GK PMPG w I kwartale 2014: prawie trzykrotnie wyższy zysk netto

Zyskiem netto w wysokości 2 mln 624 tys. zł – prawie trzy razy wyższym niż przed rokiem - zamknęła I kwartał 2014 Grupa Kapitałowa Platforma Mediowa Point Group. EBITDA wyniosła 3 mln 545 tys. zł wobec 1 mln 852 tys. w 2013 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w pierwszym kwartale 2014 r. osiągnęły wartość 16,5 mln zł. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 7 mln 731 tys. 

 

okres 3 miesięcy

zakończony

31. 03. 2014

okres 3 miesięcy

zakończony

31. 03. 2013

 

Zmiana (proc.)

 

przychody ze sprzedaży

16 594

18 006

-8%

ebit

3 333

1 466

127%

ebitda

3 545

1 852

91%

zysk (strata) brutto

3 416

1 317

159%

zysk (strata) netto na rok obrotowy

2 624

908

189%

Tab.1. Wybrane dane finansowe. Źródło: Grupa Kapitałowa Platforma Mediowa Point Group SA. Sprawozdanie finansowe za I kwartał 2014 r.  Dane w tys. zł.

Blisko trzykrotnie wyższy zysk netto i prawie dwukrotnie wyższa EBITDA to wynik m.in. zmian w strukturze sprzedaży, które pozwalają na optymalizację kosztów i wzrost efektywności. Widoczny jest tu również efekt renegocjacji umów długoterminowych z głównymi dostawcami, dzięki czemu obniżeniu uległy koszty własne sprzedaży. Optymalizacja kosztowa jest również widoczna w obniżeniu o ok. 37 proc. kosztów zarządu.  

Głównym aktywem GK PMPG pozostaje tygodnik WPROST, który jest najbardziej opiniotwórczym tygodnikiem w Polsce (wg rankingów Instytutu Monitorowania Mediów, WPROST nieprzerwanie jest najczęściej cytowanym przez inne media polskim tygodnikiem). Według szacunkowych danych Kantar Media, który podsumowuje cennikowe przychody z reklam, WPROST jest jednym z najlepiej zarabiających magazynów, a jego cennikowe przychody wzrosły w I kwartale 2014 r. o ponad 33 proc. w stosunku do roku 2013. Rosnącą rolę w tworzeniu przychodów odgrywa również tygodnik „Do Rzeczy”, w którym struktura przychodów jest odmienna od dominującej na rynku i dominują w niej przychody ze sprzedaży egzemplarzowej. Jednak to rynek reklamowy ma istoty wpływ na poziom przychodów Grupy i stanowi punkt referencyjny dla oceny jej sytuacji biznesowej.      

Różnica w przychodach pomiędzy I kwartałem roku 2014 a analogicznym okresem roku poprzedniego wynika przede wszystkim z realizowanej przez PMPG strategii podnoszenia rentowności sprzedaży, w tym m.in. z optymalizacji wartości umów barterowych. Wynika to przede wszystkim z ograniczenia kosztów promocji własnej, które stanowiły istotny element kosztów w latach 2012 i 2013, kiedy PMPG była zmuszona do intensywnej promocji swoich projektów wobec czynów nieuczciwej konkurencji (więcej m.in. w komunikacie http://media.point-group.pl/pr/278477/awr-wprost-wniosla-pozew-o-odszkodowanie-za-nieuczciwa-konkurencje-przeciwko-ringier-axel-springer-i-tomaszowi-lisowi). Przychody gotówkowe były nieznacznie niższe, głównie z uwagi na brak jednego z istotnych wydarzeń organizowanych w ramach Grupy.

Zachowanie stabilnych przychodów przy rynku reklamowym, który, zdaniem analityków m.in. ze Starlinka, w segmencie magazynów może w tym roku zanotować spadek o blisko 15 proc., świadczy o tym, że przyjęta przez Zarząd strategia przynosi pozytywny efekt.

Wyniki osiągnięte przez GK PMPG w I kwartale 2014 r. pozwalają Zarządowi na podtrzymanie prognozy ogłoszonej w marcu br. Prognoza na rok 2014 jest oparta, podobnie jak ta prezentowana w 2013 r., na konserwatywnych założeniach. Uwzględniając dynamikę rynku reklamowego i zmiany w jego strukturze, również w tym roku Grupa powinna mieć przychody na stabilnym poziomie 64 mln zł przy kilkunastoprocentowym wzroście rentowności liczonej rok do roku (wzrost EBITDA o 17 proc., licząc od korekty prognozy z końca roku 2013).

 

PROGNOZA 2014

14.03.2014

Prognoza 2013 po korekcie

05.12.2013

Przychody ze sprzedaży

64 063

62 916

EBITDA

8 008

6 826

Tab.2. Wybrane dane finansowe. Prognoza dla Grupy Kapitałowej Platforma Mediowa Point Group S.A., marzec 2014

Nadwyżka finansowa uzyskana wskutek prowadzonej polityki podnoszenia rentowości oraz dyscypliny kosztowej została przeznaczona na rozwój działalności, m.in. w nowych mediach.

W końcu pierwszego kwartału należąca do GK PMPG spółka AWR WPROST rozpoczęła wydawanie nowego tytułu o charakterze biznesowym – tygodnika WPROST BIZNES, dostępnego wyłącznie w wersji cyfrowej. Więcej informacji o nowym projekcie znajduje się w informacji: http://media.point-group.pl/pr/272746/wprost-biznes-nowy-cyfrowy-tygodnik-biznesowy oraz w informacji o uruchomieniu aplikacji natywnej (http://media.point-group.pl/pr/277757/premiera-aplikacji-natywnej-wprost-biznes-na-europejskim-kongresie-gospodarczym). WPROST BIZNES jest jednym z projektów organicznych, których uruchomienie było anonsowane w liście prezesa Zarządu PMPG przy okazji publikacji raportu za 2013 r.

Z punktu widzenia stabilności finansowej GK PMPG, istotną informacją w pierwszym kwartale 2014 r. było korzystne dla spółki zamknięcie sprawy sądowego sporu z Małgorzatą Cimoszewicz. 12 lutego Sąd Apelacyjny w Warszawie wydał postanowienie, na mocy którego uznał orzeczenie sądu zagranicznego za wykonalne jedynie w zakresie kwoty 50 000 dolarów. Postanowienie to ostatecznie znosi widmo kary w wysokości 5 mln dolarów, które wisiało nad wydawnictwem i było m.in. przedmiotem obaw inwestorów i instytucji finansowych. Komentarz zarządu do tego orzeczenia znajduje się w komunikacie: http://media.point-group.pl/pr/267525/awr-wprost-zamkniecie-sporu-sadowego-z-malgorzata-cimoszewicz-korzystne-dla-spolki.  

Bieżące informacje o działalności Grupy Kapitałowej PMPG można znaleźć na stronie internetowej firmy (www.pmpg.pl), a także na jej profilach w serwisie społecznościowym Facebook (http://www.facebook.com/PMPG.SA) oraz Twitter (https://twitter.com/POINT_GROUP).