47,39 mln wyniosły po trzech kwartałach 2012 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży Platformy Mediowej Point Group (GPW: POINTGROUP (PGM)). Zysk brutto ze sprzedaży GK PMPG S.A. wyniósł 23,54 mln i było o 18,16 proc. wyższy niż rok temu.
|
okres 9 miesięcy |
okres 9 miesięcy |
zmiana % |
zakończony |
zakończony |
||
30. 09. 2012 |
30. 09. 2011 |
||
przychody ze sprzedaży |
47 398 |
51 579 |
-8,11% |
zysk(strata) brutto ze sprzedaży |
23 539 |
19 922 |
18,16% |
ebit |
(4 106) |
2 592 |
- |
ebitda |
(3 340) |
3 618 |
- |
zysk(strata) brutto |
(10 559) |
4 544 |
- |
zysk(strata) netto |
(10 846) |
2 661 |
- |
Tab.1. Wybrane dane finansowe. Źródło: Grupa Kapitałowa Platforma Mediowa Point Group SA. Sprawozdanie finansowe za III kwartał 2012 r.
Wyższy zysk brutto (23,54 mln zł) przy niższych przychodach ze sprzedaży oznacza wzrost marży brutto o 11 punktów proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Na wysokość straty brutto wpłynęło utworzenie odpisów aktualizujących należności oraz odpisów aktualizujących aktywa finansowe. Odpisy te zostały utworzone w pierwszym półroczu 2012 r. w związku z oceną Zarządu, że sytuacja kontrahentów oraz kondycja podmiotów, w stosunku do których utworzono odpisy, uległa takiemu pogorszeniu, iż może skutkować trwałą utratą wartości tych aktywów. W bieżącym kwartale wartość odpisów wzrosła o 312 tys. zł. Wynik obciążają również zwiększone wydatki na marketing i promocję tygodnika „Wprost”, który jest głównym aktywem Grupy.
Dzięki obniżeniu kosztów operacyjnych, w trzecim kwartale 2012 r. Grupa wypracowała zysk z działalności operacyjnej w wysokości 447 tys. zł. i zmniejszyła wysokość straty o 365 tys. w stosunku do danych na koniec pierwszego półrocza. To pierwsze efekty działań restrukturyzacyjnych prowadzonych w drugim i trzecim kwartale. W opinii Zarządu GK PMPG, pełny wpływ zmian będzie odczuwalny w kolejnym kwartale.
Niższe o 8,11 proc. niż w analogicznym okresie 2011 r. przychody to z kolei wynik zarówno ograniczenia działalności o niskiej rentowności i rezygnacji z nierentownych projektów, jak i osłabienia koniunktury na rynku reklamowym, w szczególności na rynku reklamy prasowej.
W trzecim kwartale spółki GK PMPG zmieniły siedzibę – obecnie wszystkie spółki i wszystkie rodzaje działalności są zintegrowane w jednej przestrzeni biurowej, dzięki czemu obniżone zostały koszty operacyjne i koszty zarządzania całej Grupy oraz poszczególnych spółek. Zmiany objęły również działalność wydawniczą Grupy, która zaprzestała wydawania magazynu „Bloomberg Businessweek Polska” oraz zmieniła sposób zarządzania procesem wydawniczym magazynu FILM. Jednocześnie Zarząd zdecydował o rozwoju Grupy w obszarze nowych mediów i intensywnym rozwijaniu serwisu Wprost.pl. Uporządkowano również działalność Grupy w Internecie, decydując się na wystawienie na sprzedaż kilkudziesięciu posiadanych domen i serwisów internetowych o marginalnym znaczeniu, również z punktu widzenia przychodów (szczegóły decyzji - w zestawieniu najważniejszych wydarzeń III kwartału).
Restrukturyzacja w trzecim kwartale objęła również zasoby ludzkie oraz system zarządzania efektywnością w ramach Grupy. Integracja działalności w jednym biurze oraz rezygnacja z części projektów spowodowała, że w Grupie przeprowadzona została optymalizacja zatrudnienia, w tym m.in. likwidacja części stanowisk związanych bezpośrednio z tymi projektami, a także stanowisk administracyjnych i wspierających, które z uwagi na rozproszenie działalności musiały być dublowane.
Obecnie głównym aktywem GK PMPG pozostaje tygodnik WPROST, który jest najbardziej opiniotwórczym tygodnikiem w Polsce. Jednocześnie bardzo dynamicznie rozwija się serwis internetowy Wprost.pl. We wrześniu 2012 r. serwis odnotował 1 157 000 unikalnych użytkowników i 4 747 393 odsłon (dane Gemius Traffic). To dwa razy więcej użytkowników i ponad 40 proc. więcej odsłon niż przed rokiem. Rynek życzliwie przyjął również zmiany w miesięczniku FILM, którego listopadowy numer ukazał się pod redakcją nowego redaktora naczelnego, Tomasza Raczka.
W nowym systemie zarządzania w ramach Grupy został wdrożony system kluczowych wskaźników efektywności (Key Performance Indicators, KPI), które mają wspierać osiąganie przez poszczególne spółki ich celów operacyjnych i strategicznych. W ocenie Zarządu, nowy system zarządzania powinien znaleźć swoje odzwierciedlenie już w wynikach IV kwartału, będzie miał również wpływ na budżet 2013 r., nad którym pracuje zespół menadżerski PMPG.
