PMPG Polskie Media: znacząca poprawa wyników w II kwartale 2015. Nowe projekty i plan ekspansji zagranicznej

PMPG Polskie Media: znacząca poprawa wyników w II kwartale 2015. Nowe projekty i plan ekspansji zagranicznej

 

  • Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej PMPG Polskie Media za I półrocze 2015 r. wyniosły 25,76 mln złotych
  • Grupa odnotowała znaczącą poprawę wyników operacyjnych w II kwartale 2015 r.
  • Głównym aktywem GK PMPG pozostaje tygodnik "Wprost", który jest najczęściej cytowanym i najbardziej opiniotwórczym polskim tygodnikiem
  • Spółka poszerza obszar działalności i dywersyfikuje źródła przychodów

 

 

okres 6 miesięcy zakończony

30. 06.2015 r.

przychody ze sprzedaży

25 756

zysk(strata) brutto ze sprzedaży

10 314

ebitda

2 897

Tab.1. Wybrane dane finansowe. Źródło: Grupa Kapitałowa PMPG Polskie Media S.A. Sprawozdanie finansowe za I H 2015 r. 

 

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej PMPG Polskie Media za I półrocze 2015 r. wyniosły 25 mln 756 tys. złotych i były o 16 proc. niższe niż w I półroczu 2014r. Główne czynniki, które wywarły wpływ na bieżącą sytuację finansową  to fluktuacje na rynku reklamy, niestabilna sytuacja w sektorze przedsiębiorstw, które stanowią istotną grupę klientów Grupy oraz spadek obrotu realizowanego w transakcjach bezgotówkowych. Przychody barterowe w pierwszym półroczu 2015 r. były o ponad 1 mln zł niższe niż w analogicznym okresie roku 2014 i wynikały ze zoptymalizowania cen tych transakcji. Jednocześnie dzięki optymalizacji wewnątrz Grupy, obniżeniu uległy koszty sprzedaży i ogólnego zarządu - łącznie o ponad 1 mln zł. Z kolei wynikające z sytuacji makroekonomicznej wyższe nakłady na produkcję spowodowały wzrost kosztu własnego sprzedaży. Ostatecznie Grupa zamknęła pierwsze półrocze 2015 roku z zyskiem z działalności operacyjnej na poziomie 2,6 mln zł przy rentowności 10,2 %.

W pierwszym kwartale 2015 roku Zarząd PMPG Polskie Media S.A. skupił się na działaniach mających na celu wzmocnienie aktywów Grupy i przygotowaniu do rozszerzenia portfolio usług w oparciu o zmianę profilu tygodnika „Wprost”. Wyniki półrocza pokazują natomiast, że w II kwartale Grupa PMPG odnotowała znaczącą poprawę wyników operacyjnych. Dobry wynik II kwartału potwierdza właściwy wybór ścieżki rozwoju grupy. Systematyczne działania prowadzące do rozszerzania obszaru działalności i uruchomienia nowych projektów oraz udana – szczególnie w II kwartale - współpraca z partnerami biznesowymi pozwalają nam nie tylko skutecznie rozwijać projekty, które poprawiają rentowność, ale też z odwagą rozpoczynać nowe przedsięwzięcia - komentuje Michał M. Lisiecki, prezes zarządu PMPG Polskie Media. Zapowiada m.in. nowe projekty internetowe oraz ekspansję zagraniczną spółki.

Głównym aktywem Grupy Kapitałowej PMPG Polskie Media SA pozostaje tygodnik „Wprost”. W związku z niższymi przychodami ze sprzedaży, zarówno samego tygodnika, jak i sprzedaży reklam, w końcu marca 2015 roku wydawca dokonał zmiany na stanowisku redaktora naczelnego. Nowym redaktorem naczelnym „Wprost” został Tomasz Wróblewski, który otrzymał zadanie wzmocnienia wizerunku tytułu jako najbardziej opiniotwórczego polskiego tygodnika oraz promotora przedsiębiorczości. Wraz z nowym redaktorem naczelnym do tygodnika dołączyła grupa doświadczonych dziennikarzy. Nowe kierownictwo i zmiany w linii redakcyjnej tygodnika, w którym pojawiło się więcej materiałów poświęconych gospodarce oraz pogłębionych analiz społeczno-politcyznych spowodowały, że na łamy tygodnika powróciło wielu znaczących reklamodawców, co pokazuje, że istnieje zapotrzebowanie rynkowe na podejmowanie ważnych, nie zawsze łatwych tematów i potwierdza słuszność podjętych w I kwartale decyzji.

