Patriotyzm jest cool. Konkurs ambasady USA i tygodnika WPROST - rozstrzygnięty

Naród, aby iść naprzód, potrzebuje akceptacji różnorodności i otwierania się na świat. Amerykanie wiedzą to od dawna, w Polsce idea dopiero raczkuje. Edukacja patriotyczna jest dziś passe i odchodzi do lamusa, ustępując miejsca edukacji obywatelskiej. Nacisk kładziony jest na integrację nie narodu, a społeczeństwa – napisała w swoim eseju Iwona Ślęzak, która zwyciężyła w konkursie organizowanym przez tygodnik WPROST i ambasadę Stanów Zjednoczonych w Polsce.

W nagrodę pojedzie na trzytygodniowe stypendium w Missouri School of Journalism.

Drugie i trzecie miejsce zajęli odpowiednio: Wiktor Cyrny i Wojciech Engelking. Wszyscy finaliści, których w tym roku było wyjątkowo aż 13, będą mogli odbyć staż w redakcji tygodnika WPROST. Wyróżnienia otrzymali Aleksandra Woźniak, Natalia Koper, Katarzyna Siewruk, Maciej Zubel, Ewa Chomicz, Grzegorz Borkowski, Michał Staszewski, Magdalena Stępień, Olaf Józefoski i Kazimierz Kmiecik. Formalne, uroczyste wręczenie nagród odbędzie się jesienią.

Najciekawsze prace nadesłane na konkurs zostaną wkrótce opublikowane w serwisie internetowym Infotuba.pl.

Konkursowe eseje oceniało jury, w skład którego weszli: Magda Papuzińska – wydawca tygodnika WPROST,  Grzegorz Gortat – pisarz i tłumacz literatury anglojęzycznej, Jarosław Kuźniar – dziennikarz TVN24, Marzena Rogalska – dziennikarka TVP2 oraz Zuzanna Lewandowska – wiceprezes The Kings Foundation, organizacji, która wspiera polskich licealistów w aplikowaniu na najlepsze światowe uczelnie.

Prace z pierwszego i trzeciego miejsca skomentowała Zuzanna Lewandowska. Jej zdaniem, obie prace są bardzo dobrze napisane, mają dobre tempo i pokazują bardzo dobry zmysł obserwacyjny autorów oraz fakt, że trzymają rękę na pulsie bieżących wydarzeń, w sposób socjologiczny związanych z dzisiejszym podejściem do patriotyzmu. Wyróżniam ich dodatkowo za szerokie myślenie, inteligentne pisarstwo, łączenie faktów oraz kreatywność- napisała jurorka.

Konkurs  WPROST i Ambasady Stanów Zjednoczonych w Polsce dla młodych dziennikarzy jest organizowany od 1998 r. We wszystkich edycjach uczestniczyło ponad 2000 młodych ludzi, przede wszystkim adeptów dziennikarstwa, ale również studentów innych kierunków, niezwiązanych wcześniej z mediami. Ideą konkursu jest promowanie młodych ludzi, którzy uważnie obserwują otaczającą ich rzeczywistość, potrafią ją analizować i umieją o niej pisać mądrze i z pasją. Dzięki udziałowi w konkursie mają okazję pokazać swój talent, a jako laureaci - również możliwość rozwijania go pod okiem doświadczonych kolegów. 

*****

Tygodnik WPROST to jeden z wiodących ogólnopolskich tygodników społeczno-informacyjnych. Ukazuje się od 1982 r. Wydawcą tygodnika WPROST jest Agencja Wydawniczo-Reklamowa WPROST. Jej większościowym udziałowcem jest Platforma Mediowa Point Group SA. Redaktorem naczelnym WPROST jest Sylwester Latkowski. Tygodnik WPROSTjest najczęściej cytowanym tygodnikiem w Polsce.