„Cesarz” – tak go tytułowano w prasie. Na kontraktach informatycznych z państwowymi instytucjami zbudował potęgę. Liczyli się z nim prezydenci i premierzy. Dziś jest zadłużony po uszy. W najnowszym wydaniu tygodnika WPROST - Ryszard Krauze, czyli jak upada miliarder.
Ponadto w nowym WPROST: jak się ustawia duże przetargi, wojna o kościół w Aleksandrowie Łódzkim, co jest prawdziwym problemem PO, kim są nauczyciele de luxe, dlaczego jedna czwarta Polek nie chce mieć dzieci i co dzieci są w stanie zrobić dla sławy.
Najnowszy WPROST otwiera czarnobiały fotoreportaż z Afganistanu. Maksymilian Rigamonti jako pierwszy polski fotograf w dziesięcioletniej historii afgańskiej misji mógł robić zdjęcia podczas obławy na talibów odpowiedzialnych za zamachy bombowe. Zdjęcia z tej akcji można zobaczyć na łamach WPROST.
Ostrzyżony na komandosa, 190 cm wzrostu, z nieodłącznym cygarem biznesmen zręcznie poruszał się za kulisami polityki i nie wiązał się z konkretnymi partiami. Zatrudniał byłych ministrów i ludzi, którzy odeszli z polityki. Miał dobrze ułożony biznes. Informatyka, leki, nieruchomości. Był bezpiecznie zdywersyfikowany. Jeśli nieruchomości dołują, odrobić straty można było na przykład w branży lekowej. Tyle że w 2006 r. Ryszard Krauze uwierzył, że znalazł Świętego Graala. Chodziło o ropę. Potem była historia ze spotkaniem z ministrem Kaczmarkiem i Andrzejem Leppera na 40. piętrze hotelu Marriott i uprzedzeniem szefa Samoobrony, że CBA szykuje przeciwko niemu prowokację. Ale z afery przeciekowej można było jakoś wybrnąć. Tylko że w tym samym czasie Cesarzowi przestało iść w interesach. Ropa w Kazachstanie nie tryskała, odwierty pochłaniały majątek. Krauze, żeby sfinansować gigantyczne kredyty i poszukiwania, zwijał inne interesy. Podobno ostatnio żona biznesmena obdzwaniała znajomych z pytaniem, czy nie odkupiliby ogrodowego grilla. Co się musi dziać, że niedawno najpotężniejsi ludzie w Polsce osobiście wyprzedają wyposażenie ogrodu? Upadek Ryszarda Krauzego – w najnowszym wydaniu tygodnika WPROST piszą Sylwester Latkowski i Michał Majewski.
We WPROST także o tym, jak się ustawia wielkie przetargi. Polska organizuje za nieco ponad dwa miesiące szczyt klimatyczny ONZ na Stadionie Narodowym w Warszawie. To ogromna impreza, na którą zjedzie ponad 10 tys. gości z całego świata. W czerwcu Ministerstwo Środowiska zorganizowało przetarg na organizację imprezy. Do wzięcia było co najmniej 34 mln zł z publicznej kasy, z możliwością zwiększenia kontraktu. Tyle że konkurs był ustawiony. Według tego samego schematu co MSZ-owski konkurs na organizację imprez związanych z polską prezydencją w Radzie Unii Europejskiej w 2011 r. Model jest identyczny, a w grze pojawiają się te same firmy. Sprawę MSZ-owskiego przetargu od maja bada CBA. Ministerstwo Środowiska zawiadomiło ABW i unieważniło konkurs. Jak można ustawić publiczny przetarg na tak duże pieniądze? Okazuje się, że w prosty sposób. W kryteriach konkursu wpisuje się dodatkowe punkty za wykazanie zdolności kredytowej. Przy czym „udostępnienie zdolności kredytowej” kompletnie nic nie znaczy. Ile przetargów ustawiano w ten sposób? Jak ustawić duży przetarg – w najnowszym wydaniu tygodnika WPROST pisze Michał Majewski.
WPROST pisze również o kolejnej wojnie w polskim kościele. I wojnie o kościół, tym razem dosłownie. Łódzka kuria zabiera księdzu Jackowi Stasiakowi prawo do odprawiania mszy i grozi zesłaniem do stanu świeckiego. Ksiądz mówi, że to prawo rodem ze średniowiecza, i zamierza podać arcybiskupa do sądu. Za nierespektowanie oświadczeń medycznych, mobbing i jeszcze kilka innych rzeczy. Dziwne? Nie, biskup i ja jesteśmy równi wobec prawa Rzeczypospolitej – mówi ks. Stasiak. Że nikt wcześniej tego nie robił, a duchowni konflikty rozwiązywali we własnym gronie? Czasy się zmieniają – odpowiada. I dodaje: bez względu na konsekwencje, chciwość i kłamliwe oświadczenia biskupa będę robił to, co robię. Oficjalny powód wojny? Prowadzenie przez księdza działalności gospodarczej bez zgody biskupa i nieuregulowany status kościoła św. Stanisława Kostki. Bo kościół, który z zewnątrz wygląda niepozornie, ale w środku zachwyca niespotykaną w Polsce protestancką architekturą, odnowiła Fundacja Ekumeniczne Centrum Dialogu Religii i Kultur powołana przez księdza Stasiaka. On sam odkupił świątynię od wspólnoty protestantów za symboliczną złotówkę. I nie zamierza jej oddawać kurii, która doprowadziła do zniszczenia kościoła. „Wojna o kościół” w najnowszym WPROST.