Sprzyja to tworzeniu nowych projektów tygodnika. Podczas Europejskiego Kongresu Samorządów tygodnik „Wprost” wręczył honorowy Złoty Klucz miastu Kraków. Złoty Klucz „Wprost” to nowa nagroda dla najbardziej atrakcyjnych polskich miast i ich włodarzy (http://www.media.pmpg.pl/pr/295327/zloty-klucz-wprost-nagroda-dla-najbardziej-atrakcyjnych-polskich-miast-honorowe-wyroznienie-dla-miasta-krakow).

W końcu czerwca z kolei prezesi i członkowie zarządów największych polskich banków i towarzystw ubezpieczeniowych odbierali prestiżowe nagrody „Portfel Wprost” (http://www.media.pmpg.pl/pr/297600/getin-noble-bank-najlepszym-bankiem-dla-klientow-indywidualnych-portfele-wprost-2015-wreczone).

Także w czerwcu tygodnik „Wprost” publikował rankingi największych polskich firm (http://www.media.pmpg.pl/pr/296718/wprost-z-rankingiem-najwiekszych-polskich-firm-i-najcenniejszych-polskich-marek), a najlepsze z nich nagrodził podczas gali na GPW (http://www.media.pmpg.pl/pr/297258/wprost-wyroznil-najlepsze-polskie-firmy).

Obecnie trwa badanie Innovation Research, które ma wyłonić laureatów V edycji INNOWATORÓW WPROST – nagród dla najbardziej innowacyjnych polskich przedsiębiorstw przyznawanych przez redakcję tygodnika „Wprost”. (http://www.media.pmpg.pl/pr/299136/piata-edycja-innowatorow-wprost-ruszylo-badanie-firm).

W pierwszym kwartale 2015 r. „Wprost” wdrożył również pilotażowy projekt nowego formatu partnerskiego pod marką Wprost Nieruchomości. Partnerem jest spółka Oak Property działająca na rynku nieruchomości inwestycyjnych i mieszkalnych premium. Marka Wprost Nieruchomości jest wehikułem promocyjnym, dzięki któremu oferta firmy dociera do szerokiej grupy potencjalnych klientów. „Wprost” i Oak Property uruchomiły portal nieruchomosci.wprost.pl, w którym można znaleźć oferty i okazje premium dla klientów, a także materiały eksperckie na tematy związane z branżą luksusowych domów i mieszkań.

Drugim istotnym aktywem GK PMPG jest wydawany przez spółkę Orle Pióro tygodnik „Do Rzeczy”. Z końcem pierwszego półrocza tygodnik został udostępniony czytelnikom w wersji audio. Udźwiękowione „Do Rzeczy” jest dostępne w Audiotece i aplikacji Audioteki na urządzenia mobilne (http://www.media.pmpg.pl/pr/297771/tygodnik-do-rzeczy-debiutuje-w-audiotece). Także na przełomie czerwca i lipca tygodnik „Do Rzeczy” jako pierwszy polski magazyn opinii został udostępniony w oferowanej przez Google aplikacji Kiosk Play. W Kiosku Play można przeczytać fragmenty tekstów z najnowszych numerów tygodnika oraz materiały ze strony internetowej www.dorzeczy.pl (http://www.media.pmpg.pl/pr/297820/do-rzeczy-pierwszym-magazynem-opinii-w-kiosk-google-play).

Grupa PMPG Polskie Media odświeża również inne swoje aktywa. W II kwartale 2015 r. ponownie uruchomiona została witryna flim.com.pl – kiedyś strona internetowa magazynu „Film”, obecnie nowy serwis filmowy. W serwisie czytelnicy mogą znaleźć obszerne teksty krytyczne, relacje z festiwali i wydarzeń kulturalnych oraz ciekawe wywiady ze znanymi i początkującymi twórcami kina. Jednocześnie archiwalne numery magazynu „Film” zostały udostępnione na stronie Filmopedia.org. Zdigitalizowano także zasoby zdjęciowe i graficzne „Filmu”. (http://www.media.pmpg.pl/pr/297436/film-com-pl-i-filmopedia-czyli-wielki-cyfrowy-powrot-filmu).

