EBITDA znacznie powyżej prognoz, stabilne przychody. GK PMPG Polskie Media podsumowuje 2014 r.
- EBITDA o ponad 21 proc. wyższa od prognoz
- stabilne przychody ze sprzedaży
- zysk ze sprzedaży 37,4 mln zł
Zyskiem ze sprzedaży w wysokości 37 mln 378 tys. zł zamknęła rok 2014 r. Grupa Kapitałowa PMPG Polskie Media (GPW: PMPG). EBITDA wyniosła 9,7 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży zamknęły się na poziomie 58 mln 392 tys. zł. Zysk netto Grupy wyniósł 4 mln 265 tys. zł.
|
okres 12 miesięcy |
okres 12 miesięcy |
|
zakończony |
zakończony |
Zmiana % |
|
31. 12. 2014 |
31. 12. 2013 |
|
|
przychody ze sprzedaży |
58 392 |
65 034 |
(10,21) |
zysk (strata) brutto ze sprzedaży |
37 378 |
36 769 |
1,66 |
EBIT |
9 002 |
8 127 |
10,77 |
EBITDA |
9 713 |
9 301 |
4,43 |
zysk (strata) netto na rok obrotowy |
4 265 |
6 542 |
(34,81) |
Tab.1. Wybrane dane finansowe. Źródło: Grupa Kapitałowa PMPG Polskie Media S.A. Sprawozdanie finansowe za 2014 r. Dane w tys. zł.
Wynik z działalności operacyjnej EBITDA Grupy za 2014 r. wynosi ponad 9,7 mln zł i jest o 21 proc. wyższy od prognozowanej przed rokiem wartości. Wpływ na to miał wyższy od założonego poziom przychodów gotówkowych oraz optymalizacja kosztów.
|
Korekta prognozy na rok 2014 przekazana 5 Marca 2015 (dane w tys. zł) |
Prognoza na rok 2014 przekazana 14 marca 2014 roku (dane w tys. zł) |
Zmiana %
|
Przychody ze sprzedaży |
58 392 |
64 063 |
(9) |
EBITDA |
9 700 |
8 008 |
21 |
Tab.2. Korekta prognoz finansowych GK PMPG z dn. 5 marca 2015. Dane w tys. zł.
Przychody GK PMPG wyniosły 58,4 mln zł i były nieznacznie niższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (spadek o ok. 10 proc.). Wpływ na to miało przede wszystkim obniżenie wynagrodzeń z tytułu transakcji barterowych. Uwzględniając dynamikę rynku reklamowego i zmiany w jego strukturze, zachowanie stabilnych przychodów i wysokiej rentowności świadczy o tym, że przyjęta przez Zarząd strategia koncentracji na kluczowych obszarach biznesowych przynosi oczekiwany efekt.
Głównymi aktywami i źródłami przychodów GK PMPG pozostają dwa tygodniki opinii – liberalny, bezkompromisowy WPROST oraz konserwatywne „Do Rzeczy”. Według ocen ekspertów, na rynku prasy tygodniki opinii są tą niszą, która w przeciwieństwie do tendencji spadkowej całego rynku wykazuje stabilność, a nawet – pod względem wybranych wskaźników – notuje wzrost. Obecnie tygodnik WPROST piąty rok z rzędu pozostaje najbardziej opiniotwórczym polskim tygodnikiem i jednym z najczęściej cytowanych polskich mediów. W grupie tygodników opinii WPROST jest liderem jeżeli chodzi o rozpowszechnienie płatne razem (średnia w 2014 r. wyniosła ponad 128 tys.). Wg danych Kantar Media, WPROST znajduje się na drugim miejscu wśród tygodników, które przynoszą największe przychody z reklam. Rosnącą rolę w tworzeniu przychodów odgrywa również tygodnik „Do Rzeczy”, którego struktura przychodów opiera się w dużej mierze na sprzedaży egzemplarzowej.
Celem Zarządu na rok 2015 jest utrzymanie stabilnego i przewidywalnego poziomu przychodów oraz rozwoju zgodnie z przyjętą strategią. Służyć temu mają m.in. nowe projekty internetowe, nad którym prowadzone są zaawansowane prace, projekt wdrożenia treści wideo, a także akwizycje. W przedmiocie tych ostatnich Zarząd prowadzi rozmowy z kilkoma podmiotami działającymi przede wszystkim w obszarze technologii i nowych mediów. W sferze naszego zainteresowania są wyłącznie podmioty o stabilnych podstawach i możliwościach rozwoju. W sferze planów jest również ekspansja zagraniczna spółki.