We WPROST również rozmowa z Pawłem Śpiewakiem. Jego zdaniem, Platforma Obywatelska straciła kontakt ze swoi elektoratem. Przez lata pełniła ważną funkcję „obsługiwania” wyborcy wielkomiejskiego, który był przywiązany do ideałów liberalnych i wizji nowoczesnej Polski. Wydawało się, że ta grupa będzie rosła, a wraz z nią poparcie dla Platformy. Tymczasem ten elektorat został pozbawiony swojej reprezentacji politycznej, bo Platforma nie gwarantuje już obrony jego interesów światopoglądowych, jego poczucia rzeczywistości i zdrowego rozsądku. Zwalanie wszystkiego na kryzys nie wystarczy. Kryzys jest faktem. Całą Europę to dotknęło. Nie kupuję tej mowy. Chodzi o racjonalne funkcjonowanie instytucji i żeby umiały się kontaktować z obywatelami. Władza nie odpowiada na wyartykułowane potrzeby ludzi – mówi prof. Paweł Śpiewak, kiedyś poseł PO. Rozmowa Cezarego Łazarewicza z prof. Śpiewakiem – w najnowszym WPROST.
Na łamach WPROST również o… nauczycielach. Ale tych klasy de luxe. Zarabiają nawet po 10 tys. zł miesięcznie. Nauczą dziecko mandaryńskiego, jedzenia pałeczkami i tańców latynoamerykańskich. Nie noszą już koronkowych czepków ani plisowanych spódnic, nie okładają dzieci szpicrutą. Znają języki obce, ukończyły kilka kierunków studiów, potrafią malować, grać na pianinie, tańczyć cza-czę. Współczesne guwernantki. Zdaniem Krzysztofa Inglota z Work Service, jednej z największych agencji pracy tymczasowej, w tym roku z usług guwernerów skorzystało o połowę więcej rodzin niż w 2012 r. Według niego za rok może to już być 6 tys. miejsc pracy. Jak pracują, czego uczą dzieci i kto korzysta z usług nauczycieli de luxe – w nowym WPROST.
We WPROST także o tym, że jedna czwarta Polek nie odczuwa potrzeby posiadania potomstwa. I straszenie katastrofą demograficzną nic na to nie pomoże. Trend jest ogólnoświatowy. Biznes już się do niego dostosowuje. Azjatyckie linie lotnicze wprowadziły w swoich samolotach specjalne strefy „no kids” – pasażerowie poniżej 12. roku życia nie mają tam wstępu. Pojawia się coraz więcej knajp, gdzie dzieci nie są mile widzianymi gośćmi, sieci hoteli, które nie wynajmują pokoi niepełnoletnim, albo takie, które rodzinom z dziećmi nie dają żadnych zniżek ani nie proponują udogodnień. Coraz odważniej reklamują się również pensjonaty i gospodarstwa agroturystyczne, w których nie obudzi nas o świcie płacz niemowlaka zza ściany. O kobietach, które nie chcą mieć dzieci – w najnowszym wydaniu WPROST.
We WPROST również o dzieciach, które chcą być sławne za wszelką cenę. Siedzą na portalu Ask.fm i marzą o sławie. Liczą lajki, od których bycie „fejmem” zależy. Cena tej sławy niektórych kosztowała życie. Portal Ask.fm (od ang. pytać) to w Polsce nowość. Założony w 2010 r. na Litwie serwis społecznościowy działa na zasadzie pytań i odpowiedzi. Codziennie korzysta z niego 13,2 mln użytkowników. Zasada jest prosta – na Asku królują „fejmy” (z ang. sławni). Stają się nimi ci, którzy mają największą liczbę lajków i wirtualnych prezentów. Są najładniejsi, czego dowodem są zamieszczane zdjęcia, najmądrzejsi – o tym świadczą pełne dowcipu i inteligencji odpowiedzi na zadawane pytania, i mają rozliczne talenty. Lecz przede wszystkim na Asku liczą się ci mający rzeszę oddanych fanów. To dzięki nim na portalu rodzą się i umierają nastoletnie gwiazdy. ”Zabij się dla sławy” – w najnowszym wydaniu tygodnika WPROST.
*****
Nowy numer WPROST w kioskach od poniedziałku, 2 września 2013 r. E-wydanie tygodnika jest dostępne na stronie tygodnika (ewydanie.wprost.pl) oraz u dystrybutorów prasy elektronicznej, m.in. na witrynach e-kiosk (www.e-kiosk.pl), eGazety (www.egazety.pl) oraz Nexto (www.nexto.pl).
Tygodnik WPROST to jeden z wiodących ogólnopolskich tygodników społeczno-informacyjnych. Ukazuje się od 1982 r. Wydawcą tygodnika WPROST jest Agencja Wydawniczo-Reklamowa WPROST. Jej większościowym udziałowcem jest Platforma Mediowa Point Group SA. Redaktorem naczelnym WPROST jest Sylwester Latkowski. Tygodnik WPROSTjest najczęściej cytowanym tygodnikiem w Polsce.
Przydatne linki:
WPROST na Youtube - http://tnij.org/wprost_tv
WPROST na Facebooku - http://tnij.org/wprost_fb
Czytaj WPROST na FB - http://tnij.org/wprost_na_fb
WPROST na Twitterze - http://tnij.org/wprosttweet
Popularne skróty Twittera - http://tagdef.com/tt
WPROST w Apple Store - http://tnij.org/wprost_w_itunes
WPROST w Google Play - http://tnij.org/wprost_w_googleplay
Naczelny WPROST na Twitterze - http://tnij.org/ublt
Naczelny WPROST na Facebooku - http://tnij.org/ublu
Blogi WPROST - http://www.wprost.pl/blogi/
WPROST - http://www.wprost.pl
WPROST na urządzenia mobilne – http://m.wprost.pl