Bieżące informacje o działalności Grupy Kapitałowej PMPG można znaleźć na stronie internetowej firmy (www.point-group.pl), a także na jej profilach w serwisie społecznościowym Facebook (http://www.facebook.com/PMPG.SA) oraz Twitter (https://twitter.com/POINT_GROUP)
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA W PMPG W III KWARTALE 2012 R.
Nowa siedziba, nowe możliwości – przeprowadzka PMPG
W III kwartale PMPG SA oraz jej spółki zależne i ich poszczególne działy zostały przeniesione do nowej siedziby w części biznesowej kompleksu biurowo–handlowego Blue City. W nowej siedzibie zintegrowane zostały wszystkie działalności prowadzone przez PMPG. Celem integracji było podniesienie efektywności w ramach Grupy oraz optymalizacja kosztów bieżącej działalności i Zarządu.
PMPG kończy wydawanie „Bloomberg Businessweek Polska”
Z końcem III kwartału PMPG zdecydowała o zakończeniu wydawania przez Point Group Business Unit dwutygodnika „Bloomberg Businessweek Polska”. Rezygnacja z wydawania magazynu była spowodowana tym, że wciągu roku nie osiągnął on zakładanych wyników biznesowych i nie przekroczył progu rentowności. Decyzja o zamknięciu projektu „Bloomberg Businessweek Polska” w ramach PMPG była związana z restrukturyzacją portfela przedsięwzięć i skupieniu się na projektach o najwyższej rentowności.
Zmiany w miesięczniku FILM
Z końcem września Jacek Rakowiecki po pięciu latach przestał pełnić funkcję redaktora naczelnego miesięcznika FILM. Zastąpił go Tomasz Raczek. Jednocześnie zarządzanie tytułem przejęła należąca do Platformy Mediowej Point Group spółka FILM POINT GROUP. Rolą FPG będzie wypracowanie i wdrożenia nowej strategii rozwoju miesięcznika. Jednocześnie Zarząd FPG kontynuuje rozmowy z potencjalnymi inwestorami.
PMPG porządkuje portfolio w Internecie
Zarząd PMPG SA zdecydował również o konsolidacji swojej działalności w Internecie. Spółka zamierza się skupić na rozwoju kluczowych serwisów powiązanych z wydawanymi tytułami, w tym przede wszystkim na Wprost.pl. Pozostałe serwisy i domeny internetowe zostały wystawione na sprzedaż. Wśród sprzedawanych serwisów jest m.in. Machina. PMPG chce sprzedać nie tylko serwis Machina.pl, ale cały brand „Machina”. Na sprzedaż został wystawiony również Sport24.pl.
Nowy portal Wprost.pl
Z początkiem września uruchomiony został portal informacyjny Wprost.pl Duże zdjęcie otwierające główny materiał, nowe, bardziej przejrzyste menu, przejrzysty układ treści, ekskluzywne materiały własne, materiały wideo oraz całkiem nowy dział Biznes – to najważniejsze elementy nowego serwisu. Za redakcję portalu odpowiada newsroom internetowy, którym kieruje Sylwester Latkowski. Wprost.pl w nowej odsłonie zyskał na czytelności i przejrzystości, nowa szata służy również podkreśleniu opiniotwórczego charakteru serwisu. Lepiej widoczne są elementy pozwalające na dzielenie się treściami Wprost.pl w serwisach społecznościowych, m.in.: Facebook (http://www.facebook.com/tygodnikwprost), Twitter (https://twitter.com/#!/TygodnikWPROST), Google+ i Wykop. Uporządkowany został również dział Opinii, w którym znalazły się felietony z tygodnika WPROST, komentarze dziennikarzy WPROST i Wprost.pl oraz blogi m.in. dziennikarzy WPROST, ale także redaktorów i publicystów spoza redakcji. Według statystyk, liczba użytkowników i oglądalność serwisu Wprost.pl wzrosły o ok. 40 proc. w stosunku do wyników z ub. r.
Nowy layout tygodnika WPROST
Zmienił się również sam tygodnik WPROST. Od września ma nowy layout - nowoczesny, elegancki, czytelny. Unowocześnieniu uległo także logo tygodnika. Zmiany są widoczne już na okładce. Czerwona ramka okala całą okładkę, na żółtym poziomym pasku wewnątrz ramki zapowiedziany jest „najgorętszy” materiał numeru. Wewnątrz tygodnika zwraca uwagę uporządkowana nawigacja i struktura tygodnika. Nowe działy to TEMAT Z OKŁADKI, POLITYKA WPROST, SPOŁECZEŃSTWO WPROST, NAJSZTUB PYTA, ŚWIAT WPROST, CYWILIZACJA WPROST, BIZNES WPROST oraz KULTURA WPROST. Każdy dział otwiera mocny akcent wizualny, najczęściej duże zdjęcie. Materiał okładkowy rozpoczyna rozkładowe zdjęcie. Podpisy pod zdjęciami zostały wyodrębnione na szarych ramkach, a podpisy w kontrze zawierają przyciągające słowo-klucz. Gazeta w nowym layoucie jest przystosowana do efektywnego przeglądania, dzięki czemu czytelnik szybko może się zorientować w jej zawartości.