GK PMPG pozytywnie po trzech kwartałach 2014: wzrost zysku netto, stabilne przychody, EBITDA powyżej prognozy
wzrost zysku netto o 34 proc.
stabilne przychody ze sprzedaży
wzrost EBITDA o ponad 52 proc.
Zyskiem netto w wysokości 6 mln 261 tys. zł zamknęła trzy kwartały 2014 r. Grupa Kapitałowa Platforma Mediowa Point Group (GPW: POINTGROUP, PGM). EBITDA wyniosła 8 mln 148 tys. zł wobec 5 mln 348 tys. w 2013 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży zamknęły się na poziomie 43 mln 830 tys. zł.
|
okres 9 miesięcy |
okres 9 miesięcy |
zmiana % |
zakończony |
zakończony |
||
30.09.2014 |
30.09.2013 |
||
przychody ze sprzedaży |
43 830 |
47 885 |
-8,47 % |
w tym gotówkowe |
39 447 |
38 950 |
1,3 % |
zysk (strata) brutto ze sprzedaży |
20 441 |
20 793 |
-1,69 % |
ebit |
7 591 |
4 370 |
73,71 % |
ebitda |
8 148 |
5 348 |
52,36 % |
zysk (strata) brutto |
7 697 |
4 752 |
61,97% |
zysk (strata) netto na rok obrotowy |
6 261 |
4 672 |
34,01 % |
Tab.1. Wybrane dane finansowe. Źródło: Grupa Kapitałowa Platforma Mediowa Point Group SA. Sprawozdanie finansowe za 3Q 2014 r. Dane w tys. zł.
Zysk brutto po trzech kwartałach 2014 r. był wyższy o 867 tys. w porównaniu do pierwszego półrocza oraz o 2 mln 945 tys. wyższy niż w analogicznym okresie roku 2013. Wynik z bieżącej działalności gospodarczej pozostaje na stabilnym poziomie, podobnie jak poziom przychodów realizowanych w transakcjach gotówkowych.
EBITDA po III Q o 140 tys. przekroczyła wartość prognozowaną dla całego roku 2014 r.
Wzrost zysku to efekt przeprowadzonych działań optymalizacyjnych oraz uporządkowania struktury Grupy Kapitałowej. Wskutek tych działań istotne zmiany zaszły w strukturze kosztów. Dzięki wyeliminowaniu kosztochłonnych linii biznesowych oraz renegocjacjom umów długookresowych ze stałymi dostawcami udało się znacząco obniżyć koszt własny sprzedaży.
Osiągnięte wyniki pozwalają Zarządowi na podtrzymanie prognozy ogłoszonej w marcu br.
Głównym aktywem GK PMPG pozostaje tygodnik WPROST, który od ponad czterech lat pozostaje najbardziej opiniotwórczym tygodnikiem w Polsce (wg rankingów Instytutu Monitorowania Mediów, WPROST jest najczęściej cytowanym przez inne media polskim tygodnikiem dekady) i jednym z czasopism o najwyższych przychodach z reklam (wg danych cennikowych publikowanych przez Kantar Media). Rosnącą rolę w tworzeniu przychodów odgrywa również tygodnik „Do Rzeczy”.
Zachowanie stabilnych przychodów przy rynku, który, zdaniem analityków, w segmencie prasy może w tym roku zanotować spadek o ponad 20 proc., świadczy o tym, że przyjęta przez Zarząd strategia koncentracji na kluczowych obszarach biznesowych przynosi pozytywny efekt. Wyeliminowanie nierentownych linii biznesowych i optymalizacja zarządzania kampaniami barterowymi powoduje, że przychody Grupy były nieznacznie niższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (spadek o ok. 9 proc.), ale poziom przychodów gotówkowych jest zbliżony. Stabilny poziom przychodów zapewniają kontrakty długoterminowe oraz rynkowa pozycja produktów znajdujących się w portfolio Grupy.
