie, ale także w sektorze motoryzacyjnym, opakowaniach. Zamiast informować akcjonariuszy o kryzysowym zaciskaniu pasa, ogłosiła rekordowy poziom 1,5 mld zł obrotów i 114 mln zł zysku netto.
Podobnie jak w ubiegłym roku, WPROST przygotował ranking w oparciu o Listę 500 Najbardziej Innowacyjnych Firm w Polsce opracowaną przez zespół naukowców z Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN. „Na jej bazie redakcja dokonała wyboru firm, które uznaliśmy za liderów innowacji w wybranych, kluczowych i naszym zdaniem najbardziej przyszłościowych sektorach gospodarki” – mówił Kobosko. Sektory te to farmacja, energetyka, przemysł, budownictwo, usługi dla biznesu, media i telekomunikacja oraz budownictwo. W każdej kategorii nagradzano trzy firmy.
W rankingu najbardziej innowacyjnych firm WPROST znalazły się: Selvita, Adamed, Tricomed, ABB, RAFAKO, PGE S.A., FAMUR, NEWAG, KGHM Polska Miedź, Macrologic, V-soft, Atrem S.A., Comarch, Orange, Software Mind, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, BRE Bank, PKO BP SA, Grupa Kęty, Skanska oraz Saint Gobain Polska. W poniedziałek na łamach tygodnika WPROST zostanie opublikowany specjalny dodatek poświęcony najbardziej innowacyjnym firmom.
*****
Obchodzący w tym roku 30. urodziny tygodnik WPROST to jeden z wiodących ogólnopolskich tygodników społeczno-informacyjnych. Ukazuje się od 1982 r. Wydawcą tygodnika WPROST jest Agencja Wydawniczo-Reklamowa WPROST. Jej większościowym udziałowcem jest Platforma Mediowa Point Group SA. Redaktorem naczelnym WPROST jest Michał Kobosko. Tygodnik WPROST jest jednym z najczęściej cytowanych mediów i najczęściej cytowanym tygodnikiem opinii w Polsce.