Już po zakończeniu pierwszego półrocza, w połowie lipca 2015 r., PMPG poinformowała o kolejnych krokach milowych w projekcie Machina International. Do końca III Q 2015 ma powstać ostateczna strategia powrotu Machiny jako światowej platformy muzyczno-rozrywkowej i lifestylowej wydawanej z dwóch kontynentów, Europy (Warszawa) i ze Stanów Zjednoczonych (Los Angeles). Umowę inwestycyjną oraz strategię zarządzania projektem uwzględniającą całość przedsięwzięcia podpisali w San Jose – stolicy Krzemowej Doliny - Eva BlaisdellGrant Blaisdell oraz Michał M. Lisiecki. Obecny harmonogram projektu mówi o uruchomieniu platformy Machina International w pierwszej połowie 2016 r. (http://www.media.pmpg.pl/pr/298058/powrot-machiny-jako-wiodacej-miedzynarodowej-platformy-lifestylowej-juz-coraz-blizej-umowa-inwestycyjna-i-spotkania-z-inwestorami-w-dolinie-krzemowej-i-los-angeles). 

Intensywnie rozwija się także działalność należącej do Grupy PMPG drukarni BeColour sp. z o.o. Jej budżet na 2015 r.  zakłada ponad 7 mln zł przychodów, m.in. dzięki szerszemu zakresowi oferowanych usług (kreacja, dtp, druk, druk cyfrowy, prace introligatorskie, magazynowanie i dystrybucja). W II kwartale BeColour zmodernizowała park maszynowy i sprzedała jedną z maszyn,  co pozwoliło to na istotne obniżenie poziomu zobowiązań drukarni (http://www.media.pmpg.pl/pr/295684/becolour-modernizuje-park-maszynowy-i-obniza-zadluzenie).

Na początku II kwartału PMPG wróciła do notowań ciągłych Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Powrót PMPG na główny parkiet giełdowy wynikał z przystąpienia spółki do Programu Wspierania Płynności, co Zarząd PMPG zapowiadał już przy okazji prezentowania wyników finansowych za 2014 r. W ramach udziału w Programie Wspierania Płynności PMPG podpisała umowę z animatorem rynku i rozpoczęła  aktywne korzystanie z sekcji relacji inwestorskich na www.gpwinfostrefa.pl. Zarząd PMPG ocenia, że wdrożenie programu spowoduje podwyższenie jakości relacji inwestorskich i komunikacji spółki z rynkiem (http://www.media.pmpg.pl/pr/294766/pmpg-polskie-media-wraca-do-notowan-ciaglych-na-gpw). Zgodnie z wymogami PWP, spółka uruchomiła nową, przejrzystą stronę relacji inwestorskich na stronie firmowej www.pmpg.pl. W ocenie Zarządu, wdrożenie programu pozytywnie wpłynęło na jakość relacji inwestorskich i komunikacji spółki z rynkiem.

Już po upływie I półrocza PMPG Polskie Media wniosła do premier Ewy Kopacz o wyznaczenie organu administracji publicznej do przeprowadzenia postępowania odwoławczego od decyzji KNF i zapowiedziała inicjatywę na rzecz zmiany ustawy o nadzorze. Zgodnie z obecną ustawą, jedynym organem odwoławczym w przypadku kar nakładanych przez KNF jest sam KNF. O prawidłowości decyzji orzeka nie tylko ten sam organ, ale de facto również osoby, które podpisały się pod decyzją, co oznacza brak rzeczywistej możliwości odwołania się od orzeczenia KNF (http://www.media.pmpg.pl/pr/297800/lisiecki-ustawa-o-nadzorze-nad-rynkiem-finansowym-narusza-fundamentalne-zasady-prawa-pmpg-odwoluje-sie-do-premier-ewy-kopacz-od-decyzji-knf).

Bieżące informacje o działalności Grupy Kapitałowej PMPG można znaleźć na stronie internetowej firmy (www.pmpg.pl), a także na jej profilach w serwisie społecznościowym Facebook (http://www.facebook.com/PMPG.SA) oraz Twitter (https://twitter.com/PMPG_PL).