Dynamika rynku mediów sprawia, że z punktu widzenia rozwoju istotne jest również skupienie się na przygotowaniu solidnych podstaw do cyfryzacji wybranych segmentów działalności i zwiększenia zasięgu w mediach elektronicznych. Według analityków, to właśnie te segmenty są beneficjentami rynkowych wzrostów.
W opinii zarządu GK PMPG, prezentowane wskaźniki są również podstawą do optymizmu dla akcjonariuszy głównej spółki, PMPG SA. Zgodnie z uchwałą NWZA, PMPG, realizując program naprawczy, w dniu 6 listopada uzgodniła z Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. oraz Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. harmonogram scalenia akcji. Dniem referencyjnym, w którym nastąpi ustalenie stanu własności akcji podlegających połączeniu w celu wyliczenia liczby akcji, które w ich miejsce powinny zostać zarejestrowane, będzie 21 listopada. Dzień scalenia akcji został ustalony na 28 listopada 2014 roku (więcej: http://www.pmpg.pl/files/RB_69_2014_1.pdf ). Scalenie akcji rekomendował NWZA Zarząd PMPG SA. Nominalna wartość akcji po scaleniu wyniesie 10 zł. Zarząd spodziewa się, że wzrośnie również rynkowa wartość akcji, dzięki czemu notowania spółki zostaną przywrócone do systemu notowań ciągłych.
Z punktu widzenia stabilności finansowej GK PMPG, istotną informacją była decyzja Komisji Nadzoru Finansowego, która wpłynęła do spółki 14 lipca 2014 roku. Decyzja dotyczyła kary finansowej w wysokości 500 000 zł w związku z nienależytym wykonaniem obowiązków informacyjnych. Spółka złożyła wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, podnosząc argumenty przemawiające za uchyleniem tej decyzji oraz wskazując, że wysokość kary jest nieadekwatna do stwierdzonych naruszeń i sytuacji majątkowej spółki. W prezentowanym sprawozdaniu finansowym ujęta została rezerwa na pokrycie tego zobowiązania w przypadku niekorzystnego dla spółki orzeczenia. Decyzję Komisji ocenił prezes zarządu spółki, Michał M. Lisiecki, w specjalnym oświadczeniu http://media.point-group.pl/pr/284280/komentarz-michala-m.-lisieckiego-do-decyzji-knf.
Bez istotnego wpływu na działalność prowadzoną przez emitenta pozostały niektóre publikacje wydawanych przez spółki zależne czasopism, w tym w szczególności ujawnienie w dniach 16 i 23 czerwca 2014 roku w wydawanym przez AWR tygodniku WPROST treści rozmów prowadzonych przez osoby pełniące funkcje publiczną. Wcześniej o ryzyku takim informował prezes spółki. Stosowne oświadczenie w tej sprawie wydała także Rada Nadzorcza spółki: http://media.point-group.pl/pr/284786/oswiadczenie-rady-nadzorczej-spolki-platforma-mediowa-point-group.
13 listopada 2014 Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy zdecydowało o zmianie nazwy spółki. Nowa nazwa, PMPG Polskie Media SA, podkreśla polskie pochodzenie i polski kapitał spółki, a jednocześnie nie odcina jej od korzeni i od historii PMPG. Skrócona nazwa (PMPG) i nowe logo spółki nawiązują do dotychczasowej identyfikacji firmy. Skrótu PMPG spółka używa od dłuższego czasu, od kilku miesięcy jest to również domena (www.pmpg.pl) używana w oficjalnym adresie strony internetowej oraz adresach poczty elektronicznej.
Bieżące informacje o działalności Grupy Kapitałowej PMPG można znaleźć na stronie internetowej firmy (www.pmpg.pl), a także na jej profilach w serwisie społecznościowym Facebook (http://www.facebook.com/PMPG.SA) oraz Twitter (https://twitter.com/PMPG_PL).