Dynamika rynku mediów sprawia, że z punktu widzenia rozwoju w 2015 r. kluczowe dla spółki i podmiotów powiązanych jest skupienie się na przygotowaniu solidnych podstaw do cyfryzacji wybranych segmentów działalności i zwiększenia zasięgu w mediach elektronicznych. Według analityków, to właśnie ten segment będzie największym beneficjentem rynkowych wzrostów.
W opinii zarządu GK PMPG, prezentowane wyniki są podstawą do optymizmu dla akcjonariuszy głównej spółki, PMPG Polskie Media SA. Zgodnie z uchwałą NWZA, PMPG, realizując program naprawczy przeprowadziła operację scalenia akcji (więcej: http://www.pmpg.pl/files/RB_78_2014_1.pdf ). Z dniem 1 grudnia 2014 r. GPW wznowiła obrót akcjami PMPG po scaleniu (więcej: http://www.pmpg.pl/files/RN_79_2014_1.pdf). Zgodnie z oczekiwaniami Zarządu, po scaleniu, rynkowa wartość akcji wzrosła. Obecnie PMPG Polskie Media przystępuje do Programu Wspierania Płynności, który ma przywrócić akcje spółki do systemu notowań ciągłych.
W listopadzie 2014 Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy zdecydowało o zmianie nazwy spółki. Nowa nazwa obowiązuje od grudnia 2014 r. (więcej: http://www.pmpg.pl/files/RB_80_2014_1.pdf ). Marka PMPG Polskie Media SA podkreśla polskie pochodzenie i polski kapitał spółki, a jednocześnie nie odcina spółki od korzeni i od historii PMPG. Także skrócona nazwa (PMPG) i nowe logo spółki nawiązują do dotychczasowej identyfikacji firmy.
Z punktu widzenia stabilności finansowej GK PMPG, jedna z najbardziej istotnych informacji w 2014 r. była decyzja Komisji Nadzoru Finansowego, która wpłynęła do spółki 14 lipca 2014 roku. Decyzja dotyczyła kary finansowej w wysokości 500 000 zł w związku z nienależytym wykonaniem obowiązków informacyjnych. Spółka złożyła wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, podnosząc argumenty przemawiające za uchyleniem tej decyzji oraz wskazując, że wysokość kary jest nieadekwatna do stwierdzonych naruszeń. W prezentowanym sprawozdaniu finansowym ujęta została rezerwa na pokrycie tego zobowiązania w przypadku niekorzystnego dla spółki orzeczenia. Decyzję Komisji ocenił prezes zarządu spółki, Michał M. Lisiecki, w specjalnym oświadczeniu http://media.point-group.pl/pr/284280/komentarz-michala-m.-lisieckiego-do-decyzji-knf. KNF zdecydowała o ponownym rozpatrzeniu sprawy.
Bez istotnego wpływu na działalność prowadzoną przez emitenta pozostały niektóre publikacje wydawanych przez spółki zależne czasopism, w tym w szczególności ujawnienie w dniach 16 i 23 czerwca 2014 roku w wydawanym przez AWR tygodniku WPROST treści rozmów prowadzonych przez osoby pełniące funkcje publiczną. Wcześniej o ryzyku takim informował prezes spółki. Stosowne oświadczenie w tej sprawie wydała także Rada Nadzorcza spółki: http://media.point-group.pl/pr/284786/oswiadczenie-rady-nadzorczej-spolki-platforma-mediowa-point-group.
W ocenie Zarządu, istotnego wpływu na działalność spółki nie powinny mieć również publikacje wydawanego przez Agencję Wydawniczo-Reklamową „Wprost” tygodnika WPROST z lutego 2015 r. ujawniające proceder mobbingu i molestowania w redakcji jednego z telewizyjnych programów informacyjnych. Publikacje przed ukazaniem się w druku przeszły stosowną analizę ryzyka prawnego. To standardowa praktyka, nad którą czuwa dział prawny wydawnictwa.
Bieżące informacje o działalności Grupy Kapitałowej PMPG Polskie Media można znaleźć na stronie internetowej firmy (www.pmpg.pl), a także na jej profilach w serwisie społecznościowym Facebook (http://www.facebook.com/PMPG.SA) oraz Twitter (https://twitter.com/PMPG